شناسهٔ خبر: 10836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز پروژه احیای میراث اخلاقی در تمدن ایرانی و اسلامی

رییس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران از آغاز پروژه احیای میراث اخلاقی در تمدن ایرانی و اسلامی خبر داد و گفت: تکمیل این طرح نیاز به حمایت دارد، اکنون نخستین برآیند آن کتاب «محمد بن زکریای رازی» است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ احد فرامرز قراملکی، رییس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای و مدیر گروه فلسفه اسلامی دانشگاه تهران درباره جدیدترین پژوهش‌های خود اظهار داشت: یک نقشه راهی مشخص کردم که اگر خداوند توفیق دهد در دو مسیر مشخص این نقشه اهدافم را دربرخواهد گرفت که یکی از آنها احیای میراث اخلاقی در تمدن ایرانی و اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه نخستین برآیند این پروژه «محمد بن زکریای رازی» است، افزود: نظریه اخلاقی کندی دومین اثر در دست انتشار است و سایر اخلاق‌پژوهان از قرن سوم تا قرن هفتم را در برنامه ۱۰ سال آینده مدنظر دارم.

قراملکی با بیان اینکه اکنون در پی یافتن یک پشتوانه و حمایتی برای کارگروهی در این حوزه است، افزود: کار تک نفره در چنین پروژه‌ای با این عمرهای کوتاه دیر پاسخ می‌دهد، اگر تک نفره بر هر دانشمندی دو سال وقت بگذارم ما بیش از ۱۵۰ اخلاق پژوه برتر در تمدن ایرانی و اسلامی شناسایی کردیم که با کار تیمی بهتر جواب می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه ما میراث ایرانی و اسلامی خود را باید جدی بگیریم، اظهار داشت: یکی از این اهداف مسأله توسعه و پیشرفت است، ما نمی‌توانیم بدون شناخت انتقادی میراثمان نقشه‌ای برای توسعه فراگیر در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، یک بخش از این پروژه هم این است که ما در مقایسه با کشورهای صنعتی که در پژوهش‌های اخلاقی فعال هستند به شدت کم کاری کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود:‌ بنابراین برای اینکه بتوانیم پژوهش‌های اخلاقی را رونق دهیم مجبوریم به سراغ میراثمان برویم چرا که بدون شناخت سده‌های اول کار کردن روی اخلاق بسیار دشوار است.

قراملکی یادآور شد: سه قرن اول دوره اسلامی حساس‌ترین دوره ها در تاریخ ایرانی بوده است، بنابراین فیلسوفان ما از منابع بسیار مختلفی از قرآن و روایت تا میراث یونان،‌ هند و ایران باستان باید اخلاق را مرور کنند. به ویژه اینکه ما اخلاق سازمانی در سطح کلان،‌ مدیریت شهری در میراث کهن و ... به وفور موجود است، نظام‌مند کردن این میراث به شکل یک نظریه اخلاقی و سامان دادن آنها به زبان امروز و تحلیل و انتقاد از چالش‌های کنونی یک کار پژوهشی بسیار مهم است.

رییس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران بخش دوم فعالیت‌هایش را توجه به اخلاق حرفه‌ای به شمار آورد و گفت: کتاب «اخلاق حرفه‌ای» که در سال ۸۲ منتشر کرده بود اکنون به چاپ چهارم با بازبینی کامل رسیده است، این اثر در طول سال‌ها توانست باعث نقد و تکمیل کار اخلاق حرفه‌ای در ایران شود.

وی در پایان  اظهار داشت: کار دیگر در دست چاپم «اخلاق توسعه» است با توجه به اینکه در کشور ما در باب اخلاق فقط ترجمه‌هایی در بازار است آن هم به صورت مقالات با دو نفر از اساتید سیاست در این حوزه کار کرده‌ام.

نظر شما