شناسهٔ خبر: 11870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضا عطاران: تمسخر ایرانی ها در «ردکارپت» را قبول ندارم

دومین ساخته رضا عطاران به نمایش درآمد. عطاران در کنفرانس خبری فیلم گفت:شرایطی که بر این جشنواره و حاشیه های آن حاکم است دقیقا همین است. برای بسیاری از خارجی‎های دیگری هم که در فیلم می‎بینیم این اتفاق می‎افتد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست فیلم سینمایی ردکارپت به کارگردانی رضا عطاران پس از اکران این فیلم در برج میلاد برگزار گردید. در این نشست علاوه بر عطاران، امیر نوری بازیگر،سوسن پرور بازیگر، احمد احمدی تهیه کننده و فیلمبردار، صدری آهنگساز فیلم، محمد توکلی تدوینگر و سعید احمدی صدابردار فیلم نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست عطاران در مورد ایده اولیه فیلم و اینکه چگونه به سراغ چنین فیلمنامه ای برای این فیلم رفته است گفت : احمد احمدی یک ایده یک فیلم کوتاه با این موضوع داشت. وقتی در این باره با من صحبت کرد، من آن را خواندم و خوشم آمد که آن را کار کنیم.

عطاران در پاسخ به این سوال که شخصیت اول این فیلم چه ویژگی هایی داشت که شما حاضر شدید نقش آن را بازی کنید گفت : من با این شخصیت خیلی ارتباط برقرار کردم. چون خودم در گذشته و در طول عمر بازیگری ام این تجربه های اینچنینی زیاد داشته ام. خودم در جوانی دنبال گرفتن امضا از خسرو شکیبایی بودم. شخصیت اول این فیلم خیلی به من نزدیک بود و خیلی دوست داشتم بتوانم این چنین شخصیتی را به تصویر بکشم.

وی در جواب این سوال که فکر نمی کنید وجهه بد و تمسخرآمیزی از ایرانی ها هنگام اکران ردکارپت در خارج برای خارجی ها بوجود آید هم گفت: این حرف را قبول ندارم؛ چون شرایطی که بر این جشنواره و حاشیه های آن حاکم است دقیقا همین است. برای بسیاری از خارجی های دیگری هم که در فیلم می بینیم این اتفاق می افتد و اصلا چیز تمسخرآمیزی نیست.

عطاران در مورد ارائه فیلمش به جشنواره کن نیز بیان داشت : ما این فیلم را به دلیل اینکه در فضای جشنواره کن فیلمبرداری کردیم و موضوع کاملا مرتبطی با این جشنواره دارد برای خود جشنواره کن نیز فرستادیم که امیدواریم آن را بپذیرند.

صدری آهنگساز فیلم نیز در جواب به سوالی که از وی پرسیده بود چرا با اینکه اسم شما در تیتراژ فیلم آمده است، بیشتر آهنگ های فیلم انتخابی می باشد، گفت : آقای عطاران از ابتدا هم تصمیم داشتند که فقط برای بخش های ایران آهنگ بسازیم. منتها برای پخش فیلم در خارج از کشور هم موسیقی هایی را ساخته ایم که برای آن اکران ها سعی می کنیم موسیقی های ساخته شده برای بخش های خارجی را در فیلم قرار دهیم.

خبرنگار دیگری پرسیده بود که چرا به صورت واقعی و حقیقی با اسپیلبرگ یا اصغر فرهادی ملاقاتی در فیلم نمی بینیم که عطاران اینگونه پاسخ داد: ما شرایط ملاقات و فیلم گرفتن از همه این کارگردانان و بازیگرانی که در کن بودند را داشتیم. منتها قصه فیلم ما این را نمی طلبید و با این کار تمام داستان فیلم بی منطق می شد.ما با حدود ۲۰۰ بازیگر و کارگردان صحنه های خارج از کشور فیلم را پیش برده بودیم ولی در آخر فقط ۶ بازیگر می دانستند که ما به طور قطعی آنها را در فیلممان نمایش داده ایم. مثلا ما سکانس جیم جاموش را به صورت مستند فیلمبرداری کردیم و در فیلم هم استفاده کردیم.

عطاران در مورد اینکه آیا فیلمنامه کامل و از قبل نوشته شده ای برای این کار داشتید و اینکه چه تلاش هایی برای مستندوار شدن و نزدیک شدن فیلم به فضای رئال انجام دادید نیز گفت :  ما قصه کلی فیلم را از همان ابتدا داشتیم. بعد که به کن رفتیم بر اساس اتفاقات آنجا قصه کلی فیلم را اجرا کردم و به تصویر کشیدیم. ما بخش های زیادی را به صورت مستند گرفتیم. من هر شب به صورت زنجیروار این صحنه ها را برای فیلمنامه می نوشتم و کمبود های فیلمنامه را دوباره فردا فیلمبرداری می کردیم.

وی در مورد نحوه انتخاب بازیگران خارجی فیلم نیز بیان داشت که این بازیگران به صورت کاملا اتفاقی و در سر صحنه برای بازی در آن سکانس ها انتخاب شدند.

عطاران در مورد اینکه آیا ممیزی خاصی به این فیلم برای اکران عمومی تعلق می گیرد یا نه گفت : ما خودمان بر اساس تجربه کاملا ممیزی ها را می شناسیم و خودمان دیگر ممیز شده ایم. بعید می دانم ممیزی خاصی به این فیلم برسد.

وی دلیل استفاده از پرچم ایران در سکانس پایانی را شغل شخصیت اصلی که پرچم ساز بوده است بیان کرد

احمدی تصویربردار این اثر در مورد تصویربرداری این فیلم گفت : عمده این فیلم با یک دوربین ضبط شده است.فقط چند سکانس کوتاه را با دوربین ضبط کرده ایم. تمام سعی من در هنگام فیلمبرداری این بود که فیلم کاملا واقعی به نظر برسد و به صورت حقیقی و مستندگونه باشد. تمام فیلمبرداری این کار دوربین روی دست بود.

احمد احمدی در مورد هزینه های تولید این فیلم گفت:  کل هزینه این فیلم به اندازه تهیه غذا برای فیلم های فاخرمان هم نشد و چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه خرج ساخت کل فیلم شد.

عطاران در مورد اینکه آیا فیلمی که امروز دیدیم حذفیاتی داشت یا نه گفت : نه.این دقیقا همان نسخه ای بود که به جشنواره داده بودیم و دلیل انتخاب این مقدار زمان برای فیلم نیز داستان آن بود که بیشتر از این را نمی طلبید.

عطاران همچنین در مورد دلیل استفاده از نام اسکورسیزی و صحنه هایی از فیلم های وی گفت : ما تیتراژ فیلممان را هم با اسکورسیزی شروع کردیم و هنگام کار به این رسیدم که صحنه های فیلم های وی خیلی برای استفاده در فیلمم به کار می آید.

نظر شما