شناسهٔ خبر: 11915 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بحران هویت» مشکل اصلی جوان امروزی

معاون آموزش دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر می‌خواهیم نسل جوان ما با پیام‌های انقلاب و امام راحل، ارتباط برقرار کند کافی است ارزش‌های حقیقی انسان و مسیری را که باید برای رسیدن به کمالات انسانی طی کند را بشناسد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ رضا محمدزاده معاون آموزش دانشگاه امام صادق (ع) درباره اینکه چگونه می‌توان نسل جوان امروزی را با پیام‌های انقلاب اسلامی آشنا کرد، گفت: در دنیای امروز در ارتباط با جوان‌ها با معضلی روبه رو هستیم که گاهی از آن به بحران هویت تعبیر می‌شود؛ واقعیت این است که گاهی جوان‌های ما هویت خویش را گم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دنیایی که مزین به انواع ظواهر فریبنده‌ای که گاهی موجب غفلت‌های بسیار عمیقی در نزد جوان می‌شود،‌اظهار داشت: برخی معتقدند که این مسأله ناشی از توطئه‌های استعماری است برای اینکه جوان‌ها توجهی به قدر و ارزش و منزلت خود نداشته باشند و ابعاد انسانی خودشان را نادیده بگیرند و به زمینه‌های علقی، منطقی درون خویش که اقتضائات خاصی هم دارد توجه نکنند.

معاون آموزش دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: اگر افرادی که در سن جوانی هستند، متوجه موقعیت خود بوده، جنبه‌ها و ابعاد انسانی خویش را درک کنند، همچنین جنبه‌های انسانی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند را به خوبی تشخیص داده و اهداف و مقاصد اصلی زندگی را مد نظر داشته باشند؛ که در واقع اینها معنای اصلی زندگی را تشکیل می‌دهد و خط و مسیر زندگی را برای آنها رقم می‌زند آن وقت بسیاری از نیّات شیطانی و برنامه‌های استعماری برای جوان‌ها قابل اِعمال نخواهد بود و کسی نمی‌تواند آنها را به مسیر انحرافی بکشاند و یا آنها را دستاویزی برای نیل به مقاصد سوء خود قرار دهد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و بسیاری از دستگاه‌های تبلیغاتی که این مسیر را طی می‌کنند تلاش می‌کنند تا ذهن و فکر جوان‌ها را درگیر مسائل فرعی کنند و به این وسیله آنها را از نگاه کردن به خویشتن خویششان، ملاک‌ها و ارزش و کمالات وجودی که می‌توانند به آنها دست یابند را دستخوش غفلت کرده  و از مسیر اصلی منحرف کنند.

زمانی سخن گفتن از آرمان‌های امام(ره) برای جوان‌ها مؤثر است که آنها با خویشتن خویش آشنا شده باشند 

محمدزاده در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان جوان‌ها را از این بحران هویت نجات بخشید،‌ تصریح کرد: کاری که لازم است در این خصوص انجام دهیم، باید جوان‌ها را کمک کنیم تا در بحرانی که ممکن است به آن دچار شوند، باقی نمانند تا خودشان را پیدا کرده و متوجه زوایا و ابعاد حقیقی، هدف، غرض و فلسفه وجودی هستی‌شان شوند که اگر موفق شویم به انجام چنین کاری آن وقت صحبت کردن از انقلاب و آرما‌ن‌های امام، کار ساده‌ای خواهد بود.

وی با اشاره به خصیصه انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب عقلی، دینی و فطری است که با فطرت و عقل و دین ارتباط دارد، انقلابی است که به شدت از ابعاد و ارزش‌های انسانی برخوردار است؛ اسلام جزو ادیانی است که رویکردی عقل‌گرا دارد و عقل انسان‌ها را اشباع می‌کند و شاهد تشویق و تهدید بسیاری در آیات قرآن کریم مبنی بر پرداختن به عقلانیت وجود دارد و خداوند متعال از انسان‌ها می‌خواهد که درباره حقیقت خود و حقیقت هستی، تفکر و تعمق کنند.

تقویت زمینه‌های عقلی و فطری، اقبال جوانان را به انقلاب بیشتر می‌کند

معاون آموزش دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: این واقعیتی که عالمان دینی معتقدند هر چه را که دین می‌گوید می‌توان از طریق عقل هم به آن دست پیدا کرد یک ادعای بسیار مهمی است؛ بنده می‌خواهم بگویم هر چه را که عقل می‌گوید انقلاب هم به آن قائل است نسبت انقلاب اسلامی ما با عقل مانند نسبت حقیقت دین با عقل است. این انقلاب از یک سری ویژگی‌هایی برخوردار است که عقل انسان‌های آرمان‌گرا و حقیقت‌گرا را نیز اشباع می‌کند.

وی افزود: در همین مدت زمان کوتاهی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد توانسته جایگاه خویش را در میان توده‌های مختلف مردم در کشورهای مختلف به طور کلی پیدا کند به دلیل آن است که این انقلاب، عقل را ارضا می‌کند، فطرت و درون انسان‌ها را ارضا می‌کند قاعدتا وقتی جوان‌ها رویکرد عقل‌گرا و فطرت‌گرا داشته باشد زمینه‌های توجه به آرمان‌های این انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) به خوبی در آن مطرح خواهد شد.

وی گفت: یکی از کارهای خوبی که در کشورمان اتفاق می‌افتد که و باید استمرار داشته باشد این است که مطالب مرتبط با حضرت امام(ره)، سخنرانی‌های ایشان زینت بخش بحث‌ها و برنامه‌هایی است که گاهی در رسانه‌ها در قالب برنامه‌های صوتی، تصویری، مکتوب پخش می‌شود. بنابراین نسل جوان ما پس از پی بردن به هویت خویش، وقتی با این پیام‌ها مواجه شود در می‌یابد که این پیام‌ها تا چه اندازه در حقیقت انسانی آنها ریشه دارد.

«ظلم‌ستیزی» مهمترین بنیان فکری امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی

محمدزاده اظهار داشت: یکی از مسائلی که حقیقت وجود انسان‌ها در گرو آن بوده و عقلانیت انسان‌ها نیز بر آن اقتضا می‌کند زندگی اجتماعی است انسان از جمله موجوداتی است که به کمالات وجودی خود در ظرف و بستر اجتماع می‌تواند دست یابد بنابراین اجتماع برای انسان خواستگاه و جایگاه بسیار مهمی دارد.

وی یکی از مهمترین اقتضائات زندگی اجتماعی این است که افراد بتوانند با رعایت حقوق یکدیگر در جامعه زندگی کنند و از این رو برای رسیدن به بهره و سهم خویش از حقیقت انسانی به یکدیگر کمک کنند بنابراین اگر ما به این موضوع اعتقاد داشته باشیم مقوله ظلم در جامعه به هیچ عنوان جایگاهی نخواهد داشت. اینکه می‌بینیم دین اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی به شدت ظلم‌ستیز است و اساساً جایگاهی برای ظلم انسان‌ها نسبت به هم قائل نیست به دلیل آن است که ظلم‌ستیزی در نهاد تمام انسان‌ها وجود دارد.

معاون آموزش دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مبانی امام خمینی (ره) در پرداختن به ابعاد انقلاب اسلامی ایران، ظلم‌ستیزی این انقلاب است، تصریح کرد: انسان‌های وارسته در هر فرهنگی، معتقدند ظلم مقوله‌ای غیر انسانی است که باید از جوامع، رخت بربندد اگر جوان‌ها متوجه این موضوع شده و حقیقت وجودی خویش را مد نظر داشته باشند، می‌توان بحث ظلم‌ستیزی را به عنوان یک مبنا در زندگی خویش مورد توجه قرار داده و دائر مدار این ظلم‌ستیزی به زندگی اجتماعی خود بپردازند و از کسانی که می‌خواهند از منظر ظلم در رسیدن به اهداف خود به استعمار دیگران بپردازند به شدت اعراض می‌کنند و در واقع آنها را مورد تخطئه قرار می‌دهد.

«مردم‌گرا بودن» وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر انقلاب‌های جهان است

وی افزود: متأسفانه برخی از جوان‌های ما هیچ واکنشی به این مسئله نشان نمی هند به دلیل اینکه هویت لازمی را که باید از آن برخوردار شوند را گم کرده‌اند. بنابراین به اعتقاد بنده اگر می‌خواهیم نسل جوان ما با پیام‌های انقلاب و امام راحل، ارتباط پیدا کنند کافی است آن ارزش‌های انسانی درونی و حقیقی، رمز و غرض و هدف از زندگی و کمالاتی که انسان می‌تواند به آنها دست یابد و مسیری را که باید برای رسیدن به آن کمالات طی کند ابتدا با آنها ارتباط برقرار کند و سپس یک یک مبانی انقلاب اسلامی را بشناسد.

محمدزاده در پایان با اشاره به وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران بر سایر انقلاب‌های جهان، اظهار داشت: پایه‌ها و اساس این انقلاب را مردم تشکیل می‌دهند مردم‌گرایی به معنای اصیل و حقیقی کلمه یکی از ویژگی‌هایی است که در آیات قرآن کریم به آن تصریح شده است؛ خداوند متعال انسان را به صورت جمعی آفریده است و همچنین برخی از عبادات ما از جمله حج، نماز جمعه و... به صورت اجتماعی و دسته جمعی است لذا وقتی یک جوان بتواند این مسئله را به خوبی درک کند، زمانی که به انقلاب اسلامی می‌رسد و حقیقت دین را در انقلاب اسلامی متحقق می‌بیند می‌تواند به خوبی با پیام‌های مربوطه ارتباط برقرار کند.

نظر شما