شناسهٔ خبر: 10094 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شناخت‎نامه 700 صفحه‌ای احمد محمود دوباره به ارشاد می‌رود

شناختنامه احمد محمود که سال گذشته توسط اداره کتاب، غیرقابل چاپ اعلام شده بود، با توجه به رویکردهای دولت جدید دوباره و با طرح و عنوانی جدید به وزارت ارشاد خواهد رفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ کیوان باژن نویسنده و محقق و گردآورنده شناختنامه احمد محمود نویسنده فقید کشورمان در این باره گفت: بعد از انتشار مجموعه داستان «در کوچه‌های اضطراب» که در سال ۸۶ توسط انتشارات آوای کلار به چاپ رسید، فعالیت در مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران را شروع کردم که در نتیجه آن کتاب‌های مربوط به شمس لنگرودی، مهدی غبرایی و عمران صلاحی توسط نشر ثالث به چاپ رسید. اثر دیگری که در این زمینه به چاپ رسید، کتاب مربوط به صمد بهرنگی بود که توسط انتشارات روزنگار به چاپ رسید.

وی افزود: بعد از این آثار بود که کار روی «شناختنامه احمد محمود» را آغاز کردم. این شناختنامه هم مصاحبه با اطرافیان و خانواده محمود را شامل می‌شود و هم گفتگو با اهل قلم را. منظورم از اهل قلم، نویسندگانی است که نقد ادبی می‌نویسند نه افرادی که صرفاً احمد محمود را دیده بودند.

نویسنده رمان «دیروز تا بی نهایت صفر» تاکید کرد: برای گفتگو با آشنایان این نویسنده به اهواز سفر کردم و نامه‌های او را هم جمع‌آوری کردم. اما بیان این نکته الزامی است که این اثر در ادامه روند کارهایی که در حوزه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر کشورمان انجام دادم، قرار ندارد چون «شناختنامه احمد محمود» فقط یک اثر تاریخ شفاهی نیست.

این محقق در ادامه گفت: آن قسمت‌هایی که مصاحبه و گفتگو هستند، تاریخ شفاهی‌اند اما خواستم درباره این نویسنده به صورت وسیع و جامع‌الاطراف کار کنم. به هر حال احمد محمود در حد و اندازه یک جلد تاریخ شفاهی نمی‌گنجد و فراتر از این است. بنابراین باید برایش یک شناختنامه تدوین می‌کردم. نظراتی که محمود درباره داستان‌نویسی دارد و در این شناختنامه آمده‌اند، خود یک کتاب مستقل می‌شوند.

باژن گفت: این اثر سال گذشته به ارشاد فرستاده و غیرقابل چاپ اعلام شد. حالا با سر کار آمدن دولت جدید و تغییر برخی رویه‌ها، قرار است این کتاب دوباره به ارشاد رود تا بررسی شود چون سال گذشته که آن را غیرقابل چاپ اعلام کردند، نکته‌ای درباره‌اش نگفتند و مشخص نشد چرا غیرقابل چاپ شده است.

به گفته وی، این شناختنامه ۷۰۰ صفحه دارد و به زودی با رویکرد، عنوان و طراحی جدید دوباره به ارشاد فرستاده می‌شود.

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود ۴ دیماه ۱۳۱۰ در اهواز  متولد شد و ۱۲ مهر ۱۳۸۱ در تهران درگذشت. معروفترین رمان او همسایه‌ها است. مجموعه داستان‌ها مول، دریا هنوز آرام است، بیهودگی، زائری زیر باران، از دلتگی، پسرک بومی، غریبه‌ها، دیدار ، قصه آشنا و از مسافر تا تبخال و رمان‌های داستان یک شهر، زمین سوخته، مدار صفر درجه و درخت انجیر معابد، از آثار اوست.

نظر شما