شناسهٔ خبر: 11951 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرویز بهرام «اسرار التوحید» می‌خواند

«بوی دل‌خوشی» گزیده‌ای از «اسرارالتوحید» با صدای پرویز بهرام منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بوی دل‌خوشی که با گزینش و توضیح محسن بابایی منتشر شده است، همراه با لوح شنیداری به بازار آمده و خوانش متن در آن با پرویز بهرام بوده است. مجموعه «گنج حکمت» گزیده‌ای است از آثار منثور پارسی است که اگرچه ناشناخته نیستند اما به اندازه‌ای که باید و شاید خوانده نشده‌اند. از این‌رو بنای فراهم‌آورندگان این مجموعه برآن بوده که از هر جهت، متنی گیرا و تاثیرگذار به دست بدهند تا لااقل این اندازه از میراث گرانبهای ادب پارسی خوانده و فهمیده شود.

انتخاب‌ها، کار استادانی است که غالبا آن را تصحیح کرده و با احاطه‌ای که به محتوای اثر داشته‌اند، ضمن انتخاب بهترین فرازها کوشیده‌اند تا با گذاشتن حرکت‌ روی کلمات و علامت‌گذاری صحیح و آوردن معانی واژه‌ها و عبارات، خواننده را در خواندن متون قدیم یاری دهند.

یکی از متون کلاسیک ایرانی، «اسرارالتوحید» نوشته محمد منور درباره ابوسعید ابوالخیر، شاعر و عارف بزرگ قرن چهارم هجری است. ابوسعید در تاریخ تصوف، بیش از هر عارف دیگری به داشتن کرامات(رفتارهای خارق‌العاده‌ای که از اولیا سر می‌‎زند) مشهور است و «اسرارالتوحید» در حقیقت مجموعه‌ای است از کرامت‌های او.

محسن بابایی، روایت‌های«اسرارالتوحید» را انتخاب کرده و این گزینش براساس نسخه‌ای بوده که استاد محمدرضا شفیعی کدکنی تصحیح کرده است. به گفته بابایی، آنچه از این کرامت‌ها باید آموخت در وهله اول، ساختار هنری روایت ان و شیوه دلپذیر ادای مقصود نویسنده است که امروز به کار ما می‌آید و در وهله بعد، درک و دریافت آن نکته یا نکته‌های اخلاقی و معرفتی نهفته در درون آن کرامت‌هاست.

اما ابوسعید ابوالخیر، خود هرگز دعوی کرامت نداشته است. این مریدان و نویسندگان زندگی‌نامه‌های او بوده‌اند که مشتی از این حکایات و کرامات را به نام او ثبت کرده‌اند...همچنین یکی از امتیازات تصوف ابوسعید، شیفتگی فراوان اوست به موسیقی و سماع و همین نکته که ما امروز ان را یکی از امتیازات زندگی و احوال او به‌شمار می‌آوریم در عصر ابوسعید یکی از نقاط ضعف او بوده است.

طنز لطیف، یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت ابوسعید ابوالخیر است. او پرهیزی ندارد از این‌که حتی در حوزه الهیات هم، این طنز را تسری دهید و اما «اسرارالتوحید» جامع‌ترین زندگی‌نامه ابوسعید و یکی از مهم‌ترین متون عرفانی زبان پارسی است. این کتاب هم به لحاظ تاریخ تصوف و هم به لحاظ ثبت گوشه‌هایی از زندگی اجتماعی مردم کشور ما در دوران قبل از مغول دارای اهمیت است.

«اسرارالتوحید» نوشته محمدبن منور، یکی از نوادگان ابوسعید ابوالخیر درباره اوست. این گزیده همراه با لوح شنیداری منتشر شده و پرویز بهرام، از پیشکسوتان صداپیشگی، خوانش متن را برعهده داشته است.
در مجموعه «گنج حکمت» که زیر نظر محمد شریفی گردآوری شده بیش از هر چیز به حکایت پرداخته شده است؛ زیرا بسیاری از نویسندگان، خصوصاً نویسندگان صوفیه، عموماً از قالب حکایت به سبب توانایی آن در جلب مخاطب استفاده کرده‌اند.

در این مجموعه فقط به آثار منثور پارسی پرداخته شده است. مجموعه «گنج حکمت» با یک لوح شنیداری همراه است. این لوح که خوانش منتخبی از متن گزیده‌هاست می‌کوشد تا با بهره‌گیری از جادوی کلام و موسیقی، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را که به هر دلیل خواندن متن‌های ادبی را دشوار می‌یابند با این متن آثار آشنا شوند.

«بوی دل‌خوشی» گزیده‌ای از «اسرارالتوحید»از سوی انتشارات معین در ۲۲۰۰ نسخه و به قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما