شناسهٔ خبر: 10248 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» از برگزاری همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» در اواخر بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: پژوهشگران و محققان می‌توانند تا یکم بهمن‌ماه اقدام به ارسال مقالات خود به دبیرخانه کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اکبری، دبیر علمی همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» از برگزاری این همایش در روز ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: این همایش با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه سبزوار و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

اکبری با بیان این‌که پژوهشگران و محققان علاقه‌مند می‌توانند تا یکم بهمن‌ماه اقدام به ارسال مقالات خود به دبیرخانه همایش کنند، اظهار کرد: محورهای اصلی این همایش «مناظرات امام رضا(ع)»، «استنادات قرآنی امام رضا(ع)» و «احادیث تفسیری امام رضا(ع)» است که هر یک از این محورها، موضوعات و سرفصل‌هایی فرعی را در بر می‌گیرد و پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند تا زمان مقرر شده در هر کدام از این زمینه مقالات خود را به این همایش ارسال کنند.

دبیر علمی همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» با اشاره به موضوعات پیشنهادی ذیل محور «مناظرات امام رضا(ع)» گفت: اثبات توحید و صفات خداوند و رد تشبیه و تجسیم و پاسخ به آیات متشابه و شبهات در این زمینه، یکی از این موضوعات است که با توجه به هجمه تبلیغاتی آیین وهابیت و ابن‌تیمیه‌ای‌ها که امروزه متوجه به مذهب اثنی‌عشری و آحاد مسلمانان شده است، مسئله بسیار مهمی است.

وی افزود: اثبات عصمت انبیاء از قرآن و پاسخ به شبهات وارده و تفسیر آیات متشابه در این زمینه، اثبات جایگاه اهل بیت(ع) بر اساس قرآن کریم، (با توجه به این که کار امام رضا(ع) در معرفی امامت از منظر قرآن کریم یک نقطه عطف محسوب می‌شد)، اثبات ذریه بودن ائمه(ع) از قرآن کریم به معنای این که ائمه(ع) فرزندان پیامبر(ص) هستند، تفاوت عترت و امت، دیگر موضوعات این محور هستند.

اکبری از اثبات امامت بر اساس قرآن کریم به عنوان یکی دیگر از سرفصل‌های محور «مناظرات امام رضا(ع)» یاد کرد و افزود: ما اگر امامت را بر اساس قرآن تعریف و توصیف و تبیین و تفسیر کنیم، آن گاه کسانی که شیعه را قبول ندارند، حتماً به شیعه اعتقاد پیدا می‌کنند و حتماً امامان معصوم(ع) ما را می‌پذیرند.

وی با اشاره به دو سرفصل استناد عمل و سیره امام رضا(ع) به قرآن و استناد سخن و کلام حضرت به قرآن، به عنوان موضوعات زیرمجموعه محور استنادات قرآنی امام رضا(ع)، بیان کرد: امام رضا(ع) استنادات زیادی در احکام شرعی، در مسائل کلامی و اعتقادی و اخلاقی به قرآن کریم داشته‌اند که این سبک و روشی که امام رضا(ع) برای جامعه قرآنی ما، برای جامعه علمی و جامعه پژوهشی ما و در کل جامعه اسلامی ما بسیار مهم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: ایشان با این که امام معصوم بوده‌اند، اما مطالب خود را مستند به قرآن می‌کرده‌اند، چرا که قرآن سند است، محور است، تحریف‌ناپذیر است و وحی است و کلام بشر نیست.

اکبری همچنین با اشاره به اهتمام امام رضا(ع) به تفسیر قرآن، گفت: ما در محور سوم فراخوان همایش از پژوهشگران خواسته‌ایم که جهت تبیین این اهتمام به موضوعاتی همچون تفسیر آیات متشابه و بیان آن‌ها و پاسخ‌های ایشان به شبهات در اطراف آیات قرآن کریم که نشان اهتمام امام به تبیین و تبلیغ معارف قرآنی و انس مردم با قرآن و کلام وحی است، بپردازند.

دبیر علمی همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» همچنین با اشاره به این‌که تاکنون ۱۷۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را تا یکم بهمن‌ماه از طریق رایانامه sabzevarcns.quran.ac.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

وی در پایان افزود: همایش «قرآن کریم و میراث رضوی» روز ۲۸ بهمن‌ماه در دانشگاه علوم قرآنی سبزوار برگزار خواهد شد و ضمن ارائه مقالات، از نفرات و مقالات برگزیده تجلیل خواهد شد.

نظر شما