شناسهٔ خبر: 10512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه: نبود بستر نقد، جامعه را به سمت اندیشه‎های زیرزمینی سوق می‎دهد

استاد دانشگاه با بیان این‎که هنر و خلاقیت در فضای سالم وامن بالنده می‎شود اظهار داشت:فراهم نبودن فضای مناسب برای نقد، جامعه را به سمت اندیشه‎هاو نقدهای زیرزمینی سوق می‎دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ رضا اسماعیلی در مورد اظهارات اخیر رییس جمهوری در جمع هنرمندان و تاکید ایشان بر این نکته که رسالت دولت در ترویج هنر بازتاب نقش برجسته انقلاب اسلامی است گفت : رسالت هنر و تاثیر آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اصحاب فکر و اندیشه سمت و سوی خاصی پیدا کرد و بیشتر در راستای ترویج و نشر آموزه های انسانی و اسلامی گام برداشته است.

وی با یاد آوری اینکه هنرمندان در طی این سال ها تلاش کردند تا میراث حضرت امام خمینی (ره) را در سنگر قلم و هنر حفظ کنند اظهار داشت:هنر در ذات خود به دنبال ترویج آموزه های اخلاقی و ارزشهای انسانی همچون صلح ، عدالت و آزادی است و هنرمندان اصیل همواره در فعالیت های خود به این مهم توجه فراوانی داشته اند.

این شاعر معاصر گفت :هنرمندان پس ازانقلاب با تاثیر پذیری از انقلاب اسلامی و هموار ساختن بسترهای لازم از سوی مسوولان وقت ،تلاش خود را در جهت شناساندن ارزشهای انقلاب به جهان بکار بسته و در این راستا گام های روشن و ارزشمندی را برداشته اند.

وی در مورد بی معنا بودن تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی گفت : تقسیم بندی را باید برای کسانی قائل شد که تظاهر به هنرمندی می کنند و با شاکله هنر در تضاد و تقابل قرار دارند و مسیر آنها از هنر اصیل جداست ، رییس جمهور در کسوت یک روحانی و انسان فرهیخته خود با ارزش های دینی و انسانی کاملا آشنا هستند و خطاب ایشان در این جمع هنرمندان اصیلی بوده که همواره در راستای ارزشهای اخلاقی و انسانی گام برداشته اند .

راه اندازی کرسی های نظریه پردازی فضای لازم برای نقد را فراهم کرده است

خالق اثر « حنجره سرخ » در مورد اینکه نباید اجازه داد اندیشه یا نقد زیر زمینی شود گفت : در فضای سالم و با وجود امنیت هنرمند می تواند هنر و اندیشه خود را مطرح کند ، فراهم ساختن این فضا وظیفه دولت و حکومت است ، نبود این فضا آنها را به سمت و سوی استفاده از دیگر ابزارها سوق خواهد داد ، در حکومت مردمی قطعا فضای لازم و مناسب برای نقد سازنده فراهم است.

اسماعیلی یاد آور شد:جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده تا چنین فضایی در کشور ایجاد شود و هنرمندان بتوانند به راحتی نقد و نظر خود را ارائه دهند ، البته باید مراقب بود که برخی تلاش دارند با ادبیات نامناسب و خارج از چارچوب اخلاقی و دینی مسائل را نقد کنند که تناسبی با فرهنگ و ادب اسلامی و انسانی ندارد بلکه نوعی بی اخلاقی فرهنگی است .

وی تاکید کرد : هنرمندان و فرهیختگان جامعه باید تلاش کنند در چار چوب اخلاقی و دینی مسائل را نقد کنند ، خوشبختانه با راه اندازی کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی در دانشگاه ها فضای نقد سازنده فراهم شده است .

قدردان زحمات جامعه دانشگا هی باشیم

استاد زبان و ادبیات فارسی در مورد اینکه دانشگاه ها باید مرکز اندیشه پردازی ، پرسشگری و حقیقت جویی باشند ،با ذکر این نکته که دانشگاهیان قشر نخبه جامعه هستند و در تعالی آن نقش مهمی دارند گفت : آنها جامعه را به سمت بالندگی هدایت می کنند .

وی نقش دانشگاه را در تعالی بخشی جامعه فراتر از سایر نهادها و سازمان ها عنوان کرد و گفت : استادان دانشگاه با فرهنگ سازی و ایجاد جریان های فرهنگی مثبت و با مشعل هدایت می توانند فضا را روشن تر کرده و زمینه رشد جامعه را فراهم سازند .

اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید قدر شناس جامعه دانشگاهی بود افزود : آنها طلایه داران فرهنگ و اندیشه هستند و می توانند با طرح مباحث مهم زمینه رشد دانشجویان و به دنبال آن ارتقا علم و اندیشه در جامعه را فراهم کنند.

جمعی از هنرمندان هفته گذشته با حسن روحانی رییس جمهور دیدار و گفت و گو کردند.

نظر شما