شناسهٔ خبر: 12006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوران کتاب سال از کجا می‌آیند؟

اسامی داوران جایزه کتاب سال امسال نیز اعلام نشده، اما بنا بر اعلام دست‌اندرکاران این جایزه، ارزیابی و داوری آثار کتاب سال در این دوره در 11 حوزه توسط بیش از 600 نفر انجام شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ در سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران داوری آثار در چند مرحله انجام شد. از میان ۱۷۲۱۵ اثری که پس از فراخوان به دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران رسیده، در مرحله اول ۱۷۰۶۲ اثر حذف شده و مابقی یعنی ۱۵۳ اثر به مرحله دوم راه یافته‌اند.

در مرحله دوم آثار توسط حداقل چهار داور ارزیابی و امتیازبندی شده‌ و در نهایت از میان کتاب‌های راه‌یافته به مرحله پایانی، آثار برگزیده و شایسته تقدیر مشخص شده‌اند.

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی جایزه کتاب سال، درباره این‌که چرا نام داوران جایزه کتاب سال معرفی نمی‌شود، می‌گوید: این داوران بیش‌تر استادان دانشگاه هستند و ملاحظات سیاسی در این‌باره مطرح نیست؛ بلکه این داوران خودشان مایل نیستند که اسم‌شان مطرح شود، چون با فشارهایی از بیرون مواجه می‌شوند و ممکن است کسانی از آن‌ها بخواهند که درباره کارشان پارتی‌بازی کنند.

او در عین حال می‌گوید: اگر کسانی با دلیلی قانع‌کننده اعلام کنند که می‌توان با معرفی داوران باعث شد که به کیفیت جایزه اضافه شود، پیشنهاد خود را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد که آیا می‌توان نام داوران را معرفی کرد یا خیر؟

با این حال دبیرخانه کتاب سال فهرست مؤسسه‌هایی را که داوران جایزه کتاب سال در آن‌ها فعالیت می‌کنند، منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، ارزیابی کتاب‌ها در این دوره بر عهده نزدیک به ۶۱۲ نفر از اندیشمندان و استادان و فعالان حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و انجمن‌های صنفی چون دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، تربیت مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت معلم، علوم پزشکی، امام حسین (ع)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان حسابرسی، دانشکده صنعت آب و برق، دانشگاه‌های تبریز، فردوسی، شیراز، شهید چمران، امام خمینی (ره)، بوعلی و اعضای هیأت علمی دایرةالمعارف‌ها و مؤسسات پژوهشی چون انجمن حکمت و فلسفه، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، انجمن قلم، دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و ستاد کل نیروهای مسلح بوده است.

همچنین اعلام شده که در این دوره در برخی از گروه‌ها براساس ضوابط و محدودیت‌های آیین‌نامه، نظرسنجی‌ها و نتایج به‌دست‌آمده و با نگاهی آسیب‌شناسانه، تغییرات کلی ایجاد شده و از داوران متفاوت با دوره‌های قبل استفاده شده است.

سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال تنها پنج برگزیده در سه بخش علوم پزشکی‌، زیست‌شناسی و فلسفه اسلامی داشت.

نظر شما