شناسهٔ خبر: 11204 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ارمغان تاریکی» اولین اثر دراماتیک تلویزیون درباره منافقین است

نویسنده و کارگردان «ارمغان تاریکی» یکی از ویژگی‌های اصلی این سریال را در تعریف دقیقی می‌داند که از تاریخچه سازمان منافقین می‌دهد و با این کار رسانه سکوت خود را در روایت داستانی از مسایل مربوط به این گروهک می‌شکند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جلیل سامان نویسنده و کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» که این شب‌ها بازپخش آن از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود درباره دلایل دیده شدن و موفقیت این مجموعه اظهار کرد: فكر می‌كنم قصه مهمترین ركن یك كار داستانی است. من برای قصه هم در مرحله تحقیق و هم پرداخت وقت زیادی صرف می‌كنم. بخشی از جذابیت كار هم به موضوع برمی‌گردد. ۳۰ سال بود كه رسانه در قبال سازمان منافقین سكوت كرده بود یا دست کم نتوانسته بود با توجه به وجوه انسانی آدم‌ها قصه‌ای از سازمان بگوید اما اگر دقیق تر بخواهم بگویم جذابیت كار به پرداختن به كهن الگویی برمی‌گردد كه مخاطب جای آن را در تلویزیون خالی می‌دید. اغلب قصه‌ها به خیانت و از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌پردازند اما ارمغان تاریکی به یك عشق آرمانی.

وی در پاسخ به این سوال که در «ارمغان تاریکی» برای شما روایت یک ماجرای تاریخی اولویت داشته است یا بسط داستانی عاشقانه، ادامه داد: قطعا داستان عاشقانه در اولویت بوده است اما در بستری لازم. بستر لازم برای این قصه هم تاریخ و سیاست بود. زیرا هیچ داستانی در خلأ اتفاق نمی‌افتد.

نویسنده و کارگردان سریال «پروانه» درباره میزان باورپذیری فداکاری شخصیت مجید در ارتباط با همسرش سارا افزود: فداكاری برای شخصیتی كه طراحی شده نه تنها باورپذیر بلكه ناگزیر بود. مجید خود مسبب اسیدپاشی به چهره سارا شده بود و حالا باید كاری می‌كرد كارستان. اما اگر بخواهیم نسبت به آدم‌ها و زوج‌های جامعه امروز او را بسنجیم بله مردی مثل مجید كم داریم و البته زنی هم كه ارزش فداكاری داشته باشد، زیاد نیست.

سامان درباره وجوه تفاوت و شباهت سریال «ارمغان تاریکی» با «پروانه» تصریح کرد: هر چند «پروانه» بعد از «ارمغان تاریکی» ساخته شد، اما از نظر تاریخی «ارمغان تاریکی» بعد از «پروانه» است. رابطه ساختاری‌تری هم وجود دارد. مجید عاشق است و در انتها خردمندتر می‌شود اما امیر از ابتدا عاقل است بعد عاشق می‌شود. اگر دقت كنید تعریف دقیقی از تاریخچه و وقایع سازمان منافقین در هر دو كار وجود دارد و یكی از افسوس‌های من این است كه امیر آقایی نتوانست گذشته نقش بشرزاد در «پروانه» را بازی كند و من مجبور شدم آن نقش را به نام فرهاد تغییر دهم.

وی درباره ویژگی‌های کیفی جشنواره جام جم و میزان تاثیرگذاری آن بر بهبود تولیدات بیان کرد: قطعا جشنواره مؤثر است اما با شرایطی بهتر. متاسفانه در كنار بازخوردهای مثبت جشنواره به دلیل تركیب هیأت داوران در بعضی زمینه‌ها قضاوت عادلانه‌ای صورت نگرفت و تاثیرات غیر قابل جبرانی در پی داشت. نمی‌خواهم بگویم باید همه جوایز را به كارهای ما می‌دادند خیر این نادیده گرفتن دیگران است. اما اگر كسی كارش از بقیه بهتر باشد و مثلا به خاطر جوان تر بودن یا تازه كار بودنش انتخاب نشود این هم بد است چون نادیده گرفتن حق است و شرش بیشتر از خیر.

سریال «ارمغان تاریکی» به تهیه کنندگی سید احمد کاشانچی سال ۸۹ از گروه فیلم و سریال شبکه سه به پخش رسید و در بخش مجموعه‌های تلویزیونی با محوریت موضوع انقلاب اسلامی جشنواره جام جم عنوان بهترین اثر را از آن خود کرد.

این سریال که بازپخش آن از دوشنبه ۳۰ دی ماه از شبکه سه آغاز شده است، هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود و داستان مجید دانشجوی رشته عکاسی است که به دلیل هوش و ذکاوت خود مورد اعتماد گروهی سیاسی قرار می‌گیرد و ماموریت مهمی به وی واگذار می‌شود...

نظر شما