شناسهٔ خبر: 10092 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمریکا، چین و روسیه در صدر بازار کتاب الکترونیک جهان

اتحادیه ناشران روسیه در گزارشی اعلام کرد: آمریکا، چین و روسیه در صدر بازار کتاب الکترونیک جهان، قرار دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ گزارش اتحادیه ناشران روسیه نشان می‌دهد که بازار کتاب الکترونیک روسیه، اکنون در جایگاه سوم جهان جای گرفته است. این گزارش تنها آمریکا را که در مقام اول جای دارد و چین را که در مکان دوم قرار گرفته، بالاتر از روسیه معرفی کرده است.

این تحقیق ادعا می‌کند در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۳ روسیه قادر شد تا از بریتانیا و برزیل عبور کند و این جایگاه را به خود اختصاص بدهد. بازار کتاب الکترونیک روسیه هنوز در حال رشد سریع است و در سه چهارم اول سال قبل ۲۵ درصد رشد را تجربه کرد.

به گفته سرگی آنوریف مدیر عامل سایت لیت رس، که بزرگترین توزیع کننده و فروشنده کتاب الکترونیک در روسیه است، بازار کتاب الکترونیک روسیه انتظار می‌رود تا به فروش ۵۰۰ میلون روبل (۱۶.۲ میلیون دلار آمریکا) دست یابد که تقریباً دو برابر سال ۲۰۱۲ است. در سال ۲۰۱۲ این حجم معادل ۲۶۰ میلیون دلار فروش را دربرگرفته بود. در مقایسه با سال ۲۰۱۱ بازار کتاب الکترونیک روسیه تقریبا دو برابر شده و انتظار می‌رود همین روند در چند سال آینده ادامه پیدا کند.

از نظر ساختار بازار، تا حدود ۳۴ درصد فروش بازار از خرید دستگاه‌های موبایلی، از جمله ای‌بوک ریدر، تبلت و تلفن‌های هوشمند به دست آمده است. با این وجود، بزرگترین قسمت فروش هنوز متعلق به خریدهای انجام شده از کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌هاست.

با این حال به گفته محققان شرکت مشاوره جیسون و شرکا، فروش بازار کتاب‌های الکترونیک تا سال ۲۰۱۶ به شدت تغییر خواهد کرد. بنا بر تحلیل این شرکت، تا آن زمان خرید ای-بوک‌ها برای دستگاه‌های موبایل به ۷۷ درصد می‌رسد و ۲۳ درصد باقیمانده متعلق به خریدهای انجام شده توسط کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ خواهد بود. این شرکت همچنین باور دارد که کتاب‌های الکترونیک هنوز هم مهمترین بخش بازار فروش دیجیتال روسیه هستند.

فروش های ای ریدر در حال کاهش

در حالی که فروش‌های ای بوک‌ها در حال رشد هستند، فروش کتابخوان‌های الکترونیک در روسیه به طور ثابت در حال کاهش هستند و مشتریان، بیشتر تبلت‌ها را برای این کار ترجیح می‌دهند. در طی ده ماه اولیه سال ۲۰۱۳، بیش از ۱.۲ میلیون واحد کتابخوان الکترونیک فروخته شده که ۲۱ درصد کمتر از همان مدت زمان در سال ۲۰۱۲ است.

به گفته الکساندر مالیس، رییس شرکت یوروست که بزرگترین فروشنده تلفن‌های موبایل و ای بوک روسیه است، با افزایش بازار کتاب‌های الکترونیکی و خرید بیشتر مشتریان روسی، این پتانسیل به وجود می‌آید که بازار روسیه به دومین بازار بزرگ جهان بدل شود و از چین هم پیشی بگیرد.

 

نظر شما