شناسهٔ خبر: 11695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صنعت چاپ؛ حلقه واسط تولید ثروت و تولید فرهنگ

معاون فرهنگی ارشاد از نبود اطلاعات دقیق آماری از حوزه چاپ در استان‎ها انتقاد کرد و گفت: این نقص فرصت آمایش‌های درست را از بین می‌برد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ ارشاد با مدیران ادارات کل چاپ استانها عصر سه‌شنبه ۱۵ بهمن برگزار شد.

در این مراسم مدیران کل ادارات چاپ استانهای وزارت کشور دغدغه‌ها و مشکلات خود را در میان گذاشتند. همچنین سیدعباس صالحی در این مراسم در سخنانی گفت: صنعت چاپ به عنوان یک صنعت تاثیرگذار و رو به رشد مطرح است که بخشی از کارکردهایش در حوزه کتاب و نشریات است، اما بخش قابل توجهی در حوزه‌های دیگر انجام می‌شود. این صنعت در عین حال که در تولید ثروت نقش دارد در تولید فرهنگ نیز نقش ایفا می‌کند و حلقه واسطه‌ای بین تولید ثروت و تولید فرهنگ به شمار می‌رود که این حلقه واسطه جایگاه ویژه‌‌ای برای صنعت چاپ ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد در قبال این صنعت وظایفی دارد که البته تاکنون به دلایل مختلف آنگونه که باید و شاید به این صنعت توجه لازم نشده است. نخستین قصور در این زمینه به وزارت ارشاد باز می‌گردد. ما به عنوان حامی صنعت چاپ وظایفی بر دوش داریم که جدی است. اگرچه متولی این صنعت محسوب نمی‌شویم. بخشی از این قصورهای انجام شده به آنچه که در مرکزیت ارشاد وجود دارد باز می‌گردد. 

معاون فرهنگی ارشاد تصریح کرد: آقای برازش در این فرصت ۲ ماهه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدتی را تنظیم کرده‌اند. من این برنامه را با وزیر ارشاد نیز در میان گذاشته‌ام که ایشان از آن ابراز حمایت کردند. تحرکاتی در مرکزیت مدیرکل چاپ و نشر اتفاق افتاده است اما این اتفاقات زمانی به ثمر می‌نشیند که استانها نیز به کمک بیایند.

این مقام مسئول افزود: ما در حیطه ادارات کل در استانها باید نکاتی را مدنظر قرار داده و در تقویت آنها بکوشیم. شاید بخشی از نقطه ضعف‌های پیشین به این دلیل بوده که بخشی از این نکات اجرایی نشده است.

وی با اشاره به این نکات گفت: عدم آشنایی مدیران استانها با جایگاه صنعت چاپ یکی از مشکلات عدم ارتقا صنعت چاپ بوده است. در میان همه بحث‌های فرهنگی اعم از کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و ... چاپ در جایگاهی قرار می‌گیرد که به آن توجه نمی‌شود. اگر بخواهیم حمایت ارشاد از چاپ را جدی‌تر کنیم این کافی نیست که یک مدیرکل چاپ جدی داشته باشیم، بلکه باید مدیرکل‌های ما در استانها نیز به خوبی با چاپ آشنایی داشته باشند.

تقویت ارتباطات ادارات کل با صنوف چاپی نکته دیگری بود که صالحی به آن اشاره کرد و گفت: احساس من این است که مدیران کل استانها با برخی نهادهای صنفی ارتباط بهتری دارند تا با صنوف چاپ. در حالی که جزو وظایف ارشاد و مدیران کل چاپ به ویژه مدیران استانی است که ارتباطات خود را با صنوف فعال‌تر کنند.همچنین ادارات کل ما برای تخصیص منابع استان در صنعت چاپ نه آموزش کافی دیده‌اند و نه دغدغه جدی دارند. همچنین در این زمینه ارتباطات کافی نیز برخوردار نمی‌شود. دغدغه مدیران کلی استانی و بخش‌های تابعه در خصوص تخصیص منابع چاپ کمرنگ است و احتیاج به یک هم‌اندیشی دارد.

معاون فرهنگی ارشاد با بیان این مطلب که اطلاعات آماری دقیقی از حوزه چاپ در استانها در اختیار نیست، گفت: این فرصت آمایش‌های درست را از ارشاد می‌گیرد. لازم است مدیران کل ما این اطلاعات را آمده و روزآمد کنند. همچنین ما با ضعف آموزش در صنعت چاپ روبرو هستیم. ادارات کل ما در حوزه آموزش در صنعت چاپ فعالیت‌های کمی دارند. ما اگر حوزه چاپ را تبدیل به یک صنعت جدی کنیم باید در این زمینه‌های اتفاقات جدی بیفتد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به وظیفه خدمت‌گذاری به اهالی صنعت چاپ گفت: بروکراسی اداری و ناکارآمدی اداری موجب می‌شود صنعت چاپ در ارتباط با وزارت ارشاد احساس مزاحمت کند. اینکه یک حامی صنعت در بخش اداری به جای اینک همراه و حامی باشد مزاحمت ایجاد کند موجب زمین‌گیر شدن آن صنعت می‌شود. 

پس از سخنان صالحی برخی از مدیران ارشاد استانها به مشکلات و مسائلی چون مشکلات حوزه نوسازی چاپخانه‌ها، فرسوده بودن ماشین‌های چاپ، ضعف در آموزش‌های چاپ، نبود منابع آموزشی در این حوزه و قوانین ایجاد چاپخانه‌ها اشاره کردند. 

محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ نیز در پایان این مراسم به برگزاری نمایشگاه کاغذ در دبی اشاره کرد و گفت: بنده خواستار شدم تعدادی از کارشناسان استانی به این نمایشگاه اعزام شوند و ما طی ۲ هفته آینده شرایط لازم برای اعزام این کارشناسان را فراهم خواهیم کرد.

نظر شما