شناسهٔ خبر: 10457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه نمایشگاه کتاب؛ گسترش سرانه مطالعه

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع کاغذ را به طور جدی در دو حوزه تنظیم بازار کاغذ و تولید کاغذ دنبال کرده و می‎کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سیدعباس صالحی روز گذشته در حاشیه آیین افتتاح هشتمین نمایشگاه کتاب گلستان در خصوص مشکل کاغذ در نشر آثار فرهنگی به‎خصوص کتاب اظهار داشت: ارشاد متولی مستقیم کاغذ در کشور نیست و از سال ۱۳۸۵ که یارانه کاغذ قطع شد ارشاد دیگر موضوع واردات کاغذ را در اختیار ندارد. اما با توجه به اینکه بخشی از مصرف‎کنندگان کاغذ به ارشاد مربوط می‎شوند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع کاغذ را به طور جدی در دو حوزه تنظیم بازار کاغذ و تولید کاغذ دنبال کرده و می‎کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در خصوص تنظیم بازار کاغذ جلسات متعددی با واردکنندگان کاغذ تشکیل  شده که در حال حاضر شرایط متعادل‎تری در چند ماه گذشته در این حوزه به وجود آمده است و حتی در برخی از قسمت‎ها شاهد کاهش قیمت‎ کاغذ هم بوده‎ایم. در تولید کاغذ هم در برخی از کارخانه‎هایی که تولید کاغذ به شکل کیفی انجام نمی‌گیرد و یا فاصله زیادی با ظرفیت اسمی‎اش دارد تلاش‎های زیادی صورت گرفته تا این مشکل برطرف شود و در خصوص احداث کارخانه‎های جدید نیز بحث‎هایی در حال انجام است.

وی در خصوص احداث کتابخانه در کشور تصریح کرد: مردم مطمئن باشند دولت به شکل جدی به موضوع زیرساخت‎های کتابخانه‎ای و میراث مکتوب توجه دارد اما شرایط مالی و اقتصادی هم در این حوزه تاثیرات خودش را می‌گذارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نمایشگاهی کتاب استان گلستان گفت: نمایشگاه کتاب نباید به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شود، فلسفه نمایشگاه استانی گسترش سرانه مطالعه استانی و فراهم سازی راه شناخت کتاب خوب است. او از زحمات استاندار گلستان و مدیر کل ارشاد برای راه‌اندازی این نمایشگاه تشکر کرد.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه کتاب از چند وجه کارکرد دارد، افزود: کارکرد نخست کتاب نقش آن در مسیر تولید علم است که کتاب در این زمینه شاخصه روشنی از تولید علم در کشور را دارد. کارکرد دوم نمایه بودن برای فرهنگ نقد و گفتگو و تضاد و رفتار یک جامعه و مسیر برای جلو رفتن تضرب آرا و افکار است و سومین مورد نیز این است که کتاب نمایه‌ای از هویت ملی یک ملت و زبان و ادب و ملت را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه بی جهت نیست مقام معظم رهبری تعبیر کتاب عصاره و مادر تمدن سازی را بکار برده‌اند، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه کتاب منشا تمدن‌سازی است و هر ملتی که به سمت تمدن سازی می‌رود طبیعی است که کتاب نقش اصلی و محوری دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: بعد از انقلاب اسلامی مسیر توسعه کتاب رو به جلو بوده و رشد تولید کتاب و تعداد عناوین افزایش داشته اما علیرغم وجوه ایجابی و اثباتی حوزه کتاب یکی از نقاط ضعف جدی در این حوزه سرانه کم مطالعه در کشور است که علیرغم افزایش تیراژ و ناشران و کتاب‌های خوب اما سرانه مطالعه در کشور رضایت بخش نیست.

صالحی ادامه داد: در حوزه اقتصاد نشر عواملی در میزان سرانه مطالعه تاثیر گذارند و اگر این مرحله را شامل مولف، ناشر و سیستم توزیع بدانیم تمام این حلقه ها می توانند موثر باشند. تالیف کتاب های لذت‌بخش و استفاده از جاذبه‌های فضای نشر به همراه قیمت مناسب می‌توانند در میزان سرانه مطالعه تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه در بحث نمایشگاه آنچه که می‌تواند ما را به سرانه خوب مطالعه رهنمون کند سیستم توزیع کتاب خوب است، عنوان کرد: بخشی از افزایش سرانه مطالعه به این موضوع مربوط است که کتاب خوب در دسترس مخاطب قرار ندارد و این چیزی است که نمایشگاه‌های استانی به کمک آن آمده اند. نمایشگاه کتاب استانی برای استان هایی که فعالیت کمتری در این زمینه دارند فرصت مناسبی است تا دسترسی به این کتاب ها آسانتر شود و این کار در سال های متوالی انجام شده و در مسیر رو به جلو قرار دارد و نمایشگاه‌های استانی با فلسفه نخستین کار نکنند و با ایده‌های نو دسترسی را آسانتر کنند.

صالحی در پایان تاکید کرد: یک فلسفه نمایشگاه استانی این است که بتواند سرانه مطالعه استانی را گسترش دهد و راه شناخت کتاب خوب را فراهم کند و اقتصاد نشر هم با افزایش تقاضا رونق یابد.

نظر شما