شناسهٔ خبر: 11269 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل ۱۴ کارگروه برای ترسیم نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی

دبیر اجلاس «تدوین نقشه معماری تمدن نوین اسلامی» از تشکیل ۱۴ کارگروه برای ترسیم نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی توسط سازمان بسیج اساتید کشور خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ فرامرز عابدینی دبیر اجلاس «تدوین نقشه معماری تمدن نوین اسلامی» پیرامون این اجلاس که به همت سازمان بسیج اساتید کشور در شهر قم برگزار می‌شود، گفت: سازمان بسیج اساتید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با دانشگاه، اساتید و محافل علمی و پژوهشی مطالباتی را مطرح فرمودند که مهمترین آنان به بحث تحول علم، تحول علوم انسانی، معماری تمدن نوین اسلامی و دانشگاه اسلامی برمی‌گردد.

وی افزود: علی‌رغم فعالیت‌هایی که در این خصوص در کشور صورت گرفته است، بسیج اساتید احساس کرده است که این مطالبه به حق مقام معظم رهبری همچنان بر زمین مانده و نیازمند به یک کار جدی است.

عابدینی تصریح کرد: سازمان بسیج اساتید در راستای رسالت خود و با توجه به ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی متخصص خود تلاش می‌کند تا بتواند باری از این مجموعه‌های مطرح شده بردارد.

وی پیرامون برنامه‌های بسیج اساتید درباره تحول علوم انسانی، گفت: بسیج اساتید این موضوع را از دو سال پیش شروع کرد و بدین خاطر که موازی‌کاری‌ صورت نگیرد منشور تحول علوم انسانی در سازمان بسیج اساتید را طراحی کرد و براساس آن ۳ فاز اساسی را در دستور کار خود قرار داد.

دبیر اجلاس «تدوین نقشه معماری تمدن نوین اسلامی» ادامه داد: سازمان بسیج اساتید فاز اول تحول علوم انسانی را نقد نظریات متعارف غرب قرار داد. در فاز دوم نیز به بازاندیشی دیدگاه‌های متفکرین مسلمان اقدام کرد و در فاز سوم تولید نظریه بومی و دینی در اولویت کاری قرار گرفت.

عابدینی پیرامون دیگر مطالبات مقام معظم رهبری درخصوص تمدن نوین اسلامی گفت: غیر از تحول در علوم انسانی تمدن نوین اسلامی و معماری تمدن نوین اسلامی از مطالبات دیگر مقام معظم رهبری بوده است که در سه ماه گذشته این موضوع نیز در ستاد راهبردی تحول، علم و تمدن نوین اسلامی سازمان بسیج اساتید مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: بر این مبنا و مبتنی بر مولفه‌های تمدنی، ۱۴ کارگروه مرتبط با حوزه‌های تمدنی سازمان‌دهی شد که هرکدام درخصوص ترسیم نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی به فعالیت خواهد پرداخت.

دبیر اجلاس «تدوین نقشه معماری تمدن نوین اسلامی» خاطرنشان کرد: اولین مبحثی که در کارگروه‌های تمدن نوین اسلامی مطرح شد بحث تدوین نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی برای بازه ۲۵ تا ۵۰ سال آینده است.

وی افزود: این کارگروه‌ها متولی ترسیم و تدوین پیش‌نویس نقشه راه تمدن نوین اسلامی هستند و در همین رابطه همایش بین‌المللی اساتید جهان اسلام که در بهار ۹۳ برگزار خواهد شد به بررسی این نقشه راه خواهد پرداخت.

عابدینی پیرامون سلسله‌جلسات سازمان بسیج اساتید برای ترسیم نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی گفت: بسیج اساتید در سه ماه گذشته سلسله جلساتی در خصوص ترسیم نقشه راه تمدن نوین اسلامی داشته است که امروز در همین خصوص اجلاس دو روزه‌ای را ترتیب دادیم.

وی افزود: از آنجا که بین تفکر و تمدن رابطه مهمی وجود دارد، راجع به مبانی تمدن‌سازی از کمک اساتید برجسته کشور استفاده خواهد شد. همچنین از محضر حضرت آیت‌الله جوادی آملی بهره خواهیم گرفت تا چارچوب کلی مبانی و نسبت عقل و حکمت نظری با تمدن اسلامی را به درستی تبیین کنیم تا براساس آن، اساتید در حوزه‌های دیگر و مبنی بر آموزه‌های دینی بتوانند نقشه راه را تبیین کنند.

عابدینی در پایان با اشاره به جزئیات اجلاس امروز سازمان بسیج اساتید گفت: امروز حجت‌الاسلام خسروپناه پیرامون مبانی تمدن‌سازی موضوعاتی را مطرح کردند در ادامه این اجلاس نیز موضوعات چالش‌ها و دستاوردهای دوره تمدنی آل بویه، فاطمیون و صفویه به عنوان سه دوره مهم تاریخ تمدنی مورد بحث قرار خواهد گرفت تا از این راه بتوان درک روشن‌تری در طراحی نقشه راه تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

نظر شما