شناسهٔ خبر: 11615 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقد ادبی: مشاعره به حفظ هویت ملی کمک می‌کند

زهیر توکلی گفت: شرط حفظ هویت ملی، حفظ زبان و ادب فارسی است که در زمان کنونی کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و مشاعره می‌تواند به این موضوع کمک کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ این شاعر و منتقد گفت: از مشکلات دانش‌آموزان و حتا دانشجویان دکترا و استادان، شعر حفظ نبودن است. در گذشته مردم شعر را حفظ می‌کردند و در بخش‌های مختلف زندگی این شعرها به کمک آن‌ها می‌آمد و به آن‌ها پند و حکمت می‌آموخت.

او افزود: مادربزرگ پدرم که اگر در قید حیات بودند در حدود ۱۲۰ سالی سن داشتند با این‌که تنها سواد قرآن داشت، اما دیوان حافظ را از حفظ داشت یا پدربزرگم دیوان سعدی را حفظ کرده بود و تا اواخر عمر خود در موقعیت‌های مختلف این اشعار را می‌خواند، اما در نسل امروزی چنین چیزی وجود ندارد.

توکلی با بیان این‌که در جامعه کنونی تنهای فردی که دغدغه زبان فارسی را دارد مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: در این دوره افراد یا معنای هویت ملی را درک نکرده‌اند یا اگر درک کرده‌اند به اندازه مقام معظم رهبری درک نکرده‌اند و از این‌رو دغدغه حفظ و بسط زبان فارسی را ندارند.

این مدرس ادبیات فارسی تأکید کرد: شرط حفظ هویت ملی، حفظ زبان و ادب فارسی است، اما در زمان کنونی کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و واژگان بیگانه بسیاری در زبان فارسی نفوذ پیدا کرده‌اند.

او یکی از راه‌های پاسداشت زبان فارسی را حفظ شعرها دانست و گفت: اجرای مراسم مشاعره و رقابت شاعران با یکدیگر به حفظ شعر کمک می‌کند و باید به سازندگان برنامه مشاعره و مدیر شبکه آموزش سیما که به ادبیات فارسی اهمیت می‌دهند، تبریک بگویم.

نظر شما