شناسهٔ خبر: 12100 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهاد رهبر: حوزه اقتصاد و مدیریت علمی کشور سیاست‌زده است

رئیس دانشگاه تهران گفت: حوزه اقتصاد و مدیریت علمی ما بسیار سیاست‌زده است و اگر با این سیاست‌زدگی بخواهیم کار کنیم راه به جایی نخواهم برد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران شب گذشته در برنامه تلویزیونی پایش که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: مدل صنعت در کشور چون رقابتی نیست صنعت‌گران برای اینکه نیازهای خود را برطرف کنند به خارج اتکا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور باید به سمتی حرکت کنیم که فناوری‌های برتر را توسعه دهیم و اینگونه احساس نیاز بین صنعت و دانشگاه جدی‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: فضای اقتصادی ما به گونه‌ای است که رقابت در بین صنایع کم است و برای رفع این کار باید با ایجاد صنایع مشابه صنعت‌گران را مجبور به رقابت کرد در این صورت صنعت‌گران وادار می‌شوند به سراغ دانشگاه بیایند.

رهبر خاطرنشان کرد: ۵۵ کشور هستند که امروز نزدیک به ۸۰ درصد از علم دنیا را تولید می‌کنند و این کشورها جزو با استعدادترین و ثروت‌مندترین کشورها هم محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر وقتی به انتهای جدول تولید علم در دنیا نگاه می‌کنیم ۶۷ صدم از تولید علم دنیا را ۴۵ کشور دنیا تولید می‌کنند که کمتر از یک درصد می‌شود و این کشورها جزو فقیرترین کشورهای دنیا هستند و این موضوع نشان‌دهنده رابطه بین علم و ثروت است.

توان تبدیل علم به ثروت را نداریم

رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: مشکلی که در کشورهای ما وجود دارد این است که ما تولید علم را داریم ولی توان تبدیل علم به ثروت را نداریم.

رهبر در تکمیل سخنان خود افزود: صنعت چون به دنبال ارتقاء کیفیت خود نیست و رقابتی هم در آن وجود ندارد انگیزه ارتباط با دانشگاه نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: من بارها اعلام دانشگاه را برای همکاری با صنعت مطرح کرده‌ام و حتی حاضر شدیم در بحث نوآوری نیروهای انسانی اعم از استاد و دانشجو را به طور رایگان در اختیار صنعت قرار بدهیم که متاسفانه یک نفر هم در این رابطه به ما مراجعه نکرد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در گذشته ما طرحی ارائه کردیم در این رابطه که دولت به صنعت اجازه بدهد درصدی از مالیات خود را در قسمت نوآوری هزینه کند که با آن مخالفت شد.

رهبر خاطرنشان کرد: نزدیک به سه هزار میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی را بین پروژه‌های متعددی توزیع کردند که همه این پروژه‌ها نیمه‌کاره باقی مانده‌اند و از این سه هزار میلیارد تومان نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و بهتر بود که سه پروژه هزار میلیاردی تعریف می‌کردیم تا اینکه سه هزار تا پروژه یک میلیارد تومانی، زیرا با این روش نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

حوزه اقتصاد و مدیریت علمی ما سیاست‌زده است

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: حوزه اقتصاد و مدیریت علمی ما بسیار سیاست‌زده است و اگر با این سیاست‌زدگی بخواهیم کار کنیم راه به جایی نخواهم برد.

رهبر خاطرنشان کرد: برای اینکه به مقامی برسیم مجبوریم همه را راضی کنیم و به نوعی خود را وام‌دار آنها می‌کنیم که این موضوع باعث می‌شود کارها پیش نرود.

وی تصریح کرد: در بحث اقتصاد دانش‌محور، کشورهایی که جلو هستند روی تحقیقات نظری بیشتر کار می‌کنند، که آمریکا، اروپا و چین به ترتیب در این قسمت  اول تا سوم هستند که قطعا در سال ۲۰۲۰ چین به سطح اروپا خواهد رسید.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در بحث تولید مقاله با مشکلات فراوانی روبرو هستیم، اگر به در دانشگاه تهران مراجعه کنید متوجه خواهید شد که پایان‌نامه و مقاله چگونه عرضه می‌شود که این مشکل باید جدی گرفته شود و با این مسائل نباید تولید علمی خود را زیر سوال ببریم.

به اندازه بودجه دانشگاه تهران درآمد اختصاصی داریم

رهبر افزود: بخشی از درآمد اختصاصی دانشگاه تهران از پژوهش و بخشی از آموزش است و به اندازه بودجه دولت درآمد اختصاصی داریم و بیش از ۶۰ درصد آن در بخش پژوهش است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اساتید ما توانسته‌اند کارهای بزرگی در حوزه پژوهش انجام دهند و توانستیم یک ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برقرار کنیم که البته در ابتدای راه هستیم و امیدواریم بتوانیم گام‌های بلندتری در این راستا برداریم.

نظر شما