شناسهٔ خبر: 12197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پذیرش دانشجو از 9 کشور دنیا در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: از 9 کشور در دنیا ما دانشجو پذیرش نموده‌ایم که در مقطع کارشناسی از کشورهای آفریقایی، چین، بوسنی و هرزگوین و... و در مقطع کارشناسی ارشد نیز از کشور‌های افغانستان و سوریه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدباقر فرزانه در نشست خبری فعالیت‌های ۲ دهه اخیر دانشگاه علوم اسلامی رضوی و نخستین گردهمایی اساتید دانش‌آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در محل این دانشگاه برگزار شد؛ اظهار داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در واقع یک حوزه است با این تفاوت که در کنار دروس حوزه دروس دانشگاهی تدریس می‌شود.

وی بیان کرد: این دانشگاه توسط آیت‌ا... واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۳ افتتاح و درسال ۱۳۷۰ در یک بازنگری تبدیل به دانشگاه و در سال ۷۳ به رسمیت شناخته شد.

فرزانه با بیان اینکه مخارج این دانشگاه به هیچ وجه از دولت پرداخت نمی‌شود؛ افزود: در این دانشگاه دانشجویان به صورت کاملا رایگان و زیر پوشش آستان قدس رضوی به تحصیل مشغول هستند.

این مقام مسئول افزود: دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ۲۷ رشته تخصصی تحصیل می‌کنند که از رشته‌های آن می‌توان به حقوق، حقوق خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل، اقتصاد و... اشاره کرد.

وی گفت: در دانشگاه‌های عادی تعداد واحدهایی که در مقطع کارشناسی گذرانده می‌شوند ۱۳۵ الی ۱۴۰ واحد است این در حالی است که در همین مقطع تعداد ۲۴۵ واحد در دروس این دانشگاه گذرانده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از سال ۷۳ تاکنون تعداد ۲ هزار و  دانشجو ۲۳۰ در ۳ مقطع و در رشته‌های فوق فارغ‌التحصیل شدند.

فرزانه گفت: اکثر کسانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند در حوزه‌های علمیه و یا در مراکز آموزش عالی و قوه قضاییه مشغول به کار می‌شوند.

وی در ادامه از برگزاری نخستین همایش دانش‌آموخته‌های دانشگاه در حوزه‌‌های سراسر کشور که تعداد آنها ۳۰۸ نفر است خبر داد و افزود: این رقم در مقایسه با دانشگاه‌های اسلامی در کشور رقم بالایی و هدف از اجرای آن استفاده از تجارب این افراد برای اساتید آینده در رفع نواقص و در صورت کلی تعاملات با آنها است.

ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعداد ۳۳۳ نفر پایان‌نامه ارائه دادند که ۱۲۱ پایان‌نامه آن مربوط به علوم قرآنی است و همچنین بسیاری از این پایان‌نامه‌ها چاپ و بعضی به عنوان مقالات علمی منتشر شده است.

فرزانه گفت: تعداد ۲۵۰ نفر از استعدادهای برتر در ۸۳ گروه سه تا پنج نفره زیر نظر مستقیم اساتید در بحث فقه و اصول تحصیل می‌کنند که هدف از اجرای چنین طرحی خروجی و پرورش بسیار خوب اساتید در سطح حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در این دانشگاه افزود: از ۹ کشور در دنیا ما دانشجو پذیرش نموده‌ایم که در مقطع کارشناسی از کشورهای آفریقایی، چین، بوسنی و هرزگوین و... و در مقطع کارشناسی ارشد نیز از کشور‌های افغانستان و سوریه است.

فرزانه با اشاره به این که در مقطع دکتری از سال ۷۳ تاکنون تعداد ۱۲۰ نفر فارغ‌التحصیل شدند؛ افزود: در حال حاضر گزینش جدیدی در این مقطع نداریم.

وی در مورد مجوز برگزاری آزمون این دانشگاه عنوان کرد: این آزمون در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که مراحل آن با توجه به این که ما مجوز کنکور مجزا را از سازمان سنجش گرفته‌ایم و کف نمرات به پیشنهاد خودمان بیشتر است در ادامه طی یک مصاحبه با حضور ۲ استاد و سپس تحقیقات میدانی از هر نفر ثبت‌نام از آنها انجام می‌گیرد به همین علت تعداد فارغ تحصیلان ۲ هزار و ۲۳۰ است.

نظر شما