شناسهٔ خبر: 11540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران

نخستین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران با حضور مدرسان و محققان نشانه‌شناسی و تبلیغات و با تاکید بر مطالعات بینارشته‌ای در این حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ آرش سلطانعلی، مدیر موسسه و مدرسه گرافیک «ایده» درباره این برنامه گفت: در جلسه شورای علمی این هم‌اندیشی که هفته گذشته در معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بر لزوم توجه به پژوهش‌های بینارشته‌ای و کیفی در حوزه تبلیغات تاکید و بیان شد که نشانه‌شناسی روشی موثر برای تحلیل و معناکاوی در حوزه تبلیغات فارغ از ارزش‌گذاری و ارزیابی درباره کیفیت نمونه‌های تبلیغاتی است. در واقع این هم‌اندیشی فرصتی برای پژوهشگران و دانشجویان برای آشنایی با منظرهای بینارشته‌ای تحلیل تبلیغات است تا به فهم بهتر گفتمان تبلیغات در جامعه ایرانی کمک شود. 
وی افزود: هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات را معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران با همکاری مدرسه تبلیغات ایده در روز هفتم اسفند سال جاری (۱۳۹۲) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کند. در این هم‌اندیشی ضمن ارایه مباحثی درباره مبانی نظری نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان در تبلیغات، به صورت کاربردی نمونه‌هایی از تبلیغات در ایران با توجه به موضوع و رسانه آن تحلیل می‌شود. 
سلطانعلی در ادامه درباره تولیدات مکتوب این همایش گفت: همایش دستاوردهای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به کتاب مجموعه مقالات «نشانه شناسی تبلیغات» اشاره کرد که از سوی انتشارات ایده به چاپ می‌رسد. همچنین می‌توان به شناسایی پژوهشگران و محققان این حوزه و معرفی آن‌ها به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی اشاره کرد.
سلطانعلی درباره شورای علمی این هم‌اندیشی توضیح داد: شورای علمی این هم‌اندیشی شامل استادانی از حوزه‌ زبان‌شناسی مانند دکتر فرزان سجودی، دکتر مرتضی بابک‌معین و دکتر بهمن نامورمطلق، استادانی از حوزه ارتباطات و مطالعات فرهنگی چون دکتر عبدالله گیویان و دکتر تژا میرفخرایی و در حوزه تبلیغات، دکتر فرزاد مقدم و شهرام احمدی، از مدرسان مدرسه ایده هستند. دبیری علمی این هم‌اندیشی نیز به عهده دکتر افسانه کامران است. 
وی همچنین به بخشی از برنامه‌های هم‌اندیشی تبلیغات اشاره کرد و گفت:‌ در بخشی از این هم‌اندیشی آگهی‌های تبلیغاتی برای عموم مخاطبان پخش و با حضور سازندگان، سفارش‌دهندگان و استادان حوزه تبلیغات و نشانه‌شناسی تحلیل و بررسی خواهند شد. در بخش جانبی نیز پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارایه می‌شوند. 
سلطانعلی در پایان به مخاطبان این همایش اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که نشانه‌شناسی، علم یا روشی است که حوزه مطالعاتی وسیعی اعم از مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، هنر و کلیه رشته‌های ادبي و هنری اعم از موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، معماری، جامعه شناسی و انسان شناسی را در برمی‌گیرد، بدیهی است که طیف علاقه‌مندان این مباحث نیز در کشور بسیار گسترده است. کلیه استادان و دانشجویان این رشته‌ها، منتقدان و روزنامه‌نگاران اهل فرهنگ و هنر و کلیه کسانی که علاقه‌مند به فهم جهان از طریق خواندن و تحلیل نشانه‌ها باشند به طور عام مخاطبان این همایش‌ هستند.

نظر شما