شناسهٔ خبر: 10953 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: توسعه مراکز دانشگاهی بر‌اساس امکانات استان‌‌ها صورت گیرد

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری گفت: توسعه مراکز و رشته‌های دانشگاهی باید بر‌اساس امکانات و نیاز شهرستان‌ها و استان‌ها باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سعدالله نصیری در نشست هماهنگی مسئولان دانشگاه‌های سیرجان با هدف رفع مشکلات مراکز آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان بنا شده‌ و امروز باید جایگاه بین‌المللی آن دیده شود و یکی از دانشگاه‌های خوب دنیا با همکاری همه مسئولان شود.

وی از توسعه مراکز آموزش عالی بر اساس آمایش استان‌ها خبر داد و گفت‌: برای اینکه بتوانیم سندی مبتنی بر واقعیات داشته باشیم، باید توسعه مراکز و رشته‌های دانشگاهی بر‌اساس امکانات و نیاز شهرستان‌ها و استان‌ها باشد.

نصیری عنوان کرد: به طور مثال سیرجان که سنگ‌آهن گل‌گهر را در اختیار دارد، رشته‌های تحصیلی معدنی را تدریس کند.

وی یکی از ویژگی‌های استان کرمان و شهر سیرجان را همکاری مردم و خیران در ساخت مراکز دانشگاهی عنوان کرد و افزود: رشد و توسعه شهر و استان از مسیر توسعه دانشگاه‌ها می‌گذرد و تربیت دانشجویان و نیروها هم بر اساس نیاز منطقه صورت می‌گیرد.

نصیری تصریح کرد: نباید ازدیاد دانشگاه‌ها یک رقابت برای منطقه شود و دانشگاه‌های کوچک و نزدیک به هم که فاقد استاندارد سرانه فضای دانشجویی و یا آزمایشگاهی هستند، تجمیع شوند تا منابع مالی هم امکانات بیشتری را فراهم کند‌.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت علوم بر توسعه علوم پایه تاکید کرد و گفت‌: هر اندازه امکانات دانشگاهی شما فراهم شود، رشته‌های بیشتری را بر‌اساس امکانات آن رشته به شما می‌دهیم.

وی ابراز داشت: امروز در تهران دانشگاه تاسیس کردن فاجعه است، امکانات را به مناطق با آب و هوای سالم با مشارکت مردم بدهیم تا مخارج دانشگاه‌ها هم برای جوانان کمتر شود.

نصیری عنوان کرد: امروز بحث هدایت تحصیلی و بورسیه‌های تحصیلی به طور جدی در نظر گرفته می‌شود که در حال تدوین است.

محمدباقر رهنما رئیس دانشگاه صنعتی سیرجان گفت‌: تا‌کنون ۷ هزار متر مربع فضای آموزشی، اداری و فرهنگی در این دانشگاه ساخته شده است که ۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع آن را خیران و نیکوکاران ساخته‌اند و بنیاد دانشگاهی سیرجان پشتوانه خوبی برای هشت مرکز آموزش عالی سیرجان با ۲۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی است.

فدایی سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز بر حمایت مالی خیران در امور دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت‌: بودجه‌ها و اعتبارات دولتی جوابگوی منابع مالی دانشگاه‌ها نیست.

نظر شما