شناسهٔ خبر: 11713 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‎نگاری از «شب اسکاری‌ها» در اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فجر

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که استفان واربک برنده جایزه آکادمی اسکار، سیمرغ جشنواره فجر را به خانه برد و به فارسی از ایرانی‌ها تشکر کرد. ویتوریو استورارو دیگر مهمان اسکاری جشنواره هم پس از برگزاری تجلیلش، از اینکه نمی‌تواند فارسی صحبت کند، عذرخواهی کرد!

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ از جالب‌ترین نکات مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر که سه‌شنبه شب (۱۵ بهمن‌ماه) در هتل آزادی برگزار شد، تشکر استفان واربک انگلیسی از مردم ایران به زبان فارسی بود.

او هنگامی که سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را برای «رستاخیز» دریافت کرد، روی سن رفت و از روی دست‌نوشته به زبان فارسی گفت: «من خوشحالم از کار با احمدرضا درویش؛ مرسی مردم».

واربک هنگامی که می‌خواست روی صندلی خود بنشیند نیز با استقبال و آغوش بازِ احمدرضا درویش روبه‌رو شد. در واقع، این کارگردان ایرانی، واربک و «رستاخیز» اولین سیمرغ سی و دومین جشنواره فجر را برای یکی از فیلم‌های این دوره به خانه بردند.

همچنین از میان فیلمسازان ایرانی در این مراسم، احمدرضا درویش جایزه ویژه بیرق طلایی (مصطفی عقاد)، ناصر ضمیری دیپلم افتخار ویژه هیات داوران برای «با دیگران»، محمدمهدی عسگرپور سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی برای «مهمان داریم» و ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه ویژه بین‌الادیان را برای کارگردانی «چ» و سیدرضا میرکریمی جایزه ویژه بین‌الادیان دریافت کردند.

 

در بخشی از مراسم، کلیپی از عکس‌های ویتوریو استورارو (فیلمبردار برنده جایزه اسکار و مدیر فیلمبرداری «محمد (ص)») پخش شد و سپس علیرضا شجاع‌نوری ضمن تمجید از وی، او را مهمان افتخاری مراسم دانست و از استورارو و مجید مجیدی دعوت کرد که روی سن بیایند.

 

مجیدی وقتی روی سن رفت، از کار استورارو تمجید کرد و شان و منزلت انسانی او را بسیار بالاتر از شان حرفه‌ای‌اش دانست و ویتوریو استورارو را «فیلمسوف، شاعر، نقاش و در نهایت همه آن‌ها انسانی با روح بزرگ» نامید. مجیدی همچنین خاطرات جالبش را از حضور این مدیر فیلمبرداری بزرگ در پروژه «محمد (ص)» بازتعریف کرد.

شجاع‌نوری هم بزرگترین افتخار زندگی‌اش را ایفای نقش حضرت عبدالمطلب در فیلم «محمد (ص)» دانست و مدیر فیلمبرداری این پروژه را یک برادر بزرگ برای همه گروه تولید این فیلم خواند.

در این بخش، حجت‌الله ایوبی - رییس سازمان سینمایی - لوح تقدیر استورارو را که توسط یکی از استادان خط شکسته ایران (خطاطی از استاد ملک‌زاده و تذهیب از استاد مرآتی) خطاطی شده بود، به وی اهدا کرد. شجاع‌ نوری درباره این جایزه اعلام کرد که نسخه اسکن شده آن در موزه سینمای ایران نگهداری خواهد شد.

 

استورارو پس از حضورش روی سن به همراه مترجمش (بابک کریمی، از سینماگران ایرانی مقیم خارج از کشور)، ابتدا گفت که «معذرت می‌خواهم که بعد از دو سال، هنوز فارسی یاد نگرفته‌ام».

 

او در سخنانش درباره جایزه‌ای که گرفته بود، بیان کرد: «در سن و سال من، اگر جایزه‌ای را می‌گیرید، برای کار‌هایی است که انجام داده‌اید، اما احساس می‌کنم که جایزه امشب، راهی را جلوی پای من باز می‌کند.»

استورارو همچنین درباره نحوه اینکه چگونه فردی مانند او به پروژه سینمایی زندگی پیامبر اسلام (ص) دعوت شده است، خاطرنشان کرد: «در زندگی وقتی چیزی را عمیقا آرزو می‌کنید، دیر یا زود به آن می‌رسید. سه سال قبل در الجزیر بودم و احساس کردم که نیاز دارم فرهنگ آن‌ها را بشناسم و یک‌سری کتاب درباره تاریخ اسلام و حضرت محمد (ع) خواندم و احساس کردم نیاز دارم که این چیز‌هایی را که خواندم، به تصویر در بیاورم. وقتی کتاب‌ها و نوشته‌ها را روی میز کارم گذاشتم، صدایی از کامپیوتر آمد که صدای رسیدن یک ایمیل بود و در آن ایمیل، مجید (مجیدی) از من پرسیده بود که حاضری در چنین پروژه‌ای کار کنی؟ من قبل از اینکه ایشان پیشنهاد بدهد، حاضر بودم.»

 

 اجرای این برنامه را علیرضا شجاع‌نوری که مسئولیت بخش بین‌الملل سازمان سینمایی و مدیریت بخش بین‌الملل جشنواره فجر را برعهده دارد، برعهده گرفته بود.

 

در این مراسم، گروه موسیقی سامان احتشامی به اجرا برای مهمانان پرداخت که مورد توجه آن‌ها قرار گرفت.

 

 حضور برخی از چهره‌های مطرح سینمای ایران در این مراسم قابل توجه بود؛ افرادی مانند مجید مجیدی که کنار رییس سازمان سینمایی کشور نشسته بود، ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش و فاطمه معتمدآریا حضور داشتند که در اداور گذشته کمتر در چنین مراسم‌هایی دیده می‌شدند.

 

همچنین محمد آفریده، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، روح‌الله حجازی، مهدی داوری، پژمان لشگری‌پور، محمدحسین لطیفی، مازیار میری،‌ علی معلم، علی مصفا، شهرام مکری، مجید برزگر، هنگامه قاضیانی، همایون اسعدیان، سهیل جهان‌بیگلری، سعید راد، منوچهر محمدی، محسن مومنی‌شریف و... حضور داشتند.

استفان واربک (آهنگساز فیلم «رستاخیز» و برنده جایزه اسکار برای آهنگسازی «شکسپیر عاشق»)، ویتوریو استورارو (برنده جایزه اسکار و مدیر فیلمبرداری «محمد (ص)»)، رییس چلیک نیز از مهمانان خارجی این مراسم بودند.

 

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر

 

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر

 

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر

 

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر

نظر شما