شناسهٔ خبر: 12165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت تجمیع خواجه نصیر و ادغام دانشگاه شهیدعباسپور

وزیرعلوم با بیان اینکه از میزان بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت علوم راضی نیستم، در عین حال تاکید کرد: در برگزاری جلسات و برنامه‎های وزارتخانه به دنبال حرکات نمایشی نیستیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ رضا فرجی دانا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در حوزه امتحانی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به گله خبرنگاران درباره رسانه‌ای نبودن برخی مراسم مثل اجلاس روسای دانشگاه‌ها و همایش معاونان آموزشی، اظهار کرد: ما گرفتار رتق و فتق امور وزارتخانه هستیم و در مواقعی که مسائل برد خبری داشته باشد در خدمت خبرنگاران هستیم همانطور که تاکنون بوده‌ایم.

وی افزود:‌در گذشته عادت شده بود که در برخی جلسات که خبرسازی نداشته به حرکات نمایشی پرداخته شده است که من خیلی به این موضوع قائل نیستم. بلکه ما باید کار کنیم و اگر در جنب آن کار خبری ساخته شد خود رسانه‌ها آن خبر را به سمع و نظر مردم خواهند رساند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما برای خبر ساختن کار نمی‌کنیم، تصریح کرد: ما برای رسیدن به نتایج کار می‌کنیم که در کنار آن خود به خود برخی خبرها نیز ایجاد می‌شود. بنابراین برخی هماهنگی‌های درون سازمانی مثل همایش معاونان آموزشی یا اجلاس روسا برای آسیب شناسی، رصد امور و شناخت نقاط چالش است که باید میدان باز باشد تا دوستان هر مطلبی که دارند بتوانند انتقال دهند.

فرجی دانا خاطر نشان کرد:‌ اگر در این مجالس حضور جمع کثیری از خبرنگاران باشد باعث نوعی محافظه کاری برای همه می‌شود و این جلسه داخلی که قرار است ثمری داشته باشد به حرکتی نمایشی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها ما حدود دو تا سه ساعت برای شنیدن حرف روسا زمان داشتیم گفت: ممکن است برخی از ترس اینکه اصحاب رسانه این موضوع را منعکس کنند انتقادات خود را به صراحت اعلام نکنند بنابراین به هدف نشست نمی‌رسیم. چرا که ما می‌خواهیم این نشست، نشستی باشد که دوستان هرچه دل تنگشان می‌خواهد بگویند. من تازه عهده دار مسئولیت شده‌ام و خیلی از مسائل است که ممکن است دانشگاه‌ها بخواهند انتقال دهند.

وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های تشویقی و سازنده مثل جشنواره‌های خوارزمی و فارابی، تصریح کرد: در این برنامه‌ها که قرار است به واسطه آن حرکتی ایجاد شود و عده‌ای مورد تشویق قرار گیرند از حضور خبرنگاران استقبال می‌کنیم اما نشست‌های داخلی در گذشته نیز که من عهده دار مسئولیت دانشگاه تهران بودم هیچ وقت با حضور خبرنگاران نبوده و به همین دلیل نیز تعامل خوبی با وزارتخانه داشتیم. بنابراین نباید این برداشت شود که خبرنگاران یا مردم نامحرمند و من از سوء برداشتی که در این زمینه شده است رضایت ندارم.

از وضعیت بودجه رضایت ندارم

فرجی دانا همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از وضعیت بودجه وزارت علوم برای سال آینده راضی هستید؟ گفت: اسم من رضا است اما هیچ وقت از هیچ چیز راضی نیستم. به همین دلیل از وضعیت بودجه نیز رضایت ندارم چرا که ما در وضعیتی هستیم که دولت و همه وزرا سختی‌های ویژه‌ای دارند بنابراین همه دست اندرکاران آموزش عالی را دعوت به صبر و تحمل کردیم که امیدواریم از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ما در دو سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان عدم تخصیص بودجه داشتیم تصریح کرد: این موضوع باعث شده است که ۱۲۷۰ میلیارد تومان مدیون باشیم که خیلی از این دین‌ها مربوط به اشخاص است و باید پرداخته شود. دولت نیز این مسائل را می‌داند بنابراین ما همه را دعوت به صبر و تحمل می‌کنیم و امیدواریم این مشکلات حل شود.

طرح تغییر مکان دانشگاه خواجه نصیر شکست خورده است

وزیر علوم همچنین درباره آخرین وضعیت تجمیع دانشگاه خواجه نصیر گفت: دانشگاه خواجه نصیر طرح جامعی دارد که بتواند برخی واحدها را در زمینه‌هایی که دارد تجمیع کند اما اینکه این دانشگاه کلا از مکانی کنده شده و به جای دیگری مثل بیرون از شهر برود این طرح به علت پیدا نکردن زمین مناسب شکست خورده است.

فرجی دانا افزود: هرچند اگر زمین مناسبی در طول زمان پیدا شود این موضوع نیز قابلیت اجرایی دارد. اما چیزی که در طرح جامع دانشگاه است استقرار حداکثری دانشگاه در زمینه‌هایی است که امکان استقرار دارد که هیات امنا نیز این مجوز را داده که برخی از واحدهایشان در زمین‌هایی که داشتند تجمیع شود. ما نیز کار را در این حد جلو می‌بریم اما اگر در آینده امکانی ایجاد شود که دانشگاه آنرا امکان سنجی می‌کند در آینده اجرایی خواهد شد.

زمان معرفی سرپرستان دانشگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر علوم همچنین درباره زمان معرفی سرپرستان منصوب شده دانشگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما برای هر سرپرستی که حکم می‌زنیم در فاصله یک تا دو هفته وی را به شورا معرفی می‌کنیم. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل تعطیلی‌هایی که چندین بار در سه شنبه‌ها رخ داده است هنوز این موضوع را بررسی نکرده که امیدواریم در اولین جلسه شورا تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گیرد.

فرجی دانا با بیان اینکه بر اساس آیین نامه مدیر دانشگاه تا شش ماه می‌تواند سرپرست باشد اظهار کرد: در عین حال اگر شورا برای بررسی این احکام تشکیل جلسه ندهد خود به خود این موضوع در اختیار وزارت علوم بوده و تقصیر سرپرست دانشگاه نخواهد بود.

آخرین وضعیت ادغام دانشگاه‌های شهید عباسپور و شهید بهشتی

وی درباره آخرین وضعیت ادغام دانشگاه‌های شهید عباسپور و شهید بهشتی گفت: من فکر نمی‌کنم که دانشجویان این دانشگاه به اینکه دانشجوی شهید بهشتی شده‌اند اعتراضی داشته باشند. بلکه در حال حاضر صنعت برق می‌گوید که ما میخواهیم دانشجوی تخصصی را برای نیازهای خود تربیت کنیم که این نظر بسیار بجاست و اصولا همه دانشگاه‌ها باید تقاضا محور باشند.

وی با بیان اینکه این مسئله در مرحله کار کارشناسی است اظهار کرد: اگر دانشگاهی در حال فراهم کردن تقاضای بخشی از صنعت است نباید تغییر ساختاری ایجاد کنیم که این تقاضا زمین بماند. بنابراین با کار کارشناسی به دنبال این هستیم که ببینیم دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند پاسخگوی این تقاضا باشد یا خیر؟ اگر اینگونه باشد وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت گزینه‌های دیگر روی میز است، مثل بقیه گزینه‌ها! به هر صورت همه گزینه‌ها روی میز است.

وزیر علوم با اشاره به تعامل خوب وزارت علوم با مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به طور کلی در دولت یازدهم تعامل خوبی با مجلس وجود دارد که امیدواریم این موضوع ادامه پیدا کند.

فرجی دانا درباره اینکه سوال جدیدی از سوی مجلس از وی پرسیده شده است یا خیر؟ گفت: اخیرا سوال جدیدی پرسیده نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بررسی وضعیت دانشجویان ستاره دار در کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد:‌ مطلب جدیدی در این باره نشنیده‌ام.

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه برنامه ما رشد متوازن تحصیلات تکمیلی است، گفت: جهت گیری تحصیلات تکمیلی در سالهای گذشته به دلیل تقاضای اجتماعی با افزایش ظرفیت همراه بوده است.

به صرف تقاضای اجتماعی نباید به سمت ایجاد ظرفیت‌های بی کیفیت حرکت کنیم

وی با بیان اینکه تعداد داوطلبان کارشناسی ارشد در سال ۸۳، ۳۰۰ هزار نفر بود خاطر نشان کرد: اگر این رقم را با رقم بیش از ۹۵۰ هزار داوطلب در سال ۹۲ مقایسه کنیم می‌بینیم که تقاضای اجتماعی خود حرکتی را برای ایجاد ظرفیت جدید تحصیلات تکمیلی ایجاد کرده است اما نمی‌توانیم دوره کارشناسی را معطل گذاشته و به آن بی توجه باشیم چرا که دوره‌های کارشناسی ارشد خوب از دل دوره‌های کارشناسی خوب درمی‌آید.

فرجی دانا با بیان اینکه کیفیت برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: به صرف تقاضای اجتماعی نباید به سمت ایجاد ظرفیت‌های بی کیفیت حرکت کنیم. بلکه در این دوره پرداختن به کیفیت که عمدتا رفع نیازهای جامعه را به دنبال خواهد داشت از برنامه‌های ماست.

نظر شما