شناسهٔ خبر: 10629 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال خرمشاهی از اقدام معاونت مطبوعاتی در انتشار کتاب‌ها در فضای مجازی

بهاء‌الدین خرمشاهی، با تقدیر از آن‎چه تغییرات ساختاری و ریشه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامید، از انتشار کتاب‌ها در فضای مجازی توسط معاونت مطبوعاتی این وزارت‎خانه استقبال کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بهاءالدین خرمشاهی، محقق و مترجم درباره اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در انتشار کتاب‌هایی که در زیرمجموعه این معاونت منتشر می‌شود، در فضای مجازی گفت: مطلع شدم که تحقیقات و کتاب‌های آماده‌ای که سال‌ها در وزارت ارشاد به دلیل نبود بودجه، خاک می‌خورد، با تدبیر جناب حسین انتظامی در فضای مجازی منتشر شده تا همه از محتوای آن به صورت رایگان بهره‌مند شوند. این حرکت نیکو و پیشرو را باید ستود.

بهاء‌الدین خرمشاهی افزود: امروزه گردش اطلاعات و تحقیقات با سرعت بالایی در حال تحول است و ایستایی اطلاعات یک خسارت است. اینکه تدبیر کرده‌اند تا کتاب‌ها به دلیل نبود بودجه در قفسه‌ها خاک نخورد و در فضای مجازی منتشر شود، کار در خور تقدیر و امیدآفرینی است که باید وزارت ارشاد را برای این تحولات ساختاری در نگاه فرهنگی آفرین گفت.

این نویسنده و حافظ شناس، با تاکید بر اینکه باید به استقبال تحولات جدید در عرصه نشر برویم، گفت: پیش از این در مقاله‌ای نوشته‌ام که کتابخانه‌های ملی و عمومی در ایران به اندازه اروپا فعال و وارد زندگی و پاسخگوی نیاز کتابخوان‌ها نیستند و فقط عده اندک‌شماری از محققان را به خود جلب می‌کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی بیشتر استراحتگاه و پناهگاه از سرما یا گرما هستند و کمتر کتابخوان حرفه‌ای می‌پرورند یا کتابخوان حرفه‌ای را راضیزنگه می‌دارند. در ایران فقط کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارایی و پاسخگویی کافی دارند.

به گزارش مهر، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در دوره جدید تصمیم گرفته کتاب‌هایی را که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (وابسته به این معاونت) تدوین می‌شود، به صورت رایگان در فضای مجازی (سایت معاونت مطبوعاتی) عرضه کند. هدف از این کار ترویج فرهنگ کتابخوانی و دستیابی به جایگاه شایسته کتاب و کتابخوانی و نیز ارتقاء دانش تخصصی دست‌اندرکاران و دانشجویان حوزه ارتباطات و رسانه، عنوان شده است.

در همین راستا و در اولین اقدام، چندی پیش ۳ عنوان از جدیدترین کتاب‌های تخصصی حوزه رسانه و تبلیغات به صورت الکترونیکی منتشر شد. این کتاب‌ها عبارتند از: کتاب ۳۱۳ صفحه‌ای «گفتمان‌های رسانه: تحلیل متون رسانه»، نوشته «دونالد ماتسون» و ترجمه عبدالحسین کلانتری و بهزاد احمدی، کتاب «هالیوود و امنیت، با نمایی جوامع خاورمیانه در فیلم‌های اکشن هالیوود» نوشته «کارین کوین ویلکینز»و ترجمه عبدالله بیچرانلو و کتاب «مجموعه مقالات چهارمین همایش صنعت تبلیغات ایران» که با همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی گردآوری شده است.

نظر شما