شناسهٔ خبر: 11374 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس‎گفتار «فلسـفه طـب» برگزار می‎شود

درس‎گفتار «فلسـفه طـب» در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روزگار نو؛ درس‎گفتار «فلسـفه طـب» با تدریس دکتر علیرضا منجمی در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

 

برآمدن طب مدرن

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنیم او چگونه درمی‌یابد که ما بیمار هستیم؟ طب مدرن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ رویکرد زیست‌پزشکی یا Biomedical به چه معناست و چه استلزاماتی دارد؟ گسست از نگاه پیشین در طب چگونه صورت گرفته است؟  این گفتار تامل در برآمدن طب مدرن با درنگی بر زمینه و زمانه‌ای که طب مدرن در آن نضج گرفته است، می‌باشد.

طبی‌سازی و پزشکی شدن

چگونه از تولد تا مرگ پزشکی بر زندگی ما حاضر و ناظر است؟ رابطۀ طب و جامعه چگونه است؟ چرا طب هر روز دست اندر کار تدبیر شأنی از شئوناتی زندگی ماست؟ چاقی، اضطراب، و هزاران مثال دیگر از این دست، چگونه به موضوعی برای طبابت تبدیل شدند؟ این گفتار تاملی است در موضوع طبی‌سازی و پزشکی شدن که هم به قرائت‌های مختلف از آن می‌پردازد و هم به استلزامات آن.

بحران در طب مدرن

چرا این ایده قوت گرفته است که طب مدرن دوای همۀ دردهای ما نیست و کاستی‌های بی‌شماری دارد؟  اقبال به انواع طب مکمل و جایگزین در زمانه‌ای که مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پزشکی در دسترس است، نشانۀ چیست؟ این گفتار در پی پاسخ به این پرسش‌هاست و فهم بحران در طب مدرن است.

جریان های فکری در واکنش به بحران پزشکی مدرن

مدل زیست- روان –اجتماعی در پزشکی به چه معناست؟ پزشکی مبتنی بر شواهد بر چه پیش‌فرضهایی از طب مبتنی است؟ چرا آموزش علوم انسانی و مهارتهای گفتگو با بیمار به بخشی از آموزش رسمی دانشجویان پزشکی تبدیل شده است؟ پزشکی مشتری محور یا بیمار محور از کجا آمده است؟ آموزش به بیمار و رعایت حقوق بیمار ناظر به چیست؟ تمام این پرسش‌ها در این گفتار مورد تامل قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که چگونه تمام این جنبش‌ها و رویکردها منبعث از واکنشی به بحران در پزشکی مدرن است. 

 دکتر علیرضا منجّمی دانش آموختۀ پزشکی، علوم شناختی و فلسفۀ علم است و در حال حاضر عضو هیأت علمی گروه فلسفۀ علم پژوهشکاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. حوزۀ تخصصی فعالیت او فلسفۀ پزشکی به ویژه استدلال و تفکر در پزشکی است و چندین مقاله به فارسی و انگلیسی در همین زمینه دارد. کتاب استدلال بالینی که تلاشی است برای فهم تفکر پزشکی نیز از اوست. پرسش اصلی او فهم ارتباط پزشکی از یک سو با جامعه و از سوی دیگر با علم در موقعیت کنونی ماست و آن را در حوزه‌های پژوهشی فلسفۀ پزشکی، فلسفۀ روانشناسی، و روانشناسی علم جستجو می‌کند.

 

شروع دوره دو‌شنبه ۱۴ بهمن ماه  

ساعت ۱۴-۱۶

 

امکان شرکت در درسگفتار، به دو صورت حضوری یا مجازی

ثبت نام در سایت WWW.Roozegareno.net

 

مکان: تهران، خیابان حافظ، بالاتر از تقاطع انقلاب، بن بست حیات، پلاک۱۲، طبقه دوم- موسسه روزگار نو

تلفن:۸۸۸۰۷۱۸۸  سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۱۲۲۴

نظر شما