شناسهٔ خبر: 10250 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد اول تفسیر آیت‌الله «مجتبی تهرانی» به نمایشگاه کتاب می‌رسد

جلد اول تفسیر مرحوم آیت‌الله تهرانی که پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی شده بود، این بار به شکلی کامل‌تر و با اضافه شدن چند سوره دیگر از جزء سی‌ام قرآن کریم در دست آماده‌سازی است و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجید موسوی‌هوایی، مدیر مؤسسه «مصابیح الهدی» از تلاش برای انتشار جلد اول تفسیر مرحوم آیت‌‌الله العظمی مجتبی تهرانی به شکل کامل خبر داد و گفت: تلاش داریم در قالب جدید، چند سوره از اواخر جزء سی‌ام را نیز به این تفسیر اضافه کنیم.

همزمانی با محرم و صفر و دقت بالا در تنظیم؛ علت اصلی تأخیر

وی همچنین به تأخیر پیش آمده در چاپ این اثر اشاره کرد و توضیح داد: علت اصلی این تأخیر را باید در همزمانی با ماه‌های محرم و صفر و دقت‌ بالای دست‌اندرکاران این محصول در تنظیم اثر جست‌‌و‌جو کرد. امیدوارم این اثر تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده آماده و منتشر شود.

شایان ذکر است که با توجه به اینکه حاج آقامجتبی، شاگرد حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بوده‌اند، تسلط بسیاری بر مبانی تفسیری بزرگان داشتند و کار تحقیقی گسترده‌ای را برای بیان این تفسیر متحمل شدند و به همین دلیل این تفسیر دارای چند خصوصیت ویژه است.

در بیان این ویژگی‌ها باید به جمع بودن اقوال مختلف در آن اشاره کرد. به واسطه این ویژگی، مخاطب برای نتیجه‌گیری نیازی برای مراجعه به منابع دیگر ندارد؛ از طرفی نیز مطالب تفسیر القاء شده است، به این معنی که این تفسیر از مجموع سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی جمع‌آوری شده و دست‌نویس نیست.

مطالب بدیع، روان بودن و دوری از پیچیدگی؛ ویژگی تفسیر حاج‌آقا مجتبی

مطالبی که کتابت می‌شود، ممکن است با برخی پیچیدگی‌ها همراه شود و کسانی که به آن مراجعه می‌کنند را دچار سردرگمی کند و این نکته طبیعی محسوب می‌شود؛ چراکه اقتضای قلم با کلام و سخن فرق دارد. اما مطالبی که حاج آقامجتبی بیان کردند، کمک می‌کند که این تفسیر روان و به شکلی باشد که همه مخاطبان بتوانند از آن بهره ببرند.

نکته دیگر آنکه حاج آقامجتبی در بیان تفسیر خیلی آزاداندیشانه و بدون وابستگی نسبت به قول بزرگان، مطلب را حلاجی و بررسی می‌کردند؛ از این رو در جای جای این تفسیر مواجه می‌شویم با این موضوع که نظر بزرگان تفسیر مورد قبول واقع نشده و ایشان نظر جدیدی را بیان کرده‌اند.

همچنین این تفسیر مالامال است از مطالبی که مرحوم آیت‌الله ‌العظمی تهرانی برای اولین بار بیان کرده‌اند که در تفاسیر دیگر اصلاً به آنها پرداخته نشده است. البته این مجلد از تفسیر مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی مربوط است به آخر جزء سی‌ام قرآن کریم که شامل سوره‌های ناس، فلق، توحید، مسد، نصر و کافرون است که اگر به ترتیب صفحات قرآن بیان شود، این مجلد تفسیری از دو صفحه آخر قرآن است که در شکل جدید برخی سوره‌‌های دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

بعد از اتمام جزء سی‌ام، تنظیم تفسیر سوره آل‌عمران آغاز می‌شود

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی شاه‌محمد‌پور، مسئول پیشین این مؤسسه در گفت‌وگویی که پیش از این با ایکنا داشت، در توضیحی درباره مجلد‌های بعدی این تفسیر و اینکه آیا این مجموعه کامل می‌شود یا خیر، اظهار کرد: بحث تفسیری مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی به کل قرآن نرسید؛ به این شکل که حاج‌آقا سوره مبارکه بقره و آل‌عمران را از ابتدای قرآن‌ کریم و تمام جزء سی را نیز تفسیر کردند.

حجت‌الاسلام شاه‌محمد‌پور با بیان اینکه آماده‌سازی مباحث مربوط به جزء سی‌ام در دستور کار مؤسسه است که از شمول کافی به جهت تکمیل مباحث از سوی حاج‌آقا همراه است، عنوان کرد: بعد از این نیز به سراغ تنظیم تفسیر حاج‌آقا مجتبی در مورد سوره آل‌عمران می‌رویم که آن نیز از مباحث کاملی برخوردار است.

مسئول مؤسسه مصابیح در بخش پایانی سخنان خود به تفسیر مرحوم آیت‌الله‌ العظمی تهرانی از سوره مبارکه بقره اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی از نوارهای جلسات تفسیر سوره بقره را در مؤسسه نداریم و در حین صحبت آیت‌الله تهرانی ضبط نشده است که در این مورد اگر به دست‌نوشته‌ها مراجعه کنیم یا به کسانی که آرشیوهایی از نوارهای قدیمی‌تر دارند، شاید تفسیر سوره بقره نیز کامل شود.

رعایت نیازسنجی در چاپ تفسیر مرحوم حاج‌آقا مجتبی تهرانی

در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی در بخش دیگری از سخنان خود بر تأکید مؤسسه مصابیح‌الهدی بر نیازهای روز جامعه تأکید کرد و ادامه داد: برای نمونه، برای اولویت دادن به چاپ آثار مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌ آقا مجتبی تهرانی، ابتدا به سراغ مباحثی می‌رویم که در سال‌های اخیر بیان شده است. همچنین همین اصل در انتشار تفسیر قرآن‌ کریم اثر آیت‌الله تهرانی مورد توجه قرار گرف

نظر شما