شناسهٔ خبر: 12206 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه انجام پژوهش و ارایه نتایج آن بررسی شد

انتشارات بهتاپژوهش به‌تازگی کتاب «راهنمای جامع نحوه پژوهش و تهیه و ارائه نتایج پژوهش‌های علمی» را راهی بازار نشر کرده است. این اثر به قلم محمدصادق طالبی، تالیف شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در کتاب «راهنمای جامع نحوه پژوهش و تهیه و ارائه نتایج پژوهش‌های علمی» می‌کوشد نحوه پژوهش و تدوین گزارش و نتایج آن را براساس روش‌های علمی و تجارب دسته‌بندی شده، برای استفاده دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و محققان ارایه کند. 
مخاطبان در این اثر با تعریف تحقیق، انواع تحقیق، انواع طرح تحقیق، ضرورت بررسی پیشینه پژوهش، سوالات تحقیق، اهمیت فرضیه، ویژگی‌های یک فرضیه خوب، انواع فرضیه، منطق پژوهش، کارکردهای پژوهش، ویژگی‌های پژوهشگر، انواع روش‌های تحقیق، ویژگی‌های روش علمی آشنا می‌شوند. 
از دیگر مباحث کتاب «راهنمای جامع نحوه پژوهش و تهیه و ارائه نتایج پژوهش‌های علمی» می‌توان به سرشماری و نمونه‌گیری، روش‌های نمونه‌گیری، ابزار اندازه‌گیری، مقیاس‌هااشاره کرد.
عوامل موثر بر ضریب قابلیت اعتماد، اعتبار محتوا، روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه انعطاف‌پذیر یا آزاد، طبقه‌بندی براساس ماهیت پرسشنامه و خصوصیات یک پرسش از دیگر مباحثی است که از سوی نویسنده در این کتاب گنجانده شده است. 
مولف در  پیشگفتار کتاب، برای بیان اهمیت نگارش این اثر چنین بیان کرده است: «مسلم است بدون دسترسی محقق به اطلاعات مورد نیاز و پیشینه تحقیق، اجرای عملی تحقیق میسر نیست و بدون عرضه یافته‌های تحقیق به دنیای علم و جامعه بشری، پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی محقق نخواهد شد. واضح و مبرهن است تهیه گزارش نتایج مطالعات و پژوهش‌های علمی و انتشار مقالات در مجلات معتبر مهمترین مرحله پژوهش محسوب می‌گردد. در واقع پژوهش وقتی مفهوم می‌یابد که نتایج آن منتشر و در اختیار جامعه قرار گیرد.» 
مولف در این اثر به بیان اعتقادات خود در عرصه پژوهش پرداخته و اظهار کرده است: «جایگاه تحقیق و پژوهش هنوز آن‌چنان که باید در جامعه علمی ما شناخته شده نست و کاستی‌های فراوان در آن دیده می‌شود که عدم رعایت استانداردهای لازم در تحقیقات به‌عمل آمده، یکی از عوامل رکود امر تحقیق و پژوهش می‌باشد. بدیعی است که گسترش افق آگاهی‌های علمی یک جامعه و تامین اطلاعات ضروری برای اخذ تصمیمات منطقی مرهون انجام تحقیق و به‌کارگیری روش‌های دقیق و صحیح علمی توسط پژوهشگران و ارایه آن به جوامع بشری می‌باشد. اکنون بدون‌شک هر اقدامی برای روشن ساختن اهمیت تحقیق، موانع پیش‌روی آن و دستیابی به نتایج آن حایز اهمیت است.» 
چاپ نخست «راهنمای جامع نحوه پژوهش و تهیه و ارائه نتایج پژوهش‌های علمی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۱۱۶ صفحه، به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات بهتاپژوهش اصفهان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما