شناسهٔ خبر: 11729 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب عکس تهران و مادرید در پرتو دو نور منتشر شد

کتاب عکس تهران و مادرید در پرتو دو نور همزمان با برپایی نمایشگاه جهانی گردشگری اسپانیا (فیتور) در مادرید انتشار یافت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ دراین کتاب پنجاه عکس از تهران در کنار پنجاه عکس از مادرید پایتخت اسپانیا از کارهای کار رائول کانسیو (Raul Cancio ) عکاس سرشناس اسپانیایی به چاپ رسیده است.

سه جایزه بزرگ ملی از جمله مجموعه گسترده افتخارات این هنرمند۷۰ ساله اسپانیایی است.

عکس های تهران را نیز نگار کامخواه عکاس جوان ایرانی در طول یکسال گذشته تهیه کرده است. این عکاس ایرانی در این مجموعه چهره تهران را در فصول گوناگون به تصویر کشیده است.

کامخواه فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشگاه هنر تهران پیش از این دو نمایشگاه عکس با عنوان صنعتگر ایرانی در پایتخت اسپانیا برپا کرده است.

کتاب تهران و مادرید در پرتو دو نور به ابتکار کانون فرهنگی پرسپولیس مادرید و با پشتیبانی سازمان گردشگری آیتو توسط موسسه فرهنگی- اجتماعی تریتوما (tritoma ) اسپانیا انتشار یافته است.

این موسسه پیش از این نیز کتاب عکس نیویورک و مادرید اثر رائول کانسیو را به چاپ رسانده است.

رائول کانسیو که از اساتید برجسته عکاسی دانشگاههای مادرید است در بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۴میلادی سه بار جایزه ملی در زمینه های عکاسی، خبرنگاری و هنر و دانش را کسب کرده است.

جوایز ملی در اسپانیا برجسته ترین جایزه یی است که هر سال به هنرمندان و ادیبان برگزیده اهدا می شود.

کانسیو همچنین بنیانگذار گروه عکاسی در دانشگاه های مادرید است و از سال ها پیش به تدریس در این رشته مشغول است.

افشین عزیزی مدیرعامل سازمان گردشگری آیتو تحقق این کتاب را حرکتی نو خواند و این مجموعه را در نوع خود بی نظیر توصیف کرد.

عزیزی همکاری رائول کانسیو در تهیه کتاب را بسیار ارزشمند قلمداد کرد و گفت: عکسهای این هنرمند برجسته در کنار تصاویر جالبی که نگار کامخواه تهیه کرده، مجموعه یی به یاد ماندنی را شکل داده است.

سازمان آیتو از فعالان جذب گردشگران اسپانیایی به ایران محسوب می شود.

مدیرعامل آیتو اضافه کرد: یکی از وظایف مهم شرکت های جذب گردشگری برای ایران ارایه تصویر واقعی از زندگی مردم است، از این رو آیتو از ابتکار تهیه این کتاب پشتیبانی کرده تا گام نوینی در این زمینه برداشته شود.

عزیزی یادآور شد که تصویر ارایه شده از کشورمان توسط بیشتر رسانه های خارجی در بسیاری از موارد با واقعیت موجود تفاوت زیادی دارد و اینگونه ابتکارات ماندگار می تواند در اصلاح این تصویر نقش موثر داشته باشد.

رائول کانسیو نیز ازهمکاری در تهیه این کتاب اظهار خوشنودی می کند .

وی در این باره می گوید : هدف من از ابتدا بیان زندگی اجتماعی در دو شهر تهران و مادرید از طریق عکس بود و گزینش تصاویر نیز با این دیدگاه صورت گرفته است.

کانسیو که به افتادگی و تواضع شهرت دارد در باره پذیرش همکاری با جوان ۲۲ ساله ایرانی می گوید: نکته مهم برای من عکسهای نگار کامخواه بود که از نظر من بسیار خوب کار کرد و آنچه را می خواستیم در مدت یکسال به دست آوردیم.

دیباچه این کتاب را آنخل دل ریو (Angel del rio ) مادرید شناس اسپانیایی به نگارش در آورده است.

وی می نویسد : تهران از یکسوی بر کوههای البرز تکیه دارد و از سوی دیگر پای به صحرا نهاده است، عاملی که سبب شده تا در بسیاری از مواقع سال، شباهتهای اقلیمی با مادرید داشته باشد و هر دو شهر از نور ویژه یی بهره برند و همین نور به وضوح دستمایه دو هنرمند اسپانیایی و ایرانی بوده است.

احمد محمد طاهری روزنامه نگار و مدیرکانون فرهنگی پرسپولیس نیز در پیشگفتار این کتاب یادآور شده که یکی از کهن ترین گزارشها از شهر تهران را ۶۱۰ سال پیش ˈروی گونزالو دکلاویخوˈ(Ruy Gonzalo de Clavijo ) سفیر پادشاه اسپانیا در ایران تهیه کرده است.

وی با اشاره به برخی شباهتهای مادرید و تهران می نویسد کانسیو و کامخواه دو هنرمند وابسته به دو فرهنگ و دو نسل کاملا متفاوت هستند که با نگاه هنری مشابه توانسته اند ما را به دو شهر مادرید و تهران در دو سوی دنیا، همزمان رهنمون سازند.

نظر شما