شناسهٔ خبر: 11872 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصحیح نخستین کتاب فارسی در چشم‌پزشکی شایسته تقدیر کتاب سال شناخته شد

«نورالعین» با مقدمه و تصحیح یوسف بیگ‌باباپور از انتشارات میراث مکتوب به عنوان شایسته تقدیر بخش متون قدیم جایزه کتاب سال شناخته شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سی و یکمین دوره جایزه کتاب جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی شنبه ۱۹ بهمن در تالار وحدت تهران برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره در کلیه رده‌های دیویی نشر را معرفی می‌کند.

در این دوره به گفته علی اوجبی معاون فرهنگی خانه کتاب(مجری برگزار کننده جایزه کتاب سال) بیش از ۵۰ درصد داوران بخش علوم انسانی تغییر پیدا کردند،‌ هم‌چنین در این دوره در بخش‌های شعر و داستان نه تنها هیچ اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشده است،‌ بلکه در میان شایستگان تقدیر این دوره نیز هیچ اثری از حوزه شعر و داستان وجود ندارد.

اما یکی از آثار شایسته تقدیر این دوره در حوزه ریاضیات کتاب «المقنع فی الحساب الهندی» اثر علی‌بن احمد نسوی به تصحیح محمدمهدی کاوه یزدی و رضا افخمی عقدا از انتشارات میراث مکتوب است‌، هم‌چنین کتاب «نورالعیون» تألیف ابو روح محمدبن منصوربن ابی عبدالله جرجانی یمانی به تصحیح یوسف بیگ‌باباپور از انتشارات میراث مکتوب نیز از دیگر شایستگان تقدیر بخش متون قدیم به شمار می‌رود.

موضوع کتاب المُقنِع فی الحساب الهندی درباره حساب هندی است که شامل اعمال جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، جذر و کعب است که در چهار مقاله بر روی اعداد صحیح، اعداد کسری، اعداد صحیح و کسری و کسرهای شصت‌گانی به کار برده شده است. علی نسوی از ریاضیدانان قرن پنجم هجری است که در ری متولد شده و کتاب المقنع فی الحساب الهندی را به زبان فارسی نوشته و سپس آن را به زبان عربی ترجمه کرده است. متن فارسی کتاب موجود نیست و متن عربی آن دارای نسخه‌ای منحصر بفرد در کتابخانه لیدن است.

کتاب نورالعیون نیز تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (قرن پنجم هجری) با مقدمه و تصحیح یوسف بیگ‌باباپور زیر نظر دکتر مهدی محقق از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است.

 این کتاب اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده که در سال ۴۸۰ ق. تألیف آن به پایان رسیده و به ملکشاه اهدا شده است. کتاب در ده مقاله ترتیب یافته و اطلاعات آن شالودۀ دانش پیشینیان در این فن است، به اضافة آنچه مؤلف تجارب و یافته‌های خود را بدان افزوده و کتاب را هم چون حنین بن اسحاق به صورت سؤال و جواب طرح‌ریزی کرده و به هدف آموزش این فن، خطاب به فرزندش نگاشته است.

نظر شما