شناسهٔ خبر: 10763 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: تعبیر پادگان که عده‎ای برای این دانشگاه به کار می‎برند صحیح نیست زیرا در بسیاری از دانشگاه‎ها نیز شاهد برنامه‎های ثابت در ترم‎های مختلف هستیم و دانشجویان این مساله را پذیرفته‎اند، بر این اساس تعبیر مذکور حرف سنجیده‎ای نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ محمود مهرمحمدی در نشست خبری روز سه شنبه اظهار داشت: احتمالا از مهرماه سال آینده در تعداد محدودی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان شاهد شروع فعالیت در سطح کارشناسی ارشد خواهیم بود.

وی افزود: زمینه جذب ۶۰۰ هزار نفری که دارای مدرک کارشناسی بوده و در سمت معلم یا کارشناس در وزارت آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند، برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان فراهم می شود.

مهرمحمدی بیان داشت: یکی از ماموریت های دانشگاه فرهنگیان با توجه به اساسنامه فراهم کردن زمینه حضور فرهنگیان و توسعه حرفه ای آنها در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت است.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در آینده در دو بخش تربیت معلمان جدید و بهسازی منابع انسانی و فراهم کردن زمینه ارتقا سطح تحصیلات معلمان و نیروهای موجود در آموزش و پرورش تحصیلات تکمیلی خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد که وزارت آموزش و پرورش برای پذیرش دانشجو در رشته های روانشناسی تربیتی، مشاوره، مدیریت آموزشگاهی و آموزشی، الهیات و معارف اسلامی، آموزش زبان انگلیسی، ادبیات فارسی و برنامه ریزی درسی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه فرهنگیان اعلام نیاز کرده است.

وی یادآورشد: این طرح پس از بررسی و تدوین برنامه باید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و در پردیس های دانشگاه فرهنگیان زمینه لازم برای پذیرش دانشجو فراهم شود.

مهر محمدی در خصوص راه اندازی تحصیلات دوره دکتری نیز خاطرنشان کرد: شاید برای تدریس در آموزش و پرورش نیاز به دارندگان مدرک دکتری نباشد اما به این معنا نیست که در بخش های کارشناسی و مدیریت این وزارتخانه نیاز به تحصیلات عالی دکتری نداریم.

ساماندهی نیروی انسانی

مهر محمدی در رابطه با وضعیت جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: افراد به محض پذیرفته شدن در این دانشگاه استخدام می شوند و سپس شروع به تحصیل می کنند.

وی یادآورشد: برنامه ای که وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ساماندهی نیروی انسانی و نیروهای مازاد در این وزارتخانه مطرح کرده شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نمی شود.

برپایی کرسی های آزاد اندیشی

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به وضعیت آزادی بیان در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی اشاره کرد و ضمن نامطلوب خواندن شرایط موجود افزود: در دانشگاه فرهنگیان باید تلاش کنیم فرصت آزاد اندیشی و آزادی بیان برای دانشجو معلمان فراهم شود.

مهرمحمدی تصریح کرد که ساز و کار دانشگاه فرهنگیان این است که در فضای آزاد تفکر انتقادی در بین دانشجو معلمان شکل بگیرد و در ادامه به دنبال ایجاد کرسی های آزاد اندیشی دانشجویی و تریبون های آزاد دانشجویی هستیم.

وی ادامه داد: تعبیر ˈپادگانˈ که عده ای برای دانشگاه فرهنگیان به کار می برند صحیح نیست زیرا در بسیاری از دانشگاه ها نیز شاهد برنامه های ثابت در ترم های مختلف هستیم و دانشجویان این مساله را پذیرفته اند، بر این اساس تعبیر مذکور حرف سنجیده ای نیست.

درخواست افزایش بودجه

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه همچنین به مساله دریافت هزینه از طریق کسر از حقوق دانشجو معلمان اشاره کرد و یادآورشد: از مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار داریم تا در بودجه این دانشگاه ظرفیتی ایجاد کنند که از گرفتن هزینه به طور مستقیم و کسر از حقوق دانشجو معلمان بی نیاز شویم.

مهر محمدی بیان داشت: برآورد ما این است که هزینه های شبانه روزی با حداقل امکانات بین ۸۰ تا یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و از آنجا که این بودجه را در اختیار نداریم چاره جز تامین هزینه ها به واسطه کسر از حقوق دانشجو معلمان نداریم.

راه اندازی مرکز هوشمند سازی در دانشگاه فرهنگیان

وی به فعالیت های در دست اقدام دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تدوین مدل مفهومی تربیت معلم، تعریف برند جدید معلم خروجی دانشگاه فرهنگیان، تدوین برنامه راهبردی، تدوین منشور فرهنگی دانشگاه و منشور تکالیف حقوق دانشجویان، تشکیل شورای برنامه ریزی درسی، طراحی دوره کارورزی و مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: هوشمند سازی دانشگاه فرهنگیان از دیگر برنامه های جدی ما است که در این رابطه شورای راهبردی هوشمند سازی تشکیل شده و راه اندازی مرکز هوشمندسازی در تشکیلات جدید این دانشگاه پیش بینی شده است.

حمایت از پژوهش ها و انتشار آثار علمی

نعمت الله موسی پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست اظهار داشت: برای تحقق سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به رتبه اول علمی در منطقه فعالیت های خود را در زمینه های حمایت از پژوهش ها، فراهم کردن امکانات و بسترهای پژوهشی، زمینه سازی برای انتشار آثار علمی و پژوهشی و قدرشناسی از پژوهشگران دنبال می کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان نیز افزود: این دانشگاه مجوز برگزاری ۴۵ رشته را دارد که شامل ۱۶ رشته کارشناسی پیوسته، ۱۴ رشته کارشناسی ناپیوسته و ۱۵ رشته کاردانی است.

رضا ساکی با بیان اینکه ۶۴ پردیس و ۳۵ مرکز آموزش عالی با دارا بودن ۶۰ هزار و ۳۰۵ دانشجو اکنون مشغول فعالیت هستند، بیان داشت: از این تعداد دانشجو ۵۲ درصد دختر و بقیه پسر هستند.

وی ادامه داد: این معاونت برای توسعه کیفی آموزشی برنامه های مختلفی را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به پی گیری تبدیل وضعیت مدرسان به هیات علمی و جذب نیروهای جدید هیات علمی، توسعه دانش اعضای هیات علمی، استقرار نظام نظارت و ارزشیابی و نوآوری و به روز رسانی برنامه های درسی و آموزشی اشاره کرد.

عزیزالله تاجیک معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان نیز بیان داشت: با در نظر گرفتن رسالت دانشگاه فرهنگیان یکی از برنامه های اساسی ما بازبینی و چابک سازی ساختار دانشگاه و نظام مند کردن بودجه و کنترل فرآیند ورود و جذب نیروهای انسانی بویژه در بخش های دیگری غیر از هیات علمی است.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست گفت: این معاونت ارتباط مستقیمی با دانشجویان دارد و در زمینه نیازهای رفاهی و درمانی آنان برنامه های مختلفی را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به توسعه سرانه وزرشی دانشجو معلمان اشاره کرد.

سید رسول حسینی افزود: ارایه خدمات مشاوره ای، صدای مشاور، حضور کارشناسان مشاوره برای ارایه خدمات به دانشجویان و اجرای آزمایشی طرح شناسانه سلامت از دیگر اقدامات در دست اجرای این معاونت است.

نظر شما