شناسهٔ خبر: 10023 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس جهاددانشگاهی: توسعه باید مطالبه جوانان باشد

رئیس جهاددانشگاهی گفت: توسعه باید مطالبه جوانان ما باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حمیدرضا طیبی روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ ماه در اختتامیه هفتاد و یکمین گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور و رؤسای مراکز تابعه که در ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی واحد مشهد برگزار شد، با اعتقاد بر اینکه کشور در برهه خاصی از زمان قرار دارد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی باید در سال ۱۴۰۴ مدل موفق اداره جامعه را ارائه کند و پاسخگوی سؤالات جوانان در این زمینه باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سال تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ فاصله داریم، خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و زیرساخت‌هایی نیز ایجاد شده اما از طرف دیگر با برخی سوء مدیریت‌ها مشکلات بسیاری به وجود آمده است.

طیبی اشتغال جوانان، امنیت شهری در داخل کشور، فساد اداری، سقوط اخلاق، رانت‌خواری، اقتصاد تک محصولی، آلودگی هوا و ... را از مشکلات موجود در کشور عنوان کرد و افزود: در مباحث مربوط به جوانان نیز می‌توان دین‌گریزی را یکی از مشکلات موجود دانست.

وی با اعتقاد به عدم ثبات در فرماندهی توسعه کشور، تصریح کرد: تا رسیدن به افق ۱۴۰۴، ۱۲ سال پیش رو داریم و می‌توان در راستای مثبت انجام شدن کارها تلاش کرد؛ بی‌توجهی نسبت به این مسائل و مشکلات باعث پس‌رفت خواهد شد.

برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی بر حل مشکلات با تمرکز بر دانشجویان باشد

طیبی با اشاره به اینکه حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی باید برنامه‌ریزی خوبی برای پرداختن به مسائل با تمرکز بر قشر دانشجو داشته باشد، گفت: دانشجویان قشر آرمان‌گرایی هستند که هنوز وارد آلودگی‌های جامعه نشده‌اند و باید با تمرکز بر این قشر برنامه‌ریزی مناسبی برای حل مسائل داشت.

باید ساختارهای دانشجویی را شکل داد

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه باید ساختارهای دانشجویی را شکل داد، عنوان کرد: شکل‌دهی به ساختارهای دانشجویی باید بر اساس یک نظام هماهنگ در کلیه واحدها بوده تا اثرات آن در جامعه مشهود باشد تا دانشجویان احساس نکنند از آنان بهره‌برداری سیاسی می‌شود و در این راه باید از تمام امکانات جهاددانشگاهی از قبیل ایسنا، ایسپا، سازمان دانشجویان و ... استفاده شود.

وی در خصوص حضور فعال جهاددانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: این مسأله در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم مطرح و با آن موافقت شد.

طیبی با تأکید بر پایبندی معاونان فرهنگی به اصول اخلاقی، مذهبی و دینی بیان کرد: همکاری و تعامل با تمام سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی داخل دانشگاه‌ها و تلاش برای جذب اقشار خاکستری از دیگر اقداماتی است که معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی باید به آن توجه داشته باشند.

وی توجه به فعالیت برای مؤسسات آموزش عالی و علمی- کاربردی را از دیگر فعالیت‌هایی عنوان کرد که باید در دستور کار معاونان فرهنگی قرار گیرد و افزود: باید در نظر داشت این توجه باعث نشود از حضور در دانشگاه‌های بزرگ کشور غفلت کنیم.

طیبی در خصوص عدم ثبات نیروی انسانی در حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تعریف فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی و مشخص شدن وظایف هیئت‌های علمی راهکار این مشکل است.

وی با اشاره به کمبود بودجه معاونت فرهنگی این نهاد نیز اظهار کرد: باید فعالیت‌های شاخص در حوزه معاونت فرهنگی مشخص شود و سپس بر اساس این فعالیت‌های شاخص بودجه تخصیص یابد.

طیبی با تأکید بر اینکه فرهنگ زیرساخت اصلی توسعه کشور است، بیان کرد: به فرهنگ اهمیت می‌دهیم اما برنامه‌ریزی‌ها باید شاخص باشد.

انجام کارها بر اساس خرد جمعی ماهیت جهاددانشگاهی است

وی انجام کارها بر اساس خرد جمعی را ماهیت جهاددانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از خرد جمعی در تصمیم‌ گیری نتیجه خوبی خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه از حوزه فرهنگی و معاونت فرهنگی توقع بسیار زیادی است که به مسأله فرهنگ در خود جهاد و خانواده‌های جهادگران نیز بپردازد، تصریح کرد: شاید به دلیل درگیری‌های بسیار کاری از حوزه فرهنگ کمی دور شده‌ایم و باید این مسأله با برنامه‌های اجباری در حوزه فرهنگ جبران شود.

وی با اشاره به تشکیل کانون جهادگران دانشگاهی، گفت: یکی از مباحث جدی که در این کانون بر آن تأکید می‌شود، توجه به مسایل فرهنگی اعضای جهاددانشگاهی و خانواده‌های آنان است.

شایان ذکر است، در پایان این گردهمایی دو روزه از حجت‌الاسلام سید مهدی تقوی، رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و حسن امین اسماعیلی، معاون فرهنگی بازنسشته نیز قدردانی شد.

نظر شما