شناسهٔ خبر: 11769 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله مظاهری: بانو امین موسس حوزه‎های علمیه خواهران است

آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید در پیامی به سومین کنگره بین المللی بزرگداشت بانو مجتهده امین از این بانو به عنوان مادر و موسس حوزه‎های علمیه خواهران یاد کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ در پیام آیت الله مظاهری که روز چهارشنبه دراین کنگره قرائت شد، آمده است: این بانوی معظمه در مقطعی از تاریخ کشورمان ظهور کرده است که باید آن را دوران غربت زن مسلمان درایران نامید.وی درسخت ترین شرایط اختناق و استبداد با اراده و عزم ایمانی سرمایه حیات و جوانی خویش را صرف فراگیری و تعلم علوم دینی و معارف قرآن وعترت کرد.

ˈ بانو مجتهده امین با استفاده از محضرعلمای بزرگ دوره خود ودرجات عالیه دین شناسی نایل شد و سپس با روشن بینی عالمانه جریان تعلیم و تربیت دینی بانوان را پایه گذاری نمود.از این رو به حق باید وی را مادر و موسس حوزه های علمیه خواهران نامید.ˈ

در قسمتی دیگر از این پیام آمده است اگرچه دراصفهان که صاحب حوزه علمیه کهن و ریشه داری است از دیرباز زنان عالمه و بانوان فاضله ای به ویژه در عصر صفوی ظهور کرده و هریک براساس گزارشات تاریخی حضور ثمربخشی در عرصه خدمات علمی و دینی داشته اند اما جایگاه بانوی مجتهده امین در میان آنان جایگاهی برجسته و عظیم است.

این مرجع تقلید افزود: سیره علمی و عملی وی، حوادث و سوانح حیات او، تالیفات و آثار قلمی وی به خوبی نشان می دهد که این بانوی مکرمه موید به تاییدات الهی و مستفیض(خبری که روای آن بیش از سه نفر باشد ) از عنایات خداوندی بوده است.

وی در پایان آورده است : آثار علمی بانو امین و توفیق والای وی در تالیف یک دوره کامل تفسیر قران کریم بی شک مایه فخر و مباهات همه بانوان است.چنانچه فعالیت های اجتماعی این بانوی دانشمند باایمان که حاکی از نگرش عمیق فکری او به اوضاع و احوال زمان خویش بوده است و تربیت شاگران و بانوان فاضله ای که هرکدام منشا خدمات علمی و دینی فراوان گشته اند نمونه روشنی از حضور اثرگذار زن مسلمان ایرانی در عرصه علم و دین و ایفای نقش سازنده در اجتماع محسوب می شود.

بانو امین در سال ۱۳۰۸ در اصفهان چشم به جهان گشود. از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت.

وی در ۲۰ سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، بزودی به حکمت و فلسفه و درپی آن به عرفان روی آورد.

باوجود تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل بانوان متدیّن وجود داشت، در ۴۰ سالگی به دنبال سال ها تلاش شبانه روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد.

نظر شما