نمایش همه
  • اسلامی ندوشن ۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۰۹:۵۱

    محمدعلی اسلامی ندوشن؛

    بر زمین نااستوار فرهنگ

    اغلب این ترجمه‌ها (هرچه کتاب مدرن‌تر باشد، بیشتر) سنگین و مبهم و نارسا هستند. از یک سو ناآمادگی زبان فارسی برای پذیرفتن مفاهیم جدید است و از سوی دیگرعدم اهلیت و شتاب‌زدگی مترجمین که قوزبالاقوز شده است. محتوای بعضی ترجمه‌ها به جفر و طلسمات بیشتر شبیه است.

  • نقد ۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۸:۳۳

    «فن کریتکا» از منظر ميرزا فتحعلی آخوندزاده؛

    کریتیک بی‌سرزنش و بی‌استهزاء نوشته نمی‌شود!

    به تجارب حکمای یوروپا و براهین قطعیه به ثبوت رسیده است که قبایح و ذمایم را از طبیعت بشریه هیچ چیز قلع نمی‌کند مگر کریتکا و استهزا و تمسخر. اگر نصایح و مواعظ موثر می‌شد، گلستان و بوستان شیخ سعدی رحمت‌الله وعظ و نصیحت است، پس چرا اهل ایران در مدت ششصد سال، هرگز ملتفت مواعظ و نصایح او نمی‌باشند؟

  • عنایت ۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۸:۲۹

    حمید عنایت/ بازخوانی یک مسئله به بهانه جنجال‌های اخیر بر سر «ریچارد فرای»؛

    سیاست ایران‌شناسی

    در اینکه ایران‌شناسی همچون رشته‌های دیگر شرق‌شناسی در غرب اصلاً به اقتضای نیازهای سیاسی و نظامی و اقتصادی دولت‌های استعمارگر پیدا شده و هدف فوری آن خدمت به مصالح آن دولت‌ها بوده است مشکل بتوان تردید کرد.ولی نتیجه‌ای که از این سخنان باید گرفت آن نیست که باید بر آن خط بطلان کشید و در بازنویسی تاریخ ایران نتیجه‌ی کوشش‌های ده‌ها باستان‌شناس و زبان‌شناس و تاریخ‌نویس اروپایی را به دور ریخت.

  • احسان نراقی ۱۳۹۳-۰۱-۰۶ ۱۰:۳۹

    احسان نراقی؛

    جوانان، جامعه، دانشگاه

    مقاله‌ی زیر فصلی از کتابی است به نام «جوانان، جامعه و دانشگاه» نوشته‌ی دکتر احسان نراقی. این کتاب که به همت سازمان انتشارات جیبی منتشر شده است، مسئله‌ی جوانان را در دنیای امروز از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد به‌خصوص در باب اعتراض و طغیان جوانان در اروپا و آمریکا با استفاده از آرا و اقوال صاحب‌نظران، نظریات تازه‌ای را مطرح می‌کند.

  • استاد و دانشجو ۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۲:۴۹

    منوچهر محسنی؛

    مسئلۀ روابط استاد و دانشجو

    به جوانان باید بیاموزند که غرض از تحصیلات عالیه دانشگاهی اخذ مجوزی جهت استخدام با مزایای مادی بیشتر و احیاناً کسب عنوان علمی مقبول اجتماعی نیست، هدف اساسی تعلیمات آکادمیک دادن کلید تحقیق به دست افرادی است که باید بعدها با کیاست و ابتکارات دماغی شخص نوسازی علمی ایران نوین را به عهده گیرند.

  • مجتبی مینوی ۱۳۹۲-۱۱-۱۰ ۰۹:۱۱

    مجتبی مینوی؛

    اولین کاروان معرفت

    یادداشت حاضر به اعزام نخستین محصلان ایرانی به اروپا در عهد فتحعلی شاه قاجار است. این گروه از محصلان پس از شکست ایرانیان در دوره اول جنگ‌های ایران و روس و احساس نیاز ایرانیان به فنون جدید به انگلستان اعزام شدند. این یادداشت حاوی اشاراتی از این گروه اعزامی از نخستین دریافت‌ها و مشاهدات خود از کشورهای اروپایی است.

  • روشنفکری ۱۳۹۲-۱۰-۲۶ ۱۱:۰۵

    بازخوانی یک متن/ محمود حکیمی؛

    خودروشن‎فکربینی؛ بیماری عصر ما

    معلومات روشن‎فکر قلابی ما سطحی و بی‌فایده است؛ مثلاً او خوب می‌داند که فلان نویسنده پرت‌وپلاگوی وطنی ساعت چند به رختخواب می‌رفته و لوله‌هنگ را با دست چپ می‌گرفته یا با دست راست و یا فلان نویسنده پرمدعای خارجی وقتی نوه‌اش را به گردش می‌برد او را سوار کالسکه می‌کند یا نه؟ ولی همین آدم روشن‎فکر نمی‌داند که فلسفه‌ی صدرالمتألهین بر چه پایه‌ای قرار داشته و یا جهان‌بینی ابن‌سینا چگونه بوده است.

  • اعزام محصل ۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۰:۱۹

    حسین کاظم‌زاده ایرانشهر؛

    فرستادن محصلین به فرنگ

    در یادداشتی که پیش رو دارید، حسین کاظم‌زاده به نقد و بررسی شاخصه‌های لازم برای اعزام محصل می‌پردازد و سه مولفه انتخاب محصلین، انتخاب رشته تحصیلی و محل و چگونگی تحصیل را به اجمال بررسی می‌کند. حسین کاظم‌زاده با مجله ایرانشهر معروف شهرت یافت. او در شماره‌های متعدد این مجدد شاخصه‌های خروج از عقب‌ماندگی را مورد بررسی قرار داده است.

  • فخرالدین شادمان ۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۱۱:۴۳

    سید فخرالدین شادمان؛

    تراژدی فرنگ

    یادداشت حاضر یکی از مهمترین مشهورترین آثار فخرالدین شادمان است در نقد غرب که در زمان خود نگارش آن با حواشی زیادی همراه بود. بازنشر این یادداشت از این جهت که با ادبیات نقد غرب در حدود 5 دهه پیش آشنا می‌شویم ، برای مخاطب اندشه و فرهنگ خالی از لطف نخواهد بود.

  • زرین کوب ۱۳۹۲-۰۹-۰۵ ۰۸:۴۱

    عبدالحسین زرین‌کوب؛

    تحقیق درست

    یاداشت حاضر از عبدالحسین زرین‌کوب اگر چه مربوط به 6دهه پیش است لکن مطالعه آن نشان می‌دهد مسائلی که امروز جامعه علمی و پژوهشی ما به آن دچار شده است ریشه در گذشته‌های دور دارد هر چند که فاجعه‌ی امروز ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده‌ است.