شناسهٔ خبر: 10586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حل دشوارترین مسایل اخلاقی با روش‌های فلسفی

محمدتقی اسلامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «روش‌شناسی اخلاق کاربردی» را با تاکید بر حوزه اخلاق زیست پزشکی در دست تالیف دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ اسلامی در این باره اظهار کرد: فیلسوفان غربی اهمیت اخلاق را با روش‌های فلسفی‌شان بررسی کرده‌اند و بر اساس این روش‌ها می‌توان دشوارترین مسایل اخلاقی را به‌ویژه در حوزه زیست پزشکی مانند مسایل مربوط به اتانازی، سقط جنین و پیوند اعضا حل کرد.

به گفته وی، با استفاده از روش‌شناسی اخلاق کاربردی می‌توان مسایل اخلاقی را که نمی‌توان به آن‌ها پاسخ قطعی داد، حل کرد.

این پژوهشگر حوزه اخلاق، در پاسخ به این سوال که «تعریف اخلاق در این کتاب نسبی است یا مطلق؟» گفت: اخلاق کاربردی بر اخلاق مشترکی تاکید دارد که می‌تواند به صورت ارزش جهانی مطرح شود. بر این اساس اگر محققان این اصل را بپذیرند که برخی از ارزش‌های اخلاقی در همه جوامع مشترک است، دیگر تعریف اخلاق نسبی نخواهد بود، چراکه نسبی‌گرایی مانع از رسیدن به یک نتیجه می‌شود و هر فردی می‌تواند بر اساس تعریف اخلاقی خود نتیجه مورد نظرش را بگیرد.

اسلامی درباره مخاطبان هدف این کتاب نیز گفت: این کتاب برای سطح عالی پژوهشگران اخلاق نگاشته می شود و همچنین می‌تواند برای کارکنان عرصه‌های شغلی مانند بیمارستان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شد: البته مباحث کتاب تنها به اخلاق کاربردی برای زیست پزشکی محدود نشده است و سایر رشته‌های مهندسی نیز می‌توانند به مباحث اخلاقی کتاب استناد کنند.

اسلامی در پایان سخنانش گفت: کتاب حاضر تا تابستان سال آتی به پایان خواهد رسید و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما