شناسهٔ خبر: 11580 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب « امپراتوری وا می نویسد» منتشر شد

کتاب« امپراتوری وا می نویسد» رویکرد پسا استعماری و نقد متون ادبی نوشته بیل اشکرافت، گاریث گریفیت، هلن تیفن با ترجمه حاجی‎علی سپهوند از سوی انتشارات نارنجستان کتاب منتشر شده است. ادبیات پسا استعماری چیست؟ استیلا، اسکان و جابه جایی، الگوی«نوشتار سیاه پوستان»، «غالب»«مغلوب»، استراتژی تصاحب در نوشتار پسا استعماری، از جمله عناوین این کتاب هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ هیچ مرکز واقعیتِ از پیش داده شده ای وجود ندارد. درست همان طور که هیچ واقعیت بلا واسطه ای از قبل داده شده ای وجود ندارد. اگر زبان این جهان را می سازد، پس حاشیه ها مرکز می شوند و می توانند آن را بر طبق الگوی متفاوتی از قراردادها، توقعات و تجربیات بازسازی کنند. این تصاحب حاشیه ها  این نکته را آشکار می کند که هیچ«مرکزی» وجود ندارد، بلکه لندن فقط«یک طرف دیگر» است.

رویکردِ انتقادی پسا-استعمار، خوانش جدیدی از متون را فراهم می کند که منجر به کشف لایه های معنایی خاصی می شود. نظریه پردازان آن سه دسته می باشند که همگی تحت تأثیر دیالکتیک هگل و مارکس، فمینیسم، ساختار شکنی و .... قرار گرفته اند. روشنفکران آفریقایی از قبیل فرانتز فانون، امه سزر و .... به مسئله برتری غرب در روابط استعماری آن پرداختند. فانون از طریق روانکاوی نتیجه گرفت، سیاه پوستان به خاطر حقارت سیاه بودگی، روان رنجورند و برای جبران آن نقاب سفید را می پوشند تا به جایگاه برتری برسند. بدین طریق وی دیدگاه خود را بر اساس دیالکتیکِ استعمار گر استعمار شده قرارداد.

ادوارد سعید، تحلیل گر گفتمانی، در ابتدا گفتمان شرق را به عنوان تقابل دوگانه ای بازنگری کرد که در آن دال اول به طور بدیهی تقدم یافته بود. وی استدلال کرد، این نگرش ساخته و پرداخته ذهن غرب است. سعید فرهنگ امپریالیسم را با این شیوه به چالش کشاند. هومی بابا و اسپیواک اندیشمندان دیگری بودند که گفتمان استعماری را تحلیل کردند. آن ها در جستجوی فضایی برای صدای سرکوب شده استعمار شدگان بودند.

بیل اشکرافت و همکارانش با نوشتن اثر حاضر، رویگرد پسا- استعماری را مدون، پایه گذاری و نامگذاری کردند. سؤال اساسی رویکرد پسا- استعماری این است که چرا در تقابل های غرب/ شرق، سفید/ سیاه، ارباب/برده و ... نشان اولی بی چون و چرا برتر است. این رویکرد پایه های امپریالیسم را به طور اساسی زیر سؤال برده است و راهکار آن، تفاوت مبنی بر مناسبات برابر است: یعنی ترویج چند فرهنگی، چند نژادی و ... در عصر جهانی سازی برای حفظ هویت همگان در جهان امروزی.

 

تقسیم زمین: مدل های انتقادی ادبیات پسا استعمار، قراردادن مجدد زبان : استراتژی های متنی در نوشتار پسا استعماری، قرادادن مجدد متن: آزاد سازی نوشتار پسا استعمار، تئوری سردرگم: تئوری بومی و خوانش پسا استعمار، قرادادن مجدد تئوری: نوشتار پسا- استعماری و تئوری ادبی، باز اندیشی پسا استعمار: پسا استعمار گرایی در قرن بیست و یکم،فصول مختلف این کتاب را تشکیال می دهند.

ادبیات پسا استعماری چیست؟ استیلا، اسکان و جابه جایی، الگوی«نوشتار سیاه پوستان»، «غالب»«مغلوب»، استراتژی تصاحب در نوشتار پسا استعماری، استعمارگرایی و اصالت: مردان مقلد اثر وی . اس نایپال، مشکلات نقد معاصر نوشتار انگلیسی هند، متنیت بومی، عاملیت دنیس ویلیلمز، پسا استعماریت و تئوری گفتمان، مارکسیسم، مردم شناسی، و جامعه پسا استعماری، فمینیسم و پسا استعمار گرایی، آیندگان پسا استعمار: پسا استعمار گرایی و مطالعات فرهنگی، پسا استعمارگرایی و جهانی نگری از جمله مباحث و موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند.

کتاب« امپراتوری وا می نویسد: رویکرد پسا استعماری و نقد متون ادبی نوشته بیل اشکرافت، گاریث گریفیت، هلن تیفن با ترجمه حاجیعلی سپهوند برای نوبت اول امسال در۳۶۶ صفحه از سوی انتشارات نارنجستان کتاب منتشر شده است.

نظر شما