شناسهٔ خبر: 11984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست تحلیل توافقنامه هسته‎ای ژنو از دیدگاه حقوق بین الملل برگزار شد

نشستی علمی بررسی توافقنامه هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 از دیدگاه حقوق بین الملل با حضور جمعی از استادان دانشگاه، 16 بهمن ماه جاری در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ این نشست در پی درخواست رئیس‌جمهور کشورمان از اساتید دانشگاه مبنی بر بررسی این توافقنامه ازدیدگاه حقوق بین الملل برگزار که با استقبال خوبی از جامعه حقوقی کشور مواجه شد.
 
در ابتدای این مراسم دکتر محمد جلالی مدیر کارگروه حقوقِ خانه اندیشمندان با اشاره به اهمیت توجّه به نگاه حقوقی به توافقنامه مذکور، بیانات ریاست محترم جمهوری را به فال نیک گرفت و گزارشی از روند شکل گیری این نشست را برای حضار تشریح کرد.
 
در ادامه دکتر ضیائی بیگدلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تشریح گذشته‌ی تاریخیِ ده ساله‌‌ی پرونده هسته‌ای ایران، تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بارقه گرمابخش امید درخشیدن گرفت و سیاست مدبرانه جایگرین ناامیدی و بی تدبیری شد.
 
وی با تشکر از اقدامات دولت، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌ی کشور، توافقنامه هسته‌ای ژنو را یک دستآورد بزرگ برای ملّت ایران و دولت تدبیر و امید دانست.
 
در ادامه، این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی درصدد پاسخگویی به این سوال برآمد که آیا «برنامه اقدام مشترک» یک معاهده بین المللی است یا تنها یک توافقنامه سیاسی است؟ از این رو این استاد نامدار حقوق بین الملل در این زمینه به بررسی ماهیت حقوقی این موافقتنامه پرداخت و با اشاره به ارکان حقوقی لازم برای تشکیل یک معاهده بین المللی این توافقنامه را واجد این ارکان دانست و در نتیجه آن را یک معاهده بین المللی قلمداد کرد.
 
در ادامه دکتر حسن سواری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم حمایت از دولت تدبیر و امید، با اشاره به سخنان رئیس جمهور، بحث در مورد «برنامه اقدام مشترک» از دیدگاه حقوق بین الملل را امری ضروری دانست. وی در ادامه به بررسی بُعد سازمانی توافق ژنو و همچنین ماهیت این توافق پرداخت.
 
در انتهای برنامه نیز پس از بحث علمی میان سخنرانان، پرسش‌های حضار و پاسخ‌های اساتید، پایان بخشی بر این نشست بود.

نظر شما