شناسهٔ خبر: 11009 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی هزار نمایشگاه کتاب در دهه فجر امسال

معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه از برپایی هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و انقلاب در هزار نقطه کشور خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نشست رسانه‌ای پنجمین دوره برگزاری «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» امروز پنجم بهمن با حضور سردار علی ناظری، معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و سیدمصطفی آقامیری، کارشناس این سازمان در خانه کتاب برگزار شد.

سردار ناظری در آغاز این نشست با اشاره به آغاز بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، در مسیر ایران، منطقه و جهان تغییری محسوس به وجود آمد، به نحوی که بعد از سی و چهار سال همه دنیا ومنطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کتاب دفاع مقدس رسانه‌ای موفق در انتقال پیام انقلاب

وی با بیان این نکته که کتاب دفاع مقدس در این سال‌ها همچون رسانه‌ای موفق توانسته است پیام این انقلاب را ترویج، نهادینه و صادر کند، ادامه داد: با توجه به اینکه تنها چند سالی از ورود رسمی بسیج و سپاه به عرصه نشر و ادبیات نمی‌گذرد، اما تولید بیش از دویست اثر در سال آمار خوبی محسوب می‌شود.

ناظری با اشاره به اینکه تربیت نویسنده و حمایت از آنها نیز در برنامه‌های این سازمان جای دارد، به برگزاری پنجمین نمایشگاه «هزار نمایشگاه در هزار نقطه از کشور» اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در دهه فجر آغاز به کار می‌کند.

سردار ناظری در این نشست همچنین به ضعف رسانه‌ای در پوشش فعالیت‌های این سازمان اشاره کرد و به نظرسنجی انجام شده در چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس استناد کرد و افزود: طبق نظرسنجی‌ها، رسانه‌ها سهم کمی در اطلاع‌رسانی به مخاطبان نمایشگاه داشتند.

وی همچنین به برگزاری پنجمین دوره برگزاری «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» از آغاز دهه فجر اشاره کرد و ادامه داد: این نمایشگاه‌ها از آغاز دهه فجر تا پایان آن برگزار می‌شوند.

تغیرات مدیریتی، علت تأخیر در برگزاری

سردار ناظری همچنین به تأخیر در برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و علت آن را تغیرات در سطوح مختلف مدیریتی اعلام کرد و گفت: به همین دلیل، برگزاری این نمایشگاه‌ها از هفته کتاب به دهه فجر انتقال یافته است.

معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست همچنین از انتشار کتابی با نام «همت» درباره شهید سردار محمدابراهیم همت به شیوه زندگینامه داستانی خبر داد و گفت: در این دوره از نمایشگاه، انتشارت سوره مهر نیز که پیش از این تنها در دوره اول حضور داشت، حاضر خواهد بود.

همه آثار تقریظی رهبر انقلاب در هزار نمایشگاه عرضه می‌شود

سردار ناظری با بیان اینکه در خرید آثار برای این نمایشگاه، سوای دولتی یا خصوصی بودن ناشر به مشتری پسند بودن آثار نیز توجه شده است، ضمن قبول این نقیصه که خرید کتاب از ناشران دولتی حمایتی از نشر نیست، گفت: در برگزاری نمایشگاه‌ها باید به فکر رونق نمایشگاه‌های نیز باشیم و به همین دلیل آثار پر فروش ناشران دولتی را نیز در نمایشگاه شرکت دادیم.

بخش دیگری از سخنان سردار ناظری به حضور همه آثاری که رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) بر آنها تقریظ نگاشته‌اند در پنجمین دوره برگزاری «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» اختصاص داشت.

وی گفت: ما ایشان را به عنوان یک کارشناس برجسته در حوزه کتاب می‌شناسیم که برخی نکاتی که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به آنها اشاره می‌کنند، از نظر خبرگان این عرصه نیز مغفول مانده است.

هزار نمایشگاه راهی برای عرضه در دسترس و قیمت ارزان آثار دفاع مقدس

آقامیری در ادامه درباره این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: در این دوره تلاش کردیم از تجربیات دوره‌های قبل استفاده کنیم و دو مشکل اساسی در حوزه نشر دفاع مقدس یعنی در دسترس نبودن و گرانی آثار را برای مخاطبان این آثار به حداقل برسانیم.

وی گفت: با هماهنگی ناشران، آثار با چهل درصد تخفیف از ناشران خریداری می‌شود و بیست در صد از قیمت روی جلد را نیز وزارت ارشاد تقبل می‌کند که ده درصد از مجموع این شصت درصد برای برگزار کنندگان این نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است و الباقی یعنی ۵۰ درصد تخفیف برای مخاطبان اعمال می‌شود.

عرضه آثار با ۵۰ درصد تخفیف

کارشناس معاونت ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در این نمایشگاه تلاش ‌می‌شود تا تمرکزگرایی شهر تهران از بین برود، اظهار کرد: از میان تمامی این هزار نمایشگاه تنها سی نمایشگاه در شهر تهران برگزار می‌شود و بقیه در نقاط دیگر کشور برگزار می‌شود.

آقامیری در بخش دیگری از این نشست به گردش مالی این نمایشگاه‌ها اشاره کرد و با اعلام گردش یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیونی آن، درباره شیوه انتخاب آثار این نمایشگاه‌ها، اظهار کرد: دو نویسنده و دو کارشناس فعال در توزیع و فروش، کمیته بررسی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

اسامی کمیته انتخاب آثار را اعلام نمی‌کنیم

آقامیری ضمن خودداری از اعلام اسامی اعضای کمیته بررسی نمایشگاه، اظهار کرد: از آنجا که مبحث مالی وجود دارد و ناشران نیز از نحوه انتخاب ناراضی هستند، نمی‌توانم اسامی اعضای کمیته را اعلام کنم.

وی تأکید کرد: در انتخاب آثار، خصوصی یا دولتی بودن ناشران اهمیتی نداشته و تنها حضور همه ژانرها، آثار برای همه گروه‌های سنی و کیفیت مؤلفه‌های انتخاب آثار را تشکیل می‌دهد. در این دوره از نمایشگاه پنجاه و دو ناشر، آثار خود را برای ما ارسال کردند که از این میان آثار چهل ناشر برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند.

نظر شما