شناسهٔ خبر: 10711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مسائل فرهنگی به تربیت نفس و روح انسان معطوف است

رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: مسائل فرهنگی به تربیت نفس و روح انسان معطوف هستند و نتیجه آن تربیت یک انسان اسلامی و اخلاقی است که حاضر است برای کشور و اهدافش جان‌فشانی کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ علی عباس‌پور با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در نشست شورای فرهنگی واحد علوم و تحقیقات گفت: برگزاری  نشست‌های شورای فرهنگی و اجرای مصوبات آن تأثیر مطلوب و بسزایی در امور فرهنگی دانشگاه‌ها دارد. 

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است افزود: امور فرهنگی ماهیت و شرایط متفاوتی نسبت به امور آموزشی و پژوهشی دارد چرا که مسائل فرهنگی  مربوط به تربیت دینی و روحی انسان است.

وی افزود: امور آموزشی و پژوهشی مربوط به بحث‌های ملموس هستند و قابلیت ارزیابی دارند اما مسائل فرهنگی به تربیت نفس و روح انسان معطوف هستند که نتیجه آن تربیت یک انسان اسلامی و اخلاقی است که حاضر است برای کشور و اهدافش جان‌فشانی کند.

 عباس‌پور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به امور فرهنگی به‌خصوص در دانشگاه‌ها تاکید فراوانی دارند، افزود: با توجه به چشم انداز نقشه جامع علمی کشور که در بندهای مختلف راهبردهای کلانی در مسائل فرهنگی تدوین نموده، باید تلاش کنیم تا توجه بسزایی نسبت به مسائل فرهنگی، گسترش و تربیت‌دینی و اخلاقی در دانشگاه‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرای مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها دارند  بر اجرای موثر مقولات فرهنگی و تربیتی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از راهبرد‌های نقشه جامع علمی کشور نهادینه کردن نگرش فرهنگی در واحدهای دانشگاهی است تا در کسب فضائل اخلاقی در جامعه ، شناخت خلقت و پروردگارمان به مسئولیت خود جامه عمل بپوشانیم .

دکتر عباس‌پور با اشاره به اینکه مصوبات شورای انقلاب فرهنگی از جمله نقشه جامع علمی کشور که چارچوب کلی مسائل فرهنگی در آن تدوین شده و جزء اسناد بالادستی هستند تصریح کرد: عملیاتی کردن این اسناد وظیفه همگانی است و ما نیز در مقابل مسئولان نظام و مهم‌تر از همه در مقابل خدای متعال مسئول هستیم.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه مسئولان دانشگاه وظیفه ارتقاء سطح آگاهی در زمینه فرهنگ اسلامی و دینی دانشجویان و مجموعه دانشگاهی را عهده‌دار هستند، تصریح کرد: انتظار می‌رود  برنامه های فرهنگی و تربیتی در سطوح مختلف دانشگاهی و در راستای نقشه جامع علمی کشور طراحی و به عرصه ظهور درآید.

وی به نقشه جامع علمی کشور که از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اشاره کرد و افزود: باید در مسائل فرهنگی و دینی به نحوی عمل شود تا  بر اساس نقشه جامع علمی کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانشجویان را بیش از پیش با حلاوت و شیرینی قرآن و آموزه‌های اسلام آشنا کنیم.

دکتر عباس‌پور با تجلیل از  شهدا انقلاب اسلامی ایران گفت: مجموعه دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات خود را در برابر شهداء مسئول و پاسخ‌گو می‌داند و وظیفه داریم دانشجویان را با اهداف و آرمان‌های آن عزیزان آشنا کنیم .وی بر تحقق آرمان‌های امام راحل (ره)، رهبر انقلاب و شهدا تاکید کرد و  گفت: وظیفه ما ارج نهادن به شهداء گمنام و آشنا سازی دانشجویان و جامعه دانشگاهی با اهداف متعالی آنان است و تنها برگزاری همایش‌ها و کنگره‌هایی در این راستا،  نتیجه بخش نخواهد بود.

عباس‌پور با بیان این مطلب که باید ساختارهای مناسبی برای مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در زمینه های فرهنگی همچون اقامه نماز جماعت ، حضور فعال در کرسی‌های آزاد اندیشی فراهم شود، افزود: مسئولیت و عملکرد ما در برابر شهدا در حقیقت می‌تواند آشناسازی بیشتر جامعه بخصوص دانشجویان و اساتید با همان احساس و محرکی باشد که شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با آن آمیخته بودند. 

عباس‌پور بر فعالیت‌های فرهنگی و ادبی دانشجویان و اساتید در جوار مقبره دو شهید گمنام این واحد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود  اهداف برگزاری کنگره‌ها و شوراهای فرهنگی تدوین و اجرایی شود و مخاطب اصلی این برنامه‌ها شناسایی شوند تا براساس آن با ارزیابی دقیق ، بستر سازی و فضا سازی اقدامات موثر و ماندگار صورت گیرد .

رئیس واحد علوم و تحقیقات در ادامه وظیفه و رسالت شورای فرهنگی و معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها را بسیار سنگین و خطیر عنوان و تصریح کرد: باید تلاش شود تا بدور از شعار زدگی و براساس چارچوب و راهبردهای کلان فرهنگی کشور اهداف فرهنگی را در سطح دانشگاه‌ها از جمله واحد علوم و تحقیقات بطور واقعی پیاده کنیم.

وی در خاتمه افزود: البته تحقق این اهداف کار سخت و طاقت فرسایی است اما با برنامه ریزی دقیق و در چارچوب راهبردهای کلان فرهنگی کشور می‌توان این اهداف را در سطح دانشگاه ها پیاده کرد.

نظر شما