شناسهٔ خبر: 11662 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعضای هیات علمی جایزه کتاب سال سرانجام معرفی شدند

اسامی 11 عضو هیات علمی دوره سی و یکم کتاب سال که امضای آنها پای نظر داوران، نشانه تائید یا رد شدن آثار منتخب از نگاه داوران است، سرانجام و با اصرار خبرنگاران در نشست مطبوعاتی این جایزه اعلام شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست خبری سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه شنبه و ۱۵بهمن با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نجفقلی حبیبی دبیر این جایزه، محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی کتاب سال، علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب و علی اوجبی معاون فرهنگی این موسسه در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

در این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاران خواستار توضیحات شفاف تر و بیشتری از سوی معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره ابهامات موجود در این دوره از جایزه کتاب شدند که صالحی هم به ناچار سکوت را شکست. او ابتدا گفت: مسیر طبیعی جایزه کتاب سال ظاهراً این گونه بوده که تاکنون بوده است اما با مطالعات آقای میرزایی (مدیرعامل جدید خانه کتاب)  بازنگری هایی در این روند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما بعد از ماه آبان بود که وارد مسیر کار جایزه کتاب سال شدیم و فی‌الواقع ۷۰درصد راه طی شده بود و ما حداکثر می توانستیم روی ۲۰ تا ۳۰ درصد کار تأثیر بگذاریم. البته بیان این نکته به معنای غلط بودن گذشته و یا حتی انتقاد شدید به آن نیست. به هر حال در چنین مسیری دو راه وجود داشت؛ یا اینکه بگوییم گذشته اینطور بوده و ما امسال جایزه کتاب سال را برگزار نمی‌کنیم و یا اینکه زحماتی که در گذشته کشیده شده است، با قوت بیشتری تداوم یابد.

صالحی افزود: در این مسیر چند نکته مطرح بود؛ اول تغییر برخی داوران بود با همین نگاه ما ترکیب های جدیدی به هیأت های داوری اضافه کردیم. گام دوم بحث انتخاب دبیر جایزه کتاب سال بود که ما خود را ملزم به این می دانستیم که این فرد، آدمی باشد فارغ از نگاه های سیاسی و خط و خط بازی های معمول که در نهایت هم به آقای نجفقلی حبیبی رسیدیم که خوشبختانه ایشان هم پذیرفتند.

معاون فرهنگی وزیرارشاد اضافه کرد: در ادمه مسیر بحث انتخاب و معرفی هیأت علمی جایزه مطرح شد که به عقیده من هیأت علمی انتخاب شده فعلی یک هیأت علمی کاملاً مطلوب است. شما مطمئن باشید که هیج مسأله ای که توصیه وزارتی باشد، به دبیر یا دبیرخانه جایزه کتاب سال منتقل نشده است.

صالحی افزود: جوایز دولتی را نمی توان قطع کرد اما مدل آن ها را باید با یک نگاه اعتماد ساز اصلاح کرد. طوری که جامعه علمی به این مدل اعتماد کند و این اتفاق باید بیفتد. من قبول دارم که اختلال های جدی در این زمینه داشته ایم و داریم که البته باید برطرف شود و امیدوارم بتوانیم در سال آینده یک فرآیند اعتمادساز ایجاد کنیم طوری که تصمیمات پشت پستوهای بسته بی اطلاع، گرفته نشود.

وی همچنین از انتخاب نشدن اثر یا آثاری به عنوان برگزیده در بخش ادبیات جایزه امسال کتاب سال، ابراز تأثر و تأسف کرد و گفت: این برای کشوری که یکی از مزیت های مشخص تاریخی و هویتی اش، ادبیات است جای تأسف است. این مسأله باید در نشست هایی واکاوی شود و ما بدانیم واقعا مشکل کجاست؟ آیا ما، بد داوری می کنیم و یا واقعا اتفاقاتی که خارج از اختیار ماست، می افتد که در دو سال گذشته اثری تولید نشده که به عنوان برگزیده در این بخش ها [شعر و داستان] معرفی کنیم؟

معاون فرهنگی وزیر ارشاد کوشید شائبه عناد دولت و حاکمیت را با ادبیات برطرف کند و خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: بُغضی به ادبیات وجود ندارد و بلکه حب ویژه‌ای هم به آن هست ولی متاسفانه در مواردی مثل جایزه جلال آل احمد و یا همین جایزه کتاب سال ما متهم می شویم که چون منابع مالی وزارت ارشاد محدود است، اثری به عنوان برگزیده معرفی نشده است.

صالحی همچنین در خصوص اینکه آیا صحت دارد آثار برخی افراد به واسطه نام و یا سابقه فعالیتشان از گردونه منتخبین چنین جوایزی کنار گذاشته می شوند؟ گفت: به هیچ وجه چنین چیزی نیست. نه امسال این اتفاق افتاده است و نه تا وقتی که من هستم این اتفاق خواهد افتاد. داوری ها کاملاً خارج از نظر مدیران اداری و تصمیم گیری های اداری انجام خواهد شد و همکاران من شهادت خواهند داد که این رویه در ۲، ۳ ماه گذشته وجود داشته است و این، روند و فرآیندی است که قرار است تداوم داشته باشد.

در ادامه و با اصرار خبرنگاران، صالحی از مسئولان دبیرخانه جایزه کتاب سال خواست اسامی هیأت علمی این جایزه را اعلام کنند، علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوابی وزارت ارشاد هم این فهرست را به شرح زیر اعلام کرد:

اعضای هیأت علمی جایزه کتاب سال متشکل از ۱۱ نفر شامل ۲ نفر به عنوان عضو حقوقی و ۹ نفر به عنوان عضو حقیقی است که اعضای حقوقی این فهرست، مدیران کل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی و هنری و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  هستند. اعضای حقیقی این لیست هم محمدباقرلاریجانی، محمدعلی مهدوی راد، رسول جعفریان، پرویز جبه دار، مهدی مطهرنیا، منوچهر اکبری، کامران فانی، رضا مختاری و جواد محقق معرفی شدند.

ادامه دارد...

نظر شما