شناسهٔ خبر: 11030 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ستاره‌هایی که قطعاً‌ امسال سیمرغ نمی‌گیرند + تصاویر

عواملی همانند حضور هم‌زمان چند بازیگر خوب یا بازی درخشان در جشنواره و یا مغفول ماندن بازی خوب یک بازیگر از چشم هیأت داوران یک هنرمند را از دستیابی به سیمرغ دور می‌کند اما عواملی دیگر نیز دخیل‌اند...

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اعلام اسامي فيلم هاي انتخاب شده جشنواره فيلم فجر چهره هاي شاخصي را از حضور در رقابت بزرگان سينما جا ماندند به نوعي كه هريك از آنها شانس خود را براي دريافت سيمرغ از دست دادند كه غيبت الناز شاكردوست، محمدرضا شريفي نيا و رضا كيانيان اشاره كرد. 
 

 

 

الناز شاکردوست، امین حیایی، میترا حجار، هدیه تهرانی، محمدرضا شريفي نيا ،مسعود رایگان، رضا کیانیان، علی مصفا، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، دانیال عبادی و پگاه آهنگرانی از غایبان جشنواره امسال محسوب می‌شوند که با وجود داشتن فیلم امکان حضور در این دوره را پیدا نکردند. 
 

فیلم سینمایی «آشغالهای دوست داشتنی» محسن امیریوسفی طبق اعلام هیات انتخاب تا جلسه‌ی شامگاه ۱۵ دی ماه از سوی دبیر جشنواره‌ی فجر به هیات انتخاب ارایه نشده است بنابراین نبودن نامش در لیست نهایی فیلم‌های‌ جشنواره‌ی فجر طبیعی است و امید می‌رود در روزهای آینده با نمایش برای هیات انتخاب فجر جزو یکی از فیلم های بخش رقابتی جشنواره باشد. 
 


«معراجی‌ها» جدیدترین فیلم مسعود ده‌نمکی که قرار است یک نسخه تلویزیونی هم از آن آماده نمایش شود،‌ یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در لیست هیات انتخاب جشنواره قرار ندارد، این فیلم هم مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد. 

«پریناز»به کارگردانی بهرام بهرامیان که پس از دو سال سرانجام در یک ماه‌ اخیر پروانه نمایش گرفته است،پیش‌بینی می‌شد که در جشنواره‌ی فیلم فجر باشد اما با وجود پروانه نمایش فعلا در لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره نیست. 

«به تهران خوش آمدید» به کارگردانی رضا سبحانی هم از دیگر فیلم‌هایی است که در زمان خود حاشیه‌هایی داشت و حتی کارگردان اولیه آن یعنی مهدی نادری پیش از شروع فیلمبرداری از ساخت آن انصراف داد و در لیست فیلم‌های فجر نیست. 

«چهار باندی»هم که کارگردانی آن را محمد جعفر باقری‌نیا برعهده داشته و پش از این، از هیات انتخاب جشنواره خواسته بود فیلمش را با آثار حاتمی‌کیا و درویش مقایسه نکنند، یکی دیگر از فیلم‌هایی است که نظر هیات داوران را جلب نکرده است. 

«ما همه گناهکاریم»به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری و کارگردانی حامد امرایی، «دربست آزادی» مهرشاد کارخانی، در لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ی فجر نیستند. 
 

بهرام بیضایی در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم «سگ کشی» حضور داشت که در مراسم اختتامیه جشنواره نوزدهم برای «سگ کشی» سیمرغ گرفت. امسال هم برای پنجمین سال متوالی جای خالی بیضایی در میان فیلمسازان حاضر در جشنواره احساس می‌شود.  

ناصر تقوایی در سال ۷۹ با فیلم سینمایی «کاغذ بی‌خط» در جشنواره حضور داشت، فیلمی که نظرات متفاوتی را دربرداشت. بسیاری آن را در میان آثار درخشان تقوایی قرار دادند و برخی ساخت این فیلم را نزول کارگردان محسوب کردند.اما تقوایی پس از جشنواره نوزدهم پرانرژی‌تر از همیشه سراغ ساخت فیلم تازه‌اش رفت. از آن سال به بعد تقوایی فیلم‌هایی را ساخت که یا نیمه کاره‌‌ رها شد و یا به اندازه فیلم‌هایش اولش دیده نشد. امسال هم او یکی از غایبان جشنواره سی و دوم است. 
 
سال ۸۲عباس کیارستمی با دو فیلم در جشنواره حضور داشت؛ اولی تیتراژ سربازهای جمعه به کارگردانی مسعود کیمیایی و دومی فیلم سینمایی «پنج». و امسال هم همانند تمام ده سال گذشته او در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد. 
 

کیارستمی در طول این سال‌ها فیلم‌های زیادی را در خارج از ایران ساخت که در پی آن موفق به جایزه‌های زیادی هم شد و هیچ کدام از فیلم‌هایش در ایران به نمایش درنیامد.  

مخاطب علاقمند است تا هر سال شاهد آثاری از داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر باشد اما انگار امسال نباید منتظر او باشند. قرار بود فیلم جدید او «اشباح» در بخش مسابقه حجشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به دلایلی نشد. مهرجویی سال گذشته با فیلم «نارنجی پوش» در جشنواره حاضر شد و با اینکه در ساعت مناسبی به نمایش درنیامده بود اما با جمعیت زیادی مواجه شد.  

محبوب‌ترین فیلم جشنواره سی‌و‌یکم فیلم فجر از نگاه بینندگان‌ و برنده سیمرغ کریستال تماشاچیان «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» بود. این فیلم جزء ده فیلم جریان‌ساز تاریخ سینمای اجتماعی ایران لقب گرفت و اتفاقی فراموش ناشدنی در سابقه پوران درخشنده به واسطه شجاعت در پرداخت مضمون حساس و ملتهب محسوب می‌شود.  

هرچند گمان می‌رفت‌ به واسطه حساسیتی که پیرامون مضمون و محتوای آخرین ساخته پوران درخشنده وجود دارد، ممیزی‌های پی‌درپی بر این فیلم وارد شود، تیزهوشی خانم کارگردان در پردازش غیرمستقیم به بخش‌هایی از روایت فاجعه‌باری که دستمایه ساخت این اثر شده، «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» را از گزند توقیف یا کشمکش‌ها بر سر کیفیت اکرانش دور ساخت اما با تمام این تفاسیر در جشنواره فیلم فجر مظلوم واقع شد و به نوعی مورد ناداوری قرار گرفت و امسال هم یکی از غایبان جشنواره است.  
 

نظر شما