شناسهٔ خبر: 10090 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر دانشگاه‎های کارآفرین به دانشگاه نسل سوم

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یكی از برنامه‌های جدی ما توجه به دانشگاه‌های کارآفرین و تغيير آن‎ها به دانشگاه نسل سوم است تا از اين طريق دانشگاه بتواند با صنعت تعامل سازنده تری داشته باشد و در اين زمينه از تجربيات بين المللی هم استفاده خواهيم كرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مسئولان انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری در نشستی با مصطفی کریمیان اقبال مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، راهها و راهکار های توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه و صنعت را بررسی کردند.

کریمیان اقبال در این نشست که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به حرکت رو به رشد انجمن علمی پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری گفت: بسیاری از مشکلات علمی و فناوری کشور به ویژه در زمینه توسعه فناوری و انتقال فناوری از خارج به داخل و صدور دانش فنی از طریق این انجمن و اعضای آن قابل حل است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری افزود: در دولت تدبیر و امید اين اداره كل با شعار انسجام دروني- تعامل بيروني فعاليت خود را آغاز كرده و در آینده برنامه های مدونی در توسعه فناوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان از این طریق دنبال می شود که نقش پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و انجمن ذیربط در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: در مدت چند ماه دولت تدبیر و امید چالشها، فرصتها و نقاط قوت و ضعف خود را تحليل كرده و از دورن آن راهبردها مشخص شده و پيرو آن برنامه‌ها تدوين شده که در راستاي انسجام دروني قانون‌هاي مدون را مطالعه كرديم تا تكاليف اين حوزه مشخص شود و همچنین گروهها با توجه به وظايف قانوني تشكيل شده اند.

کریمیان اقبال با بیان اینکه نيازمند همكاري انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری برای موفقیت در زمینه های مختلف هستيم افزود: يكي از برنامه‌هاي جدي ما توجه به دانشگاه‌های کارآفرین و تغيير آنها به دانشگاه نسل سوم است تا از اين طريق دانشگاه بتواند با صنعت تعامل سازنده تری داشته باشد و در اين زمينه از تجربيات بين المللي هم استفاده خواهيم كرد.

وی افزود: یکی ديگر از برنامه ها توجه به صنعت است و براي اين منظور ما به انواع پارك‌ها با مدل‌هاي متفاوت نياز داريم تا تقاضا براي صنعت ايجاد شود و نقش پارك‌ها بهتر انجام شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری به ظرفیت های کشور بویژه استان تهران در توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: از محورهای برنامه چهارم افزايش بهره‌وري زيرساخت هاي توسعه تكنولوژي و نيروي انساني است. اين برنامه از اين نظر حائز اهميت است كه به لحاظ كمي ما افزايش پارك ها و مراكز رشد را داشته‌ايم ولي به لحاظ كيفي خيلي عقب هستيم و بحث ارزيابي اين موضوع بسيار كليدي است و در اينجا نقش انجمن مي‌تواند بسيار پررنگ باشد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه بازديد از پارك‌ها را داريم پس از تدوين نظام ارزيابي، مسئوليت اجراي آن را به انجمن واگذار خواهيم كرد؛ در زمينه افزايش بهره‌وري و آموزش نيروي انساني نیز برنامه خوبی تنظیم شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری به استقلال انجمن به عنوان یکی از ارکان اجرائی انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری تاکید کرد و افزود: استقلال در كارها و طرح‌هاي اجرايي رمز اول موفقيت انجمن‌ها است. دوره هاي آموزشي و توانمندسازي نيروي انساني بسيار مهم است. ما در گذشته تجربه پروژه infoDev را داشتيم. اين كار با استفاده از بهترين كارشناسان خارجي با شرط تعاملي بودن و استفاده از تجربيات داخلي و خارجي امكان پذير خواهد بود.

کریمیان اقبال همدلي، همكاري، هماهنگي و فراگيري را ۴ كليد واژه اساسي دانست كه بايد بين اعضا بوجود بيايد و با تاکید بر حضور بخش خصوصی در  دبيرخانه افزود: انجمن بايد از طريق طرح‌هاي پژوهشي، برگزاري همايش‌ها و دريافت حق عضويت كسب درآمد کند. حضور بخش خصوصي مي‌تواند انجمن را تقويت كند و نگاه متفاوتي را در انجمن تزريق كند و دوم پررنگ شدن حضور صنعت در این انجمن است که باید تقویت شود.

نظر شما