شناسهٔ خبر: 10832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زندگینامه تحلیلی «آیت‌الله سیدحسین طباطبایی قمی» در مسیر بازار نشر

یک کارشناس و نویسنده حوزه اسناد از نگارش اثری تحلیلی درباره «آیت‌الله سیدحسین طباطبایی قمی» خبر داد و گفت: این کتاب به زودی از سوی دفتر ادبیات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ رضا مختاری اصفهانی نویسنده و کارشناس اسناد ریاست جمهوری ضمن بیان این خبر گفت: آیت‌الله سیدحسین طباطبایی قمی جزو مراجعی در جهان تشیع بودند که به مرجعیت عامه رسیدند، فرزند ایشان آیت‌الله سیدحسن طباطبایی قمی هستند که ایشان هم از علمای اسلام به شمار می‌آیند.

اوی در ادامه افزود:‌ اصطلاح مرجعیت عامه در جهان اسلام به کسانی اطلاق می‌شود که اکثریت جهان اسلام را در پوشش خود دارند، نظیر افرادی چون شیخ مرتضی انصاری، میرزا حسن شیرازی، سیدابوالحسن اصفهانی و آیت‌الله بروجردی البته آیت‌الله حسین طباطبایی قمی حدود ۹ ماه مرجعیت عام داشتند.

مختاری اصفهانی درباره برجستگی‌های زندگی حاج حسین طباطبایی توضیح داد: از جمله مهم‌ترین ابعاد زندگی ایشان ماجرای مسجد گوهرشاد و موضوع تبدیل کلاه پهلوی به شاپو بود که این کلاه به نوعی تشبه به اهل کتاب شده بود و علما معتقد بودند که هویت دینی مسلمانان را خدشه‌دار می‌کند و احساس خطر می‌کردند که این کار مقدمه‌ای برای کشف حجاب است، بنابراین سیدحسین طباطبایی هم اعتراض کردند در حالی که در باغ سراج شاه عبدالعظیم اقامت داشتند، ایشان در این مکان محصور شدند و بعد طی یک تبعید خودخواسته به کربلا عزیمت کردند.

وی در ادامه توضیح داد: پس از مدتی سیدحسین طباطبایی به ایران سفر کرد و طی این سفر پنج خواسته را به دولت مطرح کرد از جمله اجبار در کشف حجاب تا زنان آزاد باشند، هر گونه حجابی که می‌خواهند داشته باشند، او در بازگشتش به ایران که به نوعی باشکوه بوده در واقع به نمایش قدرت از سوی مذهبیون پرداخت.

مختاری اصفهانی با اشاره به اینکه در این کتاب مباحثی تحلیلی درباره زندگی و اندیشه سدحسین طباطبایی مطرح کرده است، اظهار داشت: اینکه این شخصیت دارای چه اندیشه‌ای بوده و مبنای تفکرش چه چیز بوده است، در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. درباره زندگی آیت‌الله حسین طباطبایی کمتر اثری تاکنون منتشر شده به طور مثال کتاب «قامت قیام» که پیش‌تر منتشر شده که آکادمیک نبوده است.

وی یادآور شد: این کتاب به زودی از سوی دفتر ادبیات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما