شناسهٔ خبر: 12032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گرانی کاغذ و مواد اولیه، مشکلات اصلی نشر است نه ممیزی

سیدغلامرضا حسینی مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در هشتمین نشست صبح ناشر مشکلات اصلی نشر را گرانی کتاب، کاغذ و مواد اولیه دانست و گفت:‌ ممیزی مشکل اصلی نشر ما نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ هشتمین نشست صبح ناشر امروز یکشنبه ۲۰ بهمن با حضور سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

سیدغلامرضا  حسینی طی سخنانی با اشاره به عملکرد سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۷۳ به فرمایش رهبر انقلاب با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد،‌ این پژوهشگاه به عنوان نهادی غیردولتی فعالیت می‌کند، نقد و پیرایش مباحث علمی، نظریه‌پردازی و نوآوری در اندیشه دینی و دفاع علمی از فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله اهداف فعالین این پژوهشگاه است.

وی با اشاره به برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه در اردیبهشت ماه سال ۹۳ گفت:‌ این سازمان متولی انحصاری پژوهش است و دارای دو معاونت علمی پژوهشی و حقوقی است‌، هم‌چنین دانشنامه‌نگاری یکی از فعالیت‌های این مجموعه است که اغلب در حوزه دانشنامه‌های دینی فعالیت می‌‌شود. برای نمونه مجموعه ۱۳ جلدی دانشنامه امام علی(ع) نخستین دانشنامه‌ای بود که این پژوهشگاه منتشر کرد و اکنون نیز فرهنگنامه فاطمی، نبوی و قرآن‌شناسی در دست انتشار است.

حسینی با اشاره به فعالیت کانون اندیشه جوان از زیرمجموعه‌های این پژوهشگاه در حوزه تحقیقات میدانی گفت: موسسه علمی پیوست‌نگاری فرهنگی  نیز از دیگر زیرمجموعه‌هاست که برای تمام مقوله‌ها پیوست‌های فرهنگی ارائه می‌کند‌، این مؤسسه در قالب پیمانکار بوده و با ایجاد قرارداد‌های مشخص امور مربوط به پیوست‌های فرهنگی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سازمان انتشارات پژوهشگاه گفت:‌ این انتشارات متولی انحصاری آثار پژوهشگاه است و در سال‌های متمادی به عنوان ناشر برگزیده شناخته شده و حدود ۸۰۰ عنوان کتاب و مجله را تولید و توزیع کرده است.ماهنامه‌ «زمانه» و «حاشیه» ماهنامه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه است که از این میان «حاشیه» ویژه طلاب منتشر می‌شود.

حسینی با بیان این مطلب که ۲۰۰ عنوان از کتاب‌های پژوهشگاه در جشنواره‌های مختلف کشور حائز رتبه شده‌اند،‌ گفت: روز گذشته در آیین پایانی سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب «بازار سرمایه اسلامی» از انتشارات پژوهشگاه شایسته تقدیر شناخته شده است. بدنه پژوهش پژوهشگاه عمده بودجه را به خود اختصاص داده است، اما سازمان انتشارات مستقل و خودگردان اداره می‌شود، ضمن اینکه پژوهشگاه دولتی نبوده و نهادی عمومی، غیردولتی و غیرانتفاعی است.

وی پبا اشاره به نوع فعالیت پژوهشگاه گفت:‌ در قالب برنامه‌هایی پنج‌ساله ابتدا کار تحقیق و پژوهش انجام شده و بعد از آن‌ نیازسنجی انجام می‌شود،‌ بنابراین شاید یکی از خروجی‌های پژوهشگاه کتاب باشد و در حقیقت کتاب نوعی از عرضه تولید علم و کار پژوهشی است. کتاب‌های پژوهشگاه در شمارگان هزار تا دو هزار نسخه منتشر می‌شود، اما در مورد کتاب‌های کانون اندیشه جوان شمارگان معمولا ۲۵۰۰ نسخه است‌.

حسینی پرشمارگان‌ترین کتاب پژوهشگاه را «موج فتنه» عنوان کرد که در سال ۸۸ در ۵۰ نوبت منتشر شده است،‌ هم‌چنین کتاب «اخلاق الهی »‌ آقا مجتبی تهرانی نیز از جمله آثار پرفروشی پژوهشگاه بود که وی به آن اشاره کرد و گفت:‌ این کتاب در ۱۸ نوبت چاپ شده است. با اینکه کتاب‌های پژوهشگاه تخصصی است، اما هیچ‌کدام در نوبت چاپ اول متوقف نمی‌شود.

مدیرعامل انتشارات پژوهشگژاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فعالیت در حوزه نشر بین‌الملل گفت:‌ معاونت بین‌الملل پژوهشگاه تا سال گذشته به طور مستقل فعالیت داشت،‌ قریب به ۱۰۰ عنوان کتاب نیز به زبان‌های مختلف ترجمه شده است‌،  اما با شدت گرفتن مشکلات مالی، زیرمجموعه حوزه ریاست پژوهشگاه شد‌، که همچنان نیز فعال است.

وی با اشاره به مشکلات کاغذ، ممیزی و توزیع کتاب گفت: توزیع کتاب یک بحث جدی و کلان در همه ابعاد نشر است و به نوعی همه ناشران با آن درگیر هستند، اما ما به دلیل فعالیت تخصصی با آن به صورت جدی‌تری مواجه هستیم،‌ بنابراین از مرکز پخش «ترنج» را برای فعالیت مناسب‌تر در این زمینه استفاده کردیم که کمک بزرگی به ما بود.اما در حوزه ممیزی باید بگویم،‌ که ممیزی مشکل نشر ما نیست، گرانی کتاب، کاغذ، مواد اولیه و... مشکلات اصلی نشر است که باید به آن پرداخته شود.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ در سال ۹۲ حدود ۵۰ تا ۶۰ عنوان چاپ شده داریم، اما هر ساله یک کتاب کار ویژه در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کنیم از این رو کار ویژه برای نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران دانشنامه فاطمی(س) است، که در شش جلد و ۳ هزار صفحه منتشر خواهد شد و شامل زندگی و سیره حضرت زهرا(س) است، عنوان جدیدی از «اخلاق الهی» مجتبی تهرانی و «خدا در تصور انسان و فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران» اثر کمال اکبری از جمله آثار دیگری است که در این پروژه فرهنگی عرضه می‌شود.

وی پایان با اشاره به راهکارهای کوتاه ‌مدت و بلندمدت برای برطرف کردن مشکلات نشر گفت:‌ در کوتاه‌مدت پرداخت مطالبات ناشران و افزایش بودجه خرید کتاب باید پیگیری شود،‌ هیأت دولت باید در این مدت کوتاه بودجه‌ای را به معاونت فرهنگی اختصاص دهد، اما در بلندمدت ابتدا باید ناشران حرفه‌ای را تربیت کند، از صدور مجوز بی‌رویه نشر پرهیز کرده و برای ارتقای سطح میزان کتاب و کتابخوانی تمرکز کرد.

نظر شما