شناسهٔ خبر: 11791 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمدرضا زائری: جناح‎ها برای رقابت اقدام به آیت‎الله‎سازی می‎کنند

حجت الاسلام محمدرضا زائری در جلسه درس‎هایی از اصول کافی با تشریح ویژگی‎ها و تمایزات عالمان دینی و عالم نمایان گفت: میان "حجت الاسلام" و "حجت الاسلام والمسلمین" تفاوت زیادی وجود دارد. گاه می‎بینیم یک جناح سیاسی، بی‎توجه به عواقب و تبعات خطرناک کار خود، برای رقابت با دیگر جناح‎ها اقدام به آیت‎الله‎سازی می‎کند و این بی‎نظمی برای اسلام و هم‎چنین حوزه علمیه خطرناک است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام محمدرضا زائری در نشست دیگری از سلسله جلسات «درس‎هایی از اصول کافی» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، با تکیه بر روایتی از امیر مومنان حضرت علی (ع) به نقل از اصول کافی، باب "اوصاف علما" به صحبت درباره ویژگیها و تمایزات عالمان دینی و عالم نمایان پرداخت.

زائری با انتساب تعبیر "روحانی نما" و "عالم نما" به آنهایی که علم ندارند و به داشتنش تظاهر می کنند، گفت: در معارف اسلامی و پیشینه جامعه دینی ما چنین نبوده است که عالمان از روی لباس و وضع ظاهرشان مشخص شوند بلکه علم و معرفتشان آنها را متمایز می کرده است. در گذشته لباس علما و روحانیون تفاوتی با مردم دیگر نداشت. این لباس و برخی از اصطلاحات و القاب با مرور زمان و در چند قرن اخیر رواج یافته است.

همه سرمایه ما مراجع تقلید و علما و بزرگان حوزه هستند

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این که در گذشته استفاده از القاب و عناوین برای علما روال مشخصی داشت و با وسواس در مراتب خاصی به کار می رفت، اظهار کرد: در گذشته برای استفاده از القابی چون آیت الله، حجت الاسلام والمسلمین، حجت الاسلام، دقت جدی وجود داشت اما امروز نظم و نظام این القاب به هم ریخته و  هیچ کس توجه نمی کند که این بی نظمی چقدر برای اسلام و هم چنین حوزه علمیه خطرناک است.

وی تأکید کرد: همه سرمایه ما این مراجع تقلید و علما و بزرگان حوزه هستند، نباید این سرمایه ها را راحت خرج کرد و شإن آنها را پائین آورد. فقهای بزرگ ما جانشین امام زمان(عج) هستند و رسیدن به جایگاه والای فقاهت و مرجعیت کار آسانی نیست. هرکسی ریشش سفید شد آیت الله نمی شود.

برخی جناحهای سیاسی برای رقابت اقدام به آیت الله سازی می کنند

زائری با ابراز تأسف از اینکه امروزه خیلی به راحتی عنوان "آیت الله" به کار می رود، متذکر شد: حتی میان "حجت الاسلام" و "حجت الاسلام والمسلمین" تفاوت زیادی وجود دارد و این مسأله به دلایل مختلفی همچون بی توجهی رسانه ها و یا سوء استفاده جناحهای سیاسی، رواج بیشتری یافته است. حتی گاه می بینیم یک جناح سیاسی، بی توجه به عواقب و تبعات خطرناک کار خود، برای رقابت با دیگر جناحها اقدام به آیت الله سازی می کند.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در ادامه با انتقاد از رواج ورود روحانیون و علما به هر مبحث جزیی در جامعه، تصریح کرد: ما سیاست را عین دیانت می دانیم، اما این مسئله نباید موجب سوء استفاده از شأن و منزلت علما شود. یکی از مسائل خطرناک و نگران کننده در جامعه ما این است که گاه برخی از علمای دینی را با اغراض پنهان جناحی و سیاسی وارد هر مسأله جزیی و پیش پا افتاده می کنند. در حالی که یک عالم و روحانی قرار نیست در هر دعوای سیاسی و جناحی وارد شود و اظهار نظر کند.

این نویسنده دینی در ادامه متذکر شد: عالم باید صبوری پیشه کند و با وسواس تمام مراقب جایگاه خود باشد تا اگر بر حسب ضرورت در یک مقطع حساس اظهار نظری کرد، جامعه را متحول کند؛ اگر دیدیم که در جریان نهضت تنباکو، کلام میرزای شیرازی جامعه را برآشفت، از آن رو بود که ایشان در هر موضوع کم اهمیتی ورود نداشت و درباره هر مسأله جزئی اظهار نظر نمی کرد.

آنکه مردم از او بترسند و ظلم کند، عالم و روحانی نیست

وی در ادامه سخنان خود، ویژگیهای مهم عالم حقیقی را این طور توصیف کرد: عالم حقیقی بردبار است و تحمل می کند، زیاد حرف نمی زند و با ظالمان کنار نمی آید.

زائری در پایان ضمن انتقاد از برخی شبکه های ماهواره ای منتسب به شیعه، در بیان نشانه های افراد عالم نما اظهارداشت: آنکه به مراجع تقلید توهین می کند و با ولی فقیه ستیزه جویی دارد، روحانی نماست. آنکه مردم از او بترسند و ظلم کند، عالم و روحانی نیست. آنکه باندبازی کند و با فساد اقتصادی زد و بند داشته باشد روحانی نماست.

جلسه "درس هایی از اصول کافی" سه شنبه هر هفته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) به نشانی پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور برگزار می شود.

نظر شما