شناسهٔ خبر: 11958 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه کتاب سال باید خود را بازتعریف کند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: جایزه کتاب سال می‌تواند پویاتر از گذشته خود را بازتعریف کند، بر اعتمادسازی جامعه علمی باید بیفزاید، فرایندها را شفاف‌تر کند و اصحاب دانش و فرهنگ را متولیان اصلی این اتفاق مهم قرار دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم پایانی سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال عصر دیروز شنبه ۱۹ بهمن در تالار وحدت با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد سخنرانی خود را در قالب متنی اظهار کرد.

وی ضمن ستایش خدای بزرگ که آفرینش جهان را با کلمه آغاز کرده و پیام تشریعی خود را با کتاب به پایان برده است، گفت: منت ملتی را داریم که چندین هزار سال است که با نگارش و قلم پیوند دارد، از روزگارانی که دل صخره را می‌شکافت تا کلمه را به یادگار بگذارد تا دورانی زرین که اندیشه‌اش نه فاصلی دریای خزر تا خلیج فارس که غرب و شرق گیتی را درمی‌نوردید.

صالحی افزود: جشن کتاب سال مدیون این فرهنگ و ملت است قدیمی‌ترین جشنواره مستمر فرهنگی که حدود شش دهه از حیات آن می‌گذرد، از سال ۱۳۳۲ تاکنون و اینک اختتامیه سی‌ویکمین دوره پس از انقلاب اسلامی را در پیش‌رو داریم.

وی ادامه داد: کتاب سال با این نیت پدید آمد و بارور شد که آفرینشگران آثار فاخر مکتوب را بشناسد و ارج‌‌گذاری دولت و ملت را به ایشان بنمایاند، همچنین می‌خواست و می‌خواهد به دیدبانی عرصه مکتوب بپردازد و در فرصت بررسی و انتخاب، تحلیلی از رخدادهای این حوزه را بیابد، فلسفه دیگر این رویداد آن است که بتواند با داوری آثار برتر الگوها را بشناسد و آفاق مکتوب را با ترازهای معیار بشناساند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: اینک جایزه کتاب سال می‌تواند پویاتر از گذشته خود را بازتعریف کند. نخست آنکه کتاب سال بر اعتمادسازی جامعه علمی باید بیفزاید. فرایندها را شفاف‌تر کند و اصحاب دانش و فرهنگ را متولیان اصلی این اتفاق مهم قرار دهد.

وی افزود: کتاب سال باید به گونه‌ای شود که هزاران مؤلف را با خود همراه و هم‌نفس کند و آنان را منتظر این روز و رخداد بنماید.

نظر شما