شناسهٔ خبر: 11904 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سير نزولی كتاب‌های علوم اجتماعی در يك هفته

یک‌هزار و 158 عنوان کتاب از شنبه تا چهارشنبه (پنجم تا 9 بهمن‌ماه) در موسسه خانه کتاب ثبت شده‌ است. از اين ميان 118 اثر به كتاب‌های علوم اجتماعی اختصاص دارد كه نسبت به هفته پيش سير نزولی داشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ از شنبه تا چهارشنبه (پنجم تا ۹ بهمن‌ماه) یک‌هزار و ۱۵۸ عنوان کتاب در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب ثبت شده‌ است که از این میان ۱۱۸ اثر به حوزه علوم اجتماعی اختصاص یافته است. این در حالی است که هفته پیش از این ۱۷۵ عنوان کتاب در این حوزه منتشر شده بود که در مقایسه با این هفته با کاهش ۵۷عنوانی همراه بوده است. 
از میان ۱۱۸ اثر، ۱۱۱ عنوان تالیف و ۸ اثر نیز ترجمه‌ است. ۷۹ عنوان کتاب برای نخستین‌بار منتشر شده و ۴۰ اثر نیز بازچاپی هستند. ناشران تهرانی ۹۶ عنوان کتاب و ناشران دیگر استان‌ها ۲۳ اثر در حوزه علوم اجتماعی به بازار کتاب عرضه کرده‌اند. متوسط شمارگان این تعداد اثر يك‌هزار و ۵۴۶ نسخه و میانگین صفحات آن‌ها ۲۳۹ صفحه شمارش شده است. 
کتاب «آراي وحدت رويه كاربردي روزآمد تا تابستان ۹۲ » نوشته علي سليمي، «آدينه‌ انتظار» اثر زهرا حكيمي بافقي، «آموزش پيشگيري از حوادث و سوانح» گردآوري ليلا حسيني و حسين توازهي، «انديشه‌هاي اجتماعي سياسي مهندس مهدي بازرگان» به‌قلم محمد بسته‌نگار، «حوزه‌ها و مفاهيم توريسم و جهانگردي» تاليف مشترك فرشاد نجفي‌اسداللهي و عليرضا رضازاده، «گنجينه‌ طلايي بررسي مسايل اجتماعي ايران» به‌قلم مرضيه حق‌گويي‌اصفهاني، «نوسازي ناتمام: گفت‌وگو با محمدعلي (همايون) كاتوزيان» نوشته محمد صادقي برخی از آثاری هستند که برای نخستین‌بار به بازار کتاب ارایه شده‌اند. 
چاپ دوم «آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران » نوشته مهدي نظرپور، چاپ هفتم «كاربرد كامپيوتر در علوم اجتماعي» به همت مژده كياني، چاپ چهارم «صراط مستقيم» نوشته سيدعلي بني‌لوحي، چاپ دوم «الگوي اسلامي ايراني پيشرفت» به‌اهتمام مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا، چاپ هشتم «دولت عثماني از اقتدار تا انحلال» به‌قلم «اسماعيل‌احمد ياغي» با ترجمه رسول جعفريان و چاپ دهم «مقدمه علم حقوق» تالیف علي‌عباس حياتي نیز برخی از آثار بازچاپی این بازه زمانی به‌شمار می‌آیند. 
۱۹۱ مولف زن و ۷۹۲ مرد مولف، ۶۵ زن و ۱۴۹ مرد مترجم در لیست پدیدآورندگان این هفته هستند. ۷۳ عنوان کتاب بدون قیمت به‌چاپ رسیده‌اند و ۱۳ اثر نیز به‌صورت چاپ افست در بازار کتاب عرضه شده‌اند.

نظر شما