شناسهٔ خبر: 10909 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فشار بودجه‌ای بر صداوسیما

در اوضاعى که تحریم‏هاى دشمنان روزبه‏روز بیشتر شده است، صداوسیما ۴۹ شبکه تلویزیونى ماهواره‏اى و استانى و ۵۱ شبکه رادیویى در سطح کشور فعال نموده است. اکنون نیز صداوسیما در حال بهره‏بردارى از تلویزیون تعاملى مهر (آى.پى مدیا) است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ صداوسیما توانسته است همراه با پیشرفت‏هاى تکنولوژیک، علاوه بر گسترش کمیت، در کیفیت‏آفرینى و تولید محتوا نیز اقدامات چشمگیرى انجام دهد. در اوضاعى که تحریم‏هاى دشمنان علیه واردات کالاهاى پیشرفته تکنولوژیک روزبه‏روز بیشتر شده است، صداوسیما به‏عنوان یک نهاد انقلابى در یک مسیر پرافتخار گام نهاده است و باعث شده که ۴۹ شبکه تلویزیونى ماهواره‏اى و استانى و ۵۱ شبکه رادیویى در سطح کشور فعال شود. در همین راستا، اکنون نیز صداوسیما در حال بهره‏بردارى از تلویزیون تعاملى مهر (آى.پى مدیا) است. این تلویزیون تعاملى از طریق پروتکل اینترنت و زیرساخت مخابراتى، شبکه‏هاى تلویزیونى دیجیتالى را از طریق یک اتصال پهناى باند وسیع در اختیار کاربر قرار مى‏دهد و کاربر مى‏تواند تصاویر تلویزیونى را با فناورى شبکه‏هاى کامپیوترى مشاهده کند. این سطح از تنوع نیز به مخاطب اجازه مى‏دهد که به فراخور و نیاز خود، از مجموع برنامه‏ها و شبکه‏هاى متنوع در داخل و خارج از کشور به نیازهاى ارتباطى خود پاسخ بگوید.

در حالى‏که امروزه دسترسى به ماهواره و شبکه‏هاى ماهواره‏اى فارسى‏زبان و هم‏چنین استفاده از اینترنت و موبایل مدیا براى دریافت اطلاعات به نحو محسوسى افزایش یافته است، آخرین نظرسنجى‏ها از میزان بهره‏مندى از اخبار صداوسیما، نشان‏دهنده رضایت آن‏ها از تولیدات این شبکه‏ها است. بر اساس یک نظرسنجى که از ۸۰۱ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن تهران درباره اخبار صداوسیما با روش بررسى، پیمایشى و نمونه‏گیرى سه مرحله‏اى اجرا گردید، نتایج ذیل حاصل شده است. یافته‏ها عبارتند از: ۷۴.۷ درصد پاسخگویان بیننده اخبار سیما بوده‏اند. پاسخگویان از «صداوسیما» ۷۸ درصد، «روزنامه‏ها» ۴۵ درصد، «اینترنت» ۲۱ درصد، شبکه‏هاى تلویزیونى خارجى (ماهواره) ۱۹ درصد و شبکه‏هاى رادیویى خارجى ۶ درصد براى کسب خبر استفاده کرده‏اند.
علاوه بر موارد و موفقیت‏هاى فوق، صداوسیما شبکه‏هایى براى انتقال پیام جمهورى اسلامى به آن سوى مرزهاى کشورمان راه‏اندازى کرده و توانسته است از طریق دیپلماسى عمومى، اثرات ماندگارى را بر معادلات بین‏المللى ایجاد کند. این شبکه‏ها عبارتند از: شبکه جام جم ۱ (براى ایرانیان مقیم اروپا)، شبکه جام جم ۲ (براى ایرانیان مقیم آمریکا)، شبکه جام جم ۳ (براى ایرانیان مقیم آسیا و اقیانوسیه)، شبکه سحر ۱ (به زبان‏هاى آذرى، فرانسوى و بوسنیایى)، شبکه سحر ۲ (به زبان‏هاى کردى، انگلیسى و اردو)، شبکه العالم (شبکه خبرى عربى)، شبکه الکوثر (عربى)، پرس تى.وى (شبکه خبرى انگلیسى)، هیسپان تى.وى (شبکه اسپانیایى)، آى‏فیلم (شبکه فیلم و سریال به سه زبان انگلیسى، عربى و فارسى)
با وجود پیشرفت‏هاى صورت‏گرفته در داخل و خارج، صداوسیما اکنون با دو مشکل متفاوت، اما هم‏راستا مواجه است، اول: محدودیت‏هاى کشورهاى عربى و غربى در پخش شبکه‏هاى صداوسیما، دوم: محدودیت‏هاى دولت یازدهم براى تأمین بودجه‏هاى صداوسیما و دستورهاى غیرحرفه‏اى براى تغییر در شیوه و محتواى اطلاع‏رسانى.
اول: فشار خارجى بر صدا و سیما؛ شبکه‏هاى ایرانى برون‏مرزى از ژانویه ۲۰۱۲ (دى‏ماه ۱۳۹۰) با موج بى‏سابقه‏اى از حملات دولت‏ها و شرکت‏هاى ماهواره‏اى اروپایى روبه‏رو شده‏اند و پخش این شبکه‏ها در شمارى از کشورهاى غربى از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا متوقف شده است. ماهواره‏هاى اینتل‏ست، یوتل‏ست، گالکسى و هاتبرد با تبعیت از دستورات صهیونیست‏ها و مالکان یهودى‏شان، مغایر با قوانین بین‏المللى و جریان آزاد اطلاعات، شبکه‏هاى جمهورى اسلامى ایران را قطع کردند و براى این منظور دلایلى نیز داشتند که مى‏توان دلیل غیراعلامى ذیل را که در پشت دلایل اعلامى مخفى مانده است، براى فهم بهتر این اقدام بیان کرد:
۱. صداوسیما توانسته است شبکه‏هاى امپریالیستى غرب را از جریان‏سازى اثرگذار در معادلات بین‏المللى با مشکل مواجه کند که براى مثال، در این زمینه مى‏توان به نقش خیره‏کننده پرس تى.وى در تحولات کشورهاى انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا اشاره کرد. اسناد ویکى‏لیکس هم از چگونگى گفت‏وگوى وزیر خارجه انگلیس با سفیر آمریکا در لندن درباره «پیگیرى روش‏هایى براى محدودکردن فعالیت... پرس تى.وى» پرده بر مى‏دارد.
۲. شبکه‏هاى صداوسیما یک الگوى رسانه‏اى مبتنى بر اخلاق، دین و صداقت را در اطلاع‏رسانى و محتواهاى رسانه‏اى گنجانده است که این رویکرد و تداوم آن، باعث شورش سکوت مخاطبان علیه منافع سیاسى غرب خواهد شد.
۳. صداوسیما در حال تخریب یک سرسره یک‏طرفه به نام «شمال - جنوب» است، زیرا در این الگو، اصل بر این است که رسانه‏ها و دستگاه‏هاى خبرى غرب (شمال) به تولید محتوا در مورد کشورهاى عضو کمپین شمال و جنوب مى‏پردازد، اما نگاه به شمال، بسیار زیبا و شکیل، ولى در جنوب که شامل کشورهاى در حال توسعه مى‏شود، همه‏چیز در هم ریخته و آشوب‏زده است. این الگو که در یکصد سال گذشته بر فرایند اطلاع‏رسانى حاکم بوده است، اکنون در حال ترک‏خوردن است، زیرا یک نگاه جدید به اطلاع‏رسانى در حال شکل‏هاى جدیدى به افکار عمومى است که مى‏تواند سرسره غرب براى سرریزکردن جریان اطلاعات را تخریب کند.
دوم: فشار داخلى بر صداوسیما؛ از سوى دیگر، صداوسیما با یک مشکل دیگر نیز مواجه است و شاید این مشکل، جدى‏تر هم باشد. برخی عوامل دولت یازدهم، در تداوم اقدامات احمدی نژاد در سال های آخر فعالیت، صداوسیما را رقیب خود مى‏دانند و آن‏را مورد شدیدترین فشارهاى سیاسى و مالى خود قرار داده اند. برخی دولتی ها معتقد هستند که ضرغامى ضمن آن‏که نتوانسته انتظارات رسانه‏اى آن‏ها را برآورده کند، در خط مقدم برخورد با فتنه گران نیز قرار گرفته است، زیرا با طرح گاه‏به‏گاه فتنه و فتنه‏گران، برخی حامیان دولت را تخریب مى‏کند و این دلیل، دقیقاً همان دلیلى است که اداره ارتباطات انگلیس «آفکام» علیه پرس تى.وى حکم صادر کرد، زیرا این شبکه گزیده‏اى ده ثانیه‏اى از مصاحبه مازیار بهارى، روزنامه‏نگار کانادایى ایرانى‏الاصل را که در فتنه ۸۸ دستگیر شد، پخش کرده بود.
 جریان منتسب به دولت، رسانه‏ها و برخی مسؤولان دولتى در صدد هستند که فضاى دوقطبى زمان اصلاحات و کارگزاران را علیه صداوسیما دوباره به جریان بیندازند و صداوسیما را یک رسانه کم اثر معرفى کنند. اگر چنین بود، این همه هجمه خصوصا از سوی استکبار جهانی علیه صدا و سیما وجود نداشت.اینک کمتر خانواده ای را می توان یافت که اخبار مورد نیاز و یا اوقات فراغت خود را بدون برنامه های صدا و سیما تامین و برطرف کند.

متاسفانه برخی شخصیت ها در داخل ،از جمله هاشمى رفسنجانى نیز که گاهی مورد برخی انتقادهای صدا و سیما قرار می گیرند، نیز ذهنیت مثبتی ندارند. وی در جمع نخبگان مردم کرمانشاه گفت: مردم دیگر تحت تأثیر صداوسیما و جعبه‏اى که مطالب را با سانسور به مردم تحویل مى‏دهد، نیستند، مردم ایران امروز آگاه شده‏اند و عقل خود را دست جعبه‏اى که سانسور مى‏کند، نمى‏دهند!

فشارهای عدم تخصیص بودجه به صدا و سیما درحالی است که برخی عوامل حامی دولت مترصدهستند که رسانه‏ها و شبکه‏هاى جایگزینى مانند، راه‏اندازى شبکه‏هاى ماهواره‏اى، رفع فیلترینگ شبکه‏هاى اجتماعى فیس‏بوک و توئیتر و استفاده از شبکه‏هاى ماهواره‏اى فارسى‏زبان را بر فضاى جامعه تحمیل کنند.

نظر شما