شناسهٔ خبر: 12210 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فن‌آوری‌هایی که نظام آموزشی جهان را متحول خواهند کرد

سیستم‌هایی چون «دستیارهای مجازی»، «کلاس‌های معکوس» و «خودارزیابی تحصیلی»، جزو فن‌آوری‌های جدید آموزشی هستند که طی پنج سال آینده نظام آموزش عالیِ جهان را متحول خواهند کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ در گزارشی که اخیرا از سوی «کنسرسیوم رسانه‌های جدید» (NMC) و موسسه «اجوکاز ماندی» با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۱۴ آموزش عالی» منتشر شده، شش فن‌آوری جدید آموزشی که آموزش‌ عالی جهان را طی پنج سال آینده متحول خواهند کرد، معرفی شدند.

در این گزارش این فن‌آوری‌ها از نظر پیدایش به سه دوره زمانی نزدیک (یک سال یا کمتر)، میانه (دو تا سه سال) و دور (چهار الی پنج سال) طبقه‌بندی شده‌اند. نیمی از این شش فن‌آوری که امسال شناخته شدند و در گزارش قبلی این موسسه نیز به آنها اشاره شده بود برای افرادی که در بخش آموزش فعال هستند عجیب و ناشناخته نبوده اما سه فن‌آوری جدید آموزشی به این فهرست افزوده شدند و در کنار آن نیز تعداد قابل ملاحظه‌ای فن‌آوری از این فهرست حذف شدند. به عنوان مثال در فهرست سال گذشته «دروس گسترده آزاد آنلاین» (MOOCS) در صدر قرار داشت اما در فهرست ۲۰۱۴ میلادی این دروس اصلا جایی ندارد. حتی استفاده از تبلت‌ها و فن‌آو‌ری‌های دیجیتالی پرتابل که هر دو در فهرست سال گذشته حاضر بودند در فهرست اخیر به چشم نمی‌خورند.

در فهرست ۲۰۱۴ چشم انداز آموزشی از بین فن‌آوری‌های جدید آموزشی که به زودی و در کمتر از یک سال آینده ظهور خواهند یافت،‌ سیستم‌های «کلاس‌ معکوس» و «تحلیل یادگیری» در صدر قرار دارند.

سیستم «کلاس‌ معکوس»، پدیده جدید آموزشی در سال‌های اخیر است که در نقطه مقابل کلاس‌های سنتی قرار دارد. در این شیوه جدید آموزشی دروس به صورت ضبط شده در اختیار دانشجویان قرار گرفته و آنها این دروس را در محیطی غیر از کلاس درس و از طریق اینترنت یا رسانه‌های دیگر مشاهده می‌کنند. در عوض در زمان برگزاری کلاس‌های درس به جای تدریس مطالب جدید، تمام وقت کلاس به بحث و حل تمرینات دورس قبلی اختصاص داده می‌شود.

امروزه از این شیوه جدید آموزشی در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها استفاده می‌شود و دانشجویان این فرصت را می‌یابند تا وقت باارزش کلاس را برای انجام فعالیت‌های عملی بیشتر که دنیای واقعی را متحول می‌کند، بگذرانند.

نظر شما