شناسهٔ خبر: 11715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدای فریدون فروغی در تبلیغ کنسرو ماهی!

خیلی‌ها از صدای زنده‌یاد فریدون فروغی خاطره دارند و با آن زندگی کرده‌اند. اگر هم این طور نباشد، هرکس تنها یک بار هم قطعه‌ای از او شنیده باشد، خیلی خوب می‌داند که صدای فروغی اصلا آدم را یاد تُن ماهی نمی‌اندازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ چند وقتی می‌شود، همان تلویزیونی که موسیقی را دوست ندارد و هیچ سازی را نشان نمی‌دهد، تلویزیونی که صدای زنده‌یادان فرهاد مهراد و فریدون فروغی را در زمان حیاتشان پخش نکرد، حالا یک آگهی بازرگانی پخش می‌کند که در آن از ملودی و ترانه معروف فریدون فروغی برای تبلیغ کنسرو ماهی تُن استفاده کرده است.

«نیاز» نام یکی از قطعات مشهور زنده‌یاد فروغی است. ترانه‌ای که مضمونی عاشقانه دارد و ملودی آن متعلق به اسفندیار منفردزاده است و شهیار قنبری هم شعر‌ آن را سروده است.

فریدون فروغی در بخشی از این قطعه می‌خواند: «تو مث وسوسه‌ی شکار یک شاپرکی...تو مث شوق رها کردن یک بادبادکی... تو همیشه مث یک قصه پر از حادثه‌ای... تو مث شادی خواب کردن یک عروسکی... من نیازم تو رو هر روز دیدنه...از لبت دوست دارم شنیدنه...»

البته در این آگهی تبلیغاتی خواننده به جای مصراع آخر می‌گوید: «من نیازم تو رو هر روز چشیدنه»

اکنون صدا و سیما به عنوان بزرگترین ناقض قانون کپی‌رایت، ملودی را که متعلق به اسفندیار منفردزاده است و با صدای فریدون فروغی جان گرفته را به روی آنتن می‌برد و این در حالی است که فروغی هیچ‌گاه نتوانست در کشورش فعالیت مجاز داشته باشد و آثارش از صدا و سیما پخش شود.

به نظر می‌رسد، ایده‌ها آنقدر ته کشیده است که در یک آگهی تبلیغاتی اثر خواننده‌ای دستخوش تغییر شده و سازنده با افتادن به جان یک قطعه موسیقی هدف تبلیغاتی خود را با چنین مجوزی پیش می‌برد.

البته سال‌هاست که همین صدا و سیما که بعضا به کوچکترین استفاده از آثارش در جایی دیگر واکنش نشان می‌دهد، آثار افرادی چون فرهاد مهراد را به‌رغم اعتراض و حتا شکایت خانواده آن‌ها به مراجع قضایی، با پشتوانه نبود الزام به رعایت حقوق مؤلف در کشور، پخش‌ می‌کند.

نظر شما