شناسهٔ خبر: 10480 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دارابی: تلویزیون حرف پنهان ندارد

دارابی در اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم با بیان اینکه تلویزیون حرف پنهان ندارد، بااشاره به حضور آثار بین‌الملیل در یان دوره جشنواره گفت: جشنواره جام‌جم صدای خاموشان جهان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی دارابی، معاون سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم ضمن خیر مقدم به هنرمندان، مسئولان و خانواده شهدای حاضر در این مراسم گفت: تقدیر و تشکر از هنرمندان و برنامه سازان و مدیران و دست‌اندرکاران که برای برپایی این جشن تلاش بایسته‌ای کردند را بر خود لازم می دانم همچنین از اعضای هیئت داوران، عوامل اجرایی و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره کمال تشکر را دارم.

او با بیان اینکه یاد جانباختگان و عوامل فلیم «معراجی‌ها» که در جریان حادثه‌ای در شهرک سینمایی دفاع مقدس جان خود را از دست دادند، را گرامی می‌دارم، گفت: این عزیزان معراجی شدند و به خیل یاران همسنگر و شهیدشان پیوستند. ضمن تسلیت مجدد برای خانواده و بازماندگان این بزرگواران صبر و شکیبایی را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

دارابی ادامه داد: به مهمانان و برنامه‌سازانی که از سایر کشورهای منطقه در این دوره جشنواره حضور یافتند خیر مقدم عرض می‌کنم و به شما می‌گویم که به سرزمین فرهنگ و تمدن خوش آمدید. به سرزمین امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای خوش آمدید. امیدوارم در سایه تولیدات مشترک با شما عزیزان و دیگر کشورهای منطقه بتوانیم اثرات سازنده و جذابی را برای دنیا تولید کنیم.

معاون سیمای سازمان صداو سیما با بیان اینکه سومین دوره جشنواره جام جم همان‌گونه که فرصتی برای تضارب آرا است . بستری برای توسعه فعالیت‌ها، جذب بهتر استعدادها، انتقال تجارب و امکان مقایسه آثار را فراهم می‌کند. از سوی دیگر جای این جشنواره به شدت در رسانه ملی خالی بود. این جشنواره یکی از انواع و اقسام جشنواره‌های بزرگ و کوچک در سراسر کشور است که امروز صاحب برنامه مدون و منظم شده است و امروز با حضور آثاری از ۱۸ کشور دنیا لباس بین‌المللی بر قامت خود پوشانده است.

دارابی ادامه داد: نکته‌ای که باید مورد تأکید قرار بدهم این است که آثار برگزیده و مورد تقدیر برابر آراء هیئت داوران معرفی می‌شوند که براساس نظرات افرادی از میان هنرمندان و صاحب نظران انتخاب شده‌اند. استقلال رأی این داوران عزیز به گونه‌ای است که همه اذهان را به پذیرش آن وا می‌دارد و امیدوارم که این جشنواره به رخدادی بزرگ در منطقه تبدیل شود تا برای جهانیان پیامی نو داشته باشد.

دارابی با بیان اینکه همواره در جشنواره‌های جام‌جم و سازمان صداوسیما به دنبال شفاف‌سازی فرآیند حمایت از تولیدکنندگان بودیم، گفت: برای محقق شدن این مهم بر این امر بوده و هستیم که از طریق حضور عوامل تولیدکننده یک فیلم، شامل نویسنده، تولیدکننده و کارگردان در شوارهای سیما به تعامل با آنان بنشینیم و درباره حمایت، تولید و پخش آثار به گفت‌وگو بنشینیم. در تلویزیون حرف پنهان نداریم که افرادی در پشت پرده این ادعا را اعلام کنند و حتی خود را معرفی نکنند. همین جا اعلام می‌کنم که  ما صریح وشفاف برای خلق آثار مطلوب جامعه و ملت ایران تلاش می‌کنیم و خدا را سپاس می‌گوییم که در آستانه سی و پنجمین فجر انقلاب اسلامی ثمره دست آورد و تلاش فعالان عرصه صدا و سیما در قامت سرو جشنواره جام‌جم متبلور شده است.

وی با بیان این مقدمه که فرصت محدودی که در اختیار دارم به قدری نیست که زمانی برای ارائه گزارش کار و عملکرد رسانه‌ ملی در سال‌های گذشته باشد، به بیان چند گزاره کوتاه برای تبیین آن‌چه که سازمان متبوع او در سال‌های گذشته تولید کرده‌ است، پرداخت و گفت: تولید ۱۳۰۰ عنوان فیلم تلویزیونی از سال ۱۳۸۳ تا کنون که بالغ بر هزار عنوان در معاونت سیما تولید شده است، تولید وپخش ۴۴ عنوان سریال و مجموعه تلویزیونی بخشی از این اقدامات است.

دارابی ادامه داد: این نکته حائز اهمیت است که با در نظر گرفتن سایر مشاغل و حرفی که برای پخش آثار در حوزه نمایش به کار گرفته می‌شود، یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در حاشیه تهیه این آثار ایجاد شده است و به‌عبارتی ۱۵ هزار خانوار سالانه از این طریق ارتزاق کردند.

تولید و پخش ۱۳۵ عنوان فیلم تلویزیونی، که ۶۲ عنوان آن در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شده است بخش دیگر یاز آماری بود که دارابی بیان کرد و گفت: در بخش مستند، برنامه‌های ترکیبی و گفتگو محور با باز کردن عرصه مخاطب در رسانه ملی و با نگاه انفتاح برای حضور گرایش‌های مختلف در رسانه‌ملی همراه بود. حضور رسانه ملی با نگاهی نو در انتخابات ریاست جمهوری شرایطی را فراهم آورد که هرماه با لبخند مردم و رهبری همراه بود و ایشان عملکرد صداوسیما را به عنوان رکنی مهم در جابجایی قدرت ستودند.

دارابی بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در تقدری زا عملکرد رسانه‌ملی در ایام انتخابات یازدمین دوره ریاست جمهوری را قرائت کرد و بر این نکته اشاره داشت که عملکرد رسانه ملی توانست شور و نشاط برجسته‌ای در انتخابات خلق کند و حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی موجب شد که دست به دست شدن قدرت در جمهوری اسلامی در برابر چشم جهانیان برجسته و آشکار شود.

معاون سیمای سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ملاک و متر ما برای ارزیابی آثار در رسانه ملی ثانیه و دقیقه است، گفت: در بخش مستند، برنامه‌‌های ترکیبی و گفتگو محور در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بالغ بر ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ ساعت برنامه گفتگو محور تولید شد که این میزان از بالندگی رسانه ملی سخن می‌گوید.

دارابی با بیان اینکه در رابطه با رشد کمی هم سازمان صداوسیما اقدام به راه‌اندزای شبکه‌های تلویزیونی مختلف با عنایت به سلیقه‌های متفاوت مردمی داشته است، گفت: ثمره تلاش سازمان صداوسیما امروز در تأسیس شبکه‌های مستند، ورزش، نمایش، پویا، نسیم، آموزش متبلور شد که در صورت تأمین اعتبار از سوی مقامات زیربط آن بخشی از این شبکه‌ها که به صورت آزمایشی مشغول فعالیت هستند به صورت رسمی آغاز به کار خواهند کرد و این آمادگی در سازمان صداو سیما وجود دارد که این شبکه‌های تخصصی را به صورت رسمی افتتاح کند.

طبق اطلاع دارابی بالغ بر ۱۰۰ نفر از هنرمندان، متخصصانف برنامه‌سازان و ... در شوراهای راهبردی شبکه‌های سیما برای بهتر اداره کردن شبکه‌های تلویزیونی مدیران شبکه‌های تلویزیونی را یاری می‌کنند.

دارابی گفت: امروز تلویزیون در میان رسانه‌های مختلف همچنان تاثیرگذارترین رسانه‌ در کشور ماست. بخش قابل ملاحظه‌ای از فرهنگ ورفتار و اندیشه ایرانیان متاثر از تلویزیون است. رابطه معناداری میان برنامه های تلویزیون و برنامه ریزی یک خانواده ایرانی وجود دارد. تلویزیون عضوی محترم و شریف در میان خانواده‌های ایرانی‌ست و وسیله ای برای اجتماع و جمع شدن. تلویزیون مستقل است و فراجناحی و وظیفه ای سنگین دارد. تلویزیون متعلق به همه‌ است و افزون  بر این به گروه یا قشر خاصی اختصاص ندارد.اما شبکه‌های تخصصی را‌ه‌اندازی شده است تا هر قشری شبکه مورد علاقه خود را داشته باشد و به آن رجوع کند.

طبق اطلاعات دارابی یک نظرسنجی در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که میانگین مدت تماشای تلویزیون در ایران بیش از سه ساعت است و سریال‌های ایرانی بیشترین مخاطب را در میان خود جای داده ‌اند، رقمی که به گفته دارابی معیار خوبی برای سنگین وظیفه صداوسیمایی‌هاست.

دارابی ادامه داد: ما تاکید ویژه داریم که همه قالب‌های برنامه‌سازی در تلویزیون به خصوص قالب‌های نمایشی باید موید سبک زندگی ایران اسلامی باشد. خانواده سالم، محیط زیست، رونق کسیب و کار، زبان فارسی به عنوان زبان معیار؛ معنویت، دینداری، اخلاق، حماسه و ظلم ستیزی از مفاهیم و گفتمان‌هایی است که باید بر برنامه‌های ما حاکم باشد.

دارابی در پایان خطاب به جامعه هنری گفت: آنچه که بیان شد بخشی از خدمات و اقدامات تلویزیون است؛ اما مساله اصلی این است که ما باید نسبت به آینده جامعه و بشریت احساس وظیفه کنیم. عصری که فراروی ماست عصری است که در سایه رشد شتابان تکنولوژی و فناوری اطلاعات ما شاهد حکمرانی ربات‌ها و ابررایانه‌ها بر زندگی بشری هستیم. عصری که در سایه افزایش بهداشت و کاهش مرگ و میر امید به زندگی به ۱۳۰ سال افزایش پیدا می‌کند و ما با جوامع کهنسالی روبرو هستیم که به شدت از کمبود نیروی جوان و مولد رنج می‌برد. عصری که در عین تلاش لیبرالیسم برای حاکم کردن آنچه خود ارزش‌های جهانی می‌داند، مفاهیمی مثل سکولاریم و بی‌اخلاقی و برهنگی و جهان تهی از معنویت عصری متنوع و متکثر و متضاد است. روی دیگر سکه این است که در این عصر شاهد رشد اسلام گرایی خواهیم بود، بیداری اسلامی راه خود را باز کرده است و امام خمینی به عنوان معمار بیداری اسلامی در قرن اخیر ، چهره مطرح این قرن خواهد بود.

به گفته دارابی در عصر آینده، مقابله با ظلم و اشغالگری، آپارتاید و تبعیض نژادی ابه عنوان گفتمان قالب مطرح خواهد شد و عصر آینده، عصر فرهنگ و تمدن نوین اسلامی است

دارابی ادامه داد: در این عصر مسئولیت ما برای تولید وخلق آثاری در خور این جایگاه بسیار خسته و دشوار می‌کند. 

نقل قول یک برنامه‌ساز نروژی پایان‌بخش صحبت‌های دارابی بود. دارابی این‌گونه به صحبت‌های خود پایان داد: یکی از برنامه سازانی که از نروژ آمده است و اثری در مورد غزه ساخته است به من گفت که ما صدای مظلومان جهان هستیم و جشنوراه جام جم صدای خاموشان جهان است امید آنکه در سال‌های آینده، شاهد درخشش بیشتر تولیدات و آثار جشنواره باشیم.

"تردید نداشته باشید که آینده از آن ماست. " این جمله پایان امیدبخش دارابی، معاون سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی جام‌جم بود.

نظر شما