شناسهٔ خبر: 12215 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: اقتضای زمان حال تجاری‌سازی علم است

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، گفت: برای انسان که از سایر مخلوقات خداوند متمایز است بهترین مسیر راه علم است که انسان در آن قدم بگذارد، زیرا از نظر مادی و معنوی منفعت فراوانی برای انسان دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ سعداله نصیری‌قیداری امروزچهارشنبه، در مراسم تجلیل از نخبگان دانشگاه پیام‌نور زنجان، اظهار کرد: کسانی که در مسیر خلاقیت و نوآوری قدم برمی‌دارند وظیفه جاری کردن چشمه علم به جامعه را دارند که اگر این وظیفه انجام نشود، بخشی از فعالیت ناقص می‌ماند، لذا دهه چهارم انقلاب، دهه تجاری‌سازی علم نامیده شده است.

وی افزود: هم‌اکنون یک میلیون دانشجوی کاردانی، دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی، ۴۱۰ هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۴۰ هزار دانشجوی دکتری در ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که در مقایسه با قبل از انقلاب، ۲۴ برابر رشد داشته است.

نصیری‌قیداری خاطرنشان کرد: ایران در دهه اول انقلاب درگیر ترور و جنگ بود و بخش قابل توجهی از سرعت اولیه رشد علم در اوایل شکل‌گیری انقلاب صورت گرفت. دهه دوم مختص توسعه کمی و دهه سوم توسعه کیفی بود، لذا توجه به تجاری‌سازی در دهه چهارم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد. با وجود رشد علمی زیاد در ایران هنوز با قله‌های هدف گذاری شده فاصله داریم و اقتضای زمان حال تجاری‌سازی علم است.

وی ادامه داد: در این شرایط مسوولیت بزرگی بر گردن دانشگاهیان است تا قانون‌های موجود به فعل تبدیل شود، البته نباید فراموش کرد که تمرکز روی یک هدف ما را از اهداف دیگر غافل کند و همچنان باید در کنار تجاری‌سازی به تولید علم نیز توجه شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم اظهارکرد: طبق اظهار مجله نیچر، ایران رتبه اول سرعت علمی و چین رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس آمار موجود ۲۲.۴ درصد تعداد مقالات دنیا توسط کشور آمریکا، ۱۰.۴ درصد مقالات توسط چین و ۶.۶ درصد مقالات توسط انگلیس تولید می‌شود و این نشان می‌دهد که ایران با وجود داشتن سرعت بالا در تولید علم هنوز حجم مقالات پایینی دارد و باید فعالیت‌های خوبی برای جبران این عقب ماندگی انجام شود.

نصیری‌قیداری تصریح کرد: رتبه علمی ایران در سال ۱۹۹۸ در بین کشورهای اسلامی ۴، در بین کشورهای غرب آسیا ۴ و در خاورمیانه ۵ بود، ولی در سال ۲۰۱۲ در هر ۳ مورد عنوان شده به رتبه دوم دست یافته است.

محمد موسوی رییس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بعد فرهنگی و مذهبی این دانشگاه بر ابعاد دیگر آن غلبه دارد؛ به طوری که در سال ۹۰ از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری توانست رتبه برتر فرهنگی را کسب کند.

وی تصریح‌ کرد: دانشگاه پیام‌نوراز ظرفیت مناسبی برخوردار است که این ظرفیت‌ها لزوم توجه به این دانشگاه را نشان می‌دهد؛ چرا که این نهاد آموزشی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور یک سوم جمعیت دانشجویی را پوشش می‌دهد و به صورت شبکه‌ای در استان‌های مختلف گسترش یافته است.

موسوی یادآور شد: در استان زنجان نیز دانشگاه پیام‌نور با یک ستاد، ۹ مرکز و واحد توانسته است حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی را در استان تحت پوشش قرار دهد، لذا می‌توان این موضوع را نخستین ظرفیت این دانشگاه دانست و از این قابلیت برای افزایش کیفیت استفاده کرد.

وی افزود: برخورداری پتانسیل پژوهشی چهارمین ظرفیت این دانشگاه است، لذا باید از این ظرفیت‌ها در راستای ارتقابخشی همه جانبه آن بهره گرفت. البته در ۳ سال گذشته فعالیت‌های خوبی در دانشگاه پیام‌نور استان انجام شده است که می‌توان آن را معادل ۱۰ برابر ۲۰ سال گذشته دانست.

نظر شما