شناسهٔ خبر: 10112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره 12 ماهنامه حاشیه و یادی از آیت الله میرزا جواد تبریزی

دوازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ دوازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه ویژه دیماه ۱۳۹۲ به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد روانه بازار نشر شده است.

در بخش «مکتوب ماه» این عناوین را مطالعه می­کنیم: «ما این را امتحان کردیم!»، «نسبت حوزه با رسالت آن»، «درس را برای خود بخوانیم یا دیگران؟».

عناوین «لذت طلبگی: یادی از آیت الله میرزا جواد تبریزی» و «اسطرلاب عشق: داستان هایی از زندگی علامه سیدابوالحسن شعرانی» در بخش «اخبار ماه» است. 

در بخش «لذت طلبگی: یادی از آیت الله میرزا جواد تبریزی» عناوین «زندگی میرزا در یک نگاه»، «جوانی میرزا به روایت برادر»، «رضایت امام»، «اندرزها» و «لذت طلبگی» را مطالعه می‌کنیم. 

در قسمتی از متن «اندرزها» آمده است: مرحوم میرزا همیشه دوست داشتند که طلبه­ها در دل شب بیدار شوند و از آن فضای معنوی استفاده کنند.

ایشان می‌فرمودند: طلبه باید همت داشته باشد، خواب را رها کند و در نیمه شب خود را به معبود وصل کند که مزدها در نیمه‌شب تقسیم می‌شود.

نیمه شب‌ها وقتی در حرم مشاهده می‌کردند که یک طلبه جوان، سحرخیز است و به عبادت می‌پردازد، بسیار خوشحال می‌شدند و می‌گفتند: «ما در ابتدای طلبگی سعی می‌کردیم مزد نیمه‌شب را از دست ندهیم؛ به طلبه ها بگویید سحرخیز باشند که روزی ها در آن ساعات تقسیم می‌شود.» 

در قسمت «لذت طلبگی» می‌خوانیم: «مرحوم‌میرزا، خود را بیش از یک طلبه حساب نمی‌کرد و می‌فرمود:‌ «من یک طلبه خواهم ماند. من هیچ‌گاه فکر نکرده و نمی‌کنم که مرجع هستم. لذت طلبگی از همه لذت‌ها بالاتر است.

ایشان اصلا راضی نبود کسی به عنوان مرجع از ایشان یاد کند. حتی بارها و بارها در مجالس روضه ـ وقتی منبری نام ایشان را ذکر می‌کرد ـ ناراحت می‌شد و می‌گفت که منبر جای ذکر اهل‌بیت علیهم السلام است و می‌فرمود: «اگر مرجعیت وظیفه الهی نبود، هیچ‌گاه آن را قبول نمی‌کردم و مانند سایر طلاب، تمام وقت را مشغول تحصیل و درس بودم؛ و لیکن مرجعیت به عنوان یک وظیفه الهی بر دوش من قرار گرفت و من مجبورم ادای تکلیف نمایم و امیداورم خداوند به من توفیق دهد که به بهترین وجه به وظیفه خود عمل نمایم.»

«صدام در رادیو اعلام کرد: مدرسه اهل تسنن در قم را زدم!» عنوان گفت و گو با حجت الاسلام حسن تونو، فردی شیعه شده از اندونزی است.

 بخش «استاد ماه» از عناوین «جوانان بدانند! دانش طلبی از خودگذشتگی می خواهد»، «خادم علم» و «حدیث اشتیاق» تشکیل شده است.

«جوانان بدانند! دانش طلبی از خودگذشتگی می خواهد» عنوانی است که به زندگی و تجربیات حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی اشکوری اختصاص دارد.

در مقدمه این قسمت می خوانیم: «سید احمد اشکوری مؤسس مرکز احیای میراث اسلای در قم، متولد ۱۳۵۰هجری قمری در نجف اشرف است.

او تحصیلات علمی را تا مرز مرحله خارج در محضر مدرسان و علمای بزرگ حوزه نجف گذارنده و از سال ۱۳۸۰ هجری قمری به کار تحقیق و احیای متون علمی و میراث فرهنگی دانشمندان بزرگ اسلامی پرداخته است.

اشکوری در این زمینه سفرهای بسیاری به کشورهای گوناگون از جمله انگلستان، ایتالیا، هند، پاکستان، یمن، سوریه، لبنان حجاز، کویت و بحرین داشته‌اند.

وی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان فهرست نگار نمونه ایران برگزیده شد و تاکنون سیصد جلد کتاب از ایشان منتشر شده است؛ از جمله فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی در ۲۷ جلد، فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیا در یازده جلد، تراجم الرجال در چهار جلد، التراث عربی المخطوط در چهارده جلد دارد.»

 عناوین اصلی بخش «پرونده ماه» عبارت است از: «انگیزه تحصیلی و نشاط علمی»، «حدیث اشتیاق»، «هر کجا مشکل، جواب آنجا رود»، «طلبه، با نشاط علمی تعریف می شود»، «نشاط درون زا ـ نشاط برون زا»، «دیالکتیک نشاط»، «طلبه و منصب روضه خوانی»، «روضه و شور و شعور»، «عاشورا پژوهی فقیهانه» و «روضه، راه رسوخ معارف در قلب، افتخار روضه خوانی». 

«بازخوانی پدیده‌ای به نام نهاد سرپرستی؛ ضرورت فراموش شده»، «پاسخی سنتی به نیاز امروزی»، «حوزه را باید حوزوی اداره کرد» و «تمایز حوزه از دانشگاه، نگاه تربیتی است» عناوینی هستند که در بخش «مدرسه ماه» بررسی شده است.

در بخش «طلبه ماه» عناوین «سفیر سید الشهدا علیه السلام» و «کوله‌باری برای یک سفر تبلیغی» را مطالعه می­کنیم.

«غفلت»، «کتاب طلبه»، «کتاب عاشورا»، «ضمانت، خوانشی از کتاب پس از پنجاه سال» عناوینی هستند که در بخش «کتاب ماه» آمده است.

در بخش «کتاب طلبه» به معرفی و بررسی سه کتاب «گرایش به معنویت؛ معیارها و آسیبها» به قلم آیت­الله رضا استادی، «راه طلبگی» و «سلوک طلبگی» به قلم جواد محدثی پرداخته شده است.

 نقد و بررسی کتابهای: «فتح خون» به قلم سید مرتضی آوینی، «نامیرا» نوشته صادق کامیار، «زیارت عاشورا؛ اتحاد روحانی با امام حسین علیه­السلام» تدوین اصغر طاهر زاده، «مردان و زجرهایشان» تألیف سید مهدی شجاعی، «امام حسین علیه­السلام شهید فرهنگ پیشرو و انسانیت» نوشته علامه محمد تقی جعفری و «حسین علیه­السلام و عقل سرخ» به همت حسن رحیم‌پور ازغدی، در بخش «کتاب عاشورا» آمده است. 

«عالم قدسی نهاد؛ یادی از مرحوم آیت الله ملا آقا حسین مجتهدی قمی» عنوانی است که در بخش «آخر ماه» آمده است.

گفتنی است دوازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه با قیمت هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما