شناسهٔ خبر: 11585 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس‌جمهور: برخی دانشگاه را تهدید می‌دانند

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم فراهم کردن فضایی امن در دانشگاه‌ها گفت: برخی افراد دانشگاه و دانشجو را یک تهدید می‌دانند ولی دولت تدبیر و امید چنین چیزی را نمی‌پذیرد بلکه معتقد است دانشگاه راه‌حل است نه مسأله.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، با تاکید بر اینکه "ما باید آینده و منافع ملت را ببینیم"، اظهار کرد: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد. امن، یعنی همه احساس امنیت کنند.

وی تاکید کرد: باید فضا را برای رشد علمی دانشجویانمان آماده کنیم و بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.

برخی چکاره‌اند که خود را متولی همه چیز می‌دانند؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "همه اساتید و دانشگاهیان ما، کشور، فرهنگ و اسلامشان را دوست دارند"، افزود: یک عده شده‌اند متولی و همه مردم از نظر آنها شده‌اند مشکوک و همه مورد تردید و مورد شک هستند. شما چکاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید؟ آیا تنها با یک شعار یا چهره، آدم متولی می‌شود؟ بگذارید محیط باز ایجاد شود.

روحانی اضافه کرد: وقتی یک نقطه ضعف پیدا می‌کنید با ذره‌بین آن را جستجو می‌کنید اصلا ذره‌بین را برای همین خلق کرده‌اند. دست برداریم از کارهای جناحی و حزبی کمی به فکر مردم و کشور باشیم، به فکر آینده باشیم، دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول، جامعه‌پذیر و آگاه باشد. این کافی نیست که دانشجو فقط از هندسه، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی باخبر باشد بلکه باید از منافع و مصالح ملی و بدخواهان داخلی و خارجی نیز باخبر باشد و دنیا را بشناسد.

هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند

وی با تاکید بر اینکه "دانشجو باید سیاست و جهان را بشناسد ولی این بدان معنا نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد"، تصریح کرد: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند.

باور نمی‌کنم که یک استاد بین دانشجویان فرق بگذارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کلاس دانشگاه برای همه است، گفت: حتما برخی گزارشاتی که به دست ما می‌رسد اشتباه است. من باور نمی‌کنم که کسی در سمتی باشد و جایگاهی به عنوان استاد یا مدرس داشته باشد و بخواهد بین دانشجویان فرق بگذارد. من این را باور نمی‌کنم.

روحانی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و اساتید حاضر در این اجلاس گفت: بیائید برای شایسته‌سالاری هم قسم شویم و هرکس آگاه‌تر، عالم‌تر، اخلاقی‌تر و فداکارتر است برای این ملت قدر بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم. باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم نه برای رشد جناحی.

دانشگاه راه حل است، نه مسأله

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه "از نظر این دولت، دانشگاه راه‌حل است و مسأله نیست"، خاطرنشان کرد: برخی، خود دانشگاه،‌ استاد و دانشجو را مسأله می‌دانند و از همین‌جاست که ستارگان آسمان و دانشجوی ستاره‌دار به وجود می‌آید. برخی، دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند و نه فرصت اما این دولت دانشگاه‌ها را یک فرصت می‌داند پس معتقد است که دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر و کمک کند و راه‌حل ارائه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: از نظر آنها‌یی که دانشگاه یک مسأله است، باید مرتب مراقب بود؛ آن هم نه تنها با چشم بلکه با دوربین‌ها متنوع اما ما این را نمی‌پذیریم. ما نمی‌پذیریم که دانشگاه یک مسأله باشد.

چرا یک عده بی‌سواد باید حرف بزنند ولی دانشگاهیان سکوت کنند؟

روحانی در ادامه صحبت‌های خود، خطاب به دانشگاهیان گفت: می‌خواهم یک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما باید نقد کنید. اما من می‌خواهم بگویم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.

نظر شما